خبرگزاری کار ایران

«بعضی‌ها هیچوقت نمی‌فهمند» پرطرفدار شد/ «لذتی که حرفش بود» زیر دندان‌ها مزه کرد

کتاب‌های «بعضی‌ها هیچوقت نمی‌فهمند» از کورت توخولسکی با ترجمه‌ی محمدحسین عضدانلو، «رویای تبت» نوشته‌ی فریبا وفی، «لذتی که حرفش بود» از پیمان هوشمندزاده که تنها دو هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید و اثر روان‌شناسانه‌ی رابرت هولدن درباره‌ی ویژگی‌ها و اهمیت خنده و شادی با نام «خنده بهترین دارو: (نیروی شفابخش شادی و شوخ‌طبعی)» برخی از نام‌های جدید در لیست پرفروش‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سومین هفته‌ی آذر ماه که با بارش برف نو نیز همراه بود، تقریبا لیست پرفروش‌های همیشگی بازار کتاب تهران در ماه‌‌های اخیر را در برابر مخاطبان قرار می‌دهد. با این حال کتاب‌های «بعضی‌ها هیچوقت نمی‌فهمند» از کورت توخولسکی با ترجمه‌ی محمدحسین عضدانلو، «رویای تبت» نوشته‌ی فریبا وفی، «لذتی که حرفش بود» از پیمان هوشمندزاده که تنها دو هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید و اثر روان‌شناسانه‌ی رابرت هولدن درباره‌ی ویژگی‌ها و اهمیت خنده و شادی با نام «خنده بهترین دارو: (نیروی شفابخش شادی و شوخ‌طبعی)» برخی از نام‌های جدید در این لیست هستند. البته تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب ماه‌های گذشته از جمله «ملت عشق»، «ته خیار» و «هنر شفاف اندیشیدن» نیز همچنان خواننده دارند و در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند. کتابفروشی‌ها هم منتظرند با رسیدن کتاب‌های تازه چاپ زمستان پیشخوان‌ها و قفسه‌هایشان را برای روزهای برفی پیش رو نونوار کنند تا روزهایی که دانش‌آموزان و دانشجویان شاید به دلیل سرما و برف تعطیل می‌شوند کنار شومینه و بخاری کتاب بخوانند.

 «داستان خرس‌های پاندا: به روایت یک ساکسیفونیست که دوست‌دختری در فرانکفورت دارد» اثر ماتئی ویسینی‌یک به ترجمه تینوش نظم‌جو، «در ستایش زندگی یا اسرار مگو»‌ از داریوش برادری و نمایشنامه‌ی «یکشنبه/ زندگی خوب» به قلم میشل دویچ دیگر آثار کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در سومین هفته‌ی آذرماه هستند. البته کتاب‌هایی مثل «جنون هوشیاری» داریوش شایگان و «چقدر خوبیم ما»  به همراه سه‌ اثر «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» که گفت‌گوی حسن قباد با این شخصیت فرهنگی را شامل می‌شود، «جمجمه‌ای در کانه‌مارا» و «دختری در قطار» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند. همچنین رمان‌های «شب‌های روشن» فئودور داستایوفسکی و «مرشد و مارگاریتا» به قلم میخائیل بولگاکف نیز کتاب‌های نسبتا قدیمی هستند که این هفته هم مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و در لیست کتاب‌های پرفروش‌های آخرین روزهای پاییز دیده می‌شوند.  

علاوه بر این‌ها جلد اول «سرمایه» از کارل مارکس اثری با حال و هوای سیاسی-اجتماعی است که در این لیست دیده می‌شود و دو کتاب «واقعیت پنهان جهان‌های موازی» و «جهان‌های موازی»، هم جایگاه کتاب‌های علمی را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده و یکی از کتاب‌های پرمخاطب این هفته بوده است.

ناشرانی چون مروارید، ثالث، مرکز و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 14 آبان‌ماه تا 19 آ‌ذر‌ماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی جیحون: استقبال مراجعان این فروشگاه از «اثر مرکب (آغاز جهشی در زندگی، موفقیت و درآمد)» از دارن هاردی همچنان ادامه دارد و این کتاب را در صدر فهرست پرفروش‌های این فروشگاه قرار داده است. کتابی از لیل لوندر برای آموزش تعامل و ارتباط با تمامی افراد، تحت عنوان «چه‌طور با هر جور آدمی ارتباط برقرار کنیم» نیز در رتبه‌ی بعدی قرار دارد. همچنین کتاب «شهامت» دبی فورد رده سوم لیست فروش را به خود اختصاص داده و آموزش‌های رابرت گرین و یوست الفرز تحت عنوان «48 قانون قدرت» که دارای اِلِمان‌های شماتیک مشترکی با کتاب «The Prince» نیکولا ماکیاولی است و با مقاله‌ی کلاسیک سان زو تحت عنوان «The Art of War» قابل مقایسه است، نیز دیگر کتاب پرفروش جیحون معرفی می‌شود. مشهورترین اثر بتی جین ایدی یعنی «غرق در نور» که تجربیات شخصی او از تجربه‌ی نزدیک به مرگ را شامل می‌شود پنجمین اثر مورد استقبال مخاطبان در این فروشگاه بود.

کتابفروشی چتر: داستان‌های خارجی «بعضی‌ها هیچوقت نمی‌فهمند» از کورت توخولسکی که نوشته‌هایی با زمینه طنز در مورد مسایل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است و «پس از تاریکی» هاروکی موراکامی در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی نشر مرکز ایستاده‌اند. آخرین اثر داستانی بلقیس سلیمانی یعنی، «شب طاهره» و «رویای تبت» فریبا وفی هم ادبیات داستانی ایرانی هستند که رده‌ی بعدی لیست فروش را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین دو اثر داستانی شناخته‌ شده و قدیمی، «شب‌های روشن» و «مرشد و مارگاریتا» نیز از دیگر کتاب‌های داستانی مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در هفته‌ی سوم آذرماه معرفی شد.

کتابسرای نیک: پرفروشترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانهای کتاب هری پاتر را شکست، تحت عنوان «دختری در قطار» با ترجمه‌ی فرانک سالاری در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابسرای نیک ایستاده و نمایشنامه‌ای با فضای سورئال و زبان طنز از ماتئی ویسینی‌یک رومانیایی، یا همان «داستان خرس‌های پاندا: به روایت یک ساکسیفونیست که دوست‌دختری در فرانکفورت دارد» رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. مثل همیشه مجموعه‌ شعر نیز در این فروشگاه مورد توجه قرار داشته و «ی» از حسین جنتی و «آکوردی برای صرف شام» رسول یونان در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. علاوه بر این‌ها «یک عاشقانه‌ی آرام» هم طبق معمول برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و به عنوان یکی از کتاب‌های محبوب در این فروشگاه معرفی شده‌ است.

کتابفروشی نشر مروارید: همچون چند هفته‌‌ی گذشته داستان انیس لودویگ که در سال 2013 برنده جایزه‌ی خانه مطبوعات فرانسه شد با نام «کمی قبل از خوشبختی» در لیست پرفروش‌های کتابفروشی مروارید دیده می‌شود. اولین اثر از سه گانه‌ی راب اسمیت که دستمایه‌ی کار سینماگران نیز قرار گرفته و یک روایت داستانی زندگی در شوروی استالینی است یعنی «کودک 44» رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته فروش دو اثر غیرداستانی «خنده بهترین دارو، )نیروی شفابخش شادی و شوخ‌طبعی(» از رابرت هولدن و «در ستایش زندگی» هم درخور توجه بوده و این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها‌ی سومین هفته‌‌ی آذر رتبه‌های خوبی دارند. همچنین اثر طنز ابراهیم رها درباره‌ی خلقیات و رفتارهای اجتماعی ما ایرانی‌ها، یا همان «چقدر خوبیم ما» هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که همچنان در روزهای انتهایی آذر‌ماه مورد توجه مخاطبان قرار دارد. «نام من سرخ» و «مامور 6» هم از جمله داستان‌هایی هستند که استقبال از آن‌ها بد نبوده است.

کتابفروشی بیدگل: مثل خیلی از کتابفروشی‌ها، گفت‌وگوی حسن فیاد با ابراهیم گلستان که با نام «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» منتشر شده است، رتبه‌ی ابتدایی فروش را در اختیار دارند و بعد از آن‌ شش تک‌نگاری از پیمان هوشمندزاده درباره دیدن و زیستن تحت عنوان «لذتی که حرفش» ایستاده است. همچنین دو نمایشنامه‌ی «یکشنبه/ زندگی خوب» از میشل دویچ و «جمجمه‌ای در کانه‌مارا» نوشته‌ی مارتین مک‌دونا هم در لیست پرفروش‌های بیدگل دیده می‌شوند و دو رتبه‌ی سوم و چهارم  لیست پنج تایی کتاب‌های پرفروش در این فروشگاه را به خود اختصاص داده‌اند. تفسیر داریوش شایگان از اشعار بودلر با نام «جنون هوشیاری» نیز به عنوان پنجمین کتاب پرفروش کتابفروشی بیدگل معرفی شد. البته جلد اول از کتاب «سرمایه»‌ی کارل مارکس هم چندان از توجه کتاب‌خوان‌ها بی نصیب نبود است.

کتابفروشی گوتنبرگ: اثر داستانی «ملت عشق» نوشته‌ی الیف شافاک با ترجمه‌ی ارسلان فصیحی که در چند ماه اخیر مورد توجه کتابخوان‌ها قرار داشته‌ این هفته هم‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌ است. البته بعد از بستری شدن هوشنگ‌ مرادی‌کرمانی و عمل قلب او بیشتر داستان‌های او به ویژه «ته خیار» هم جزو آثار پرمخاطب گوتنبرگ معرفی شد.  علاوه بر این‌ها کتاب‌های علمی «جهان‌های موازی»، «آینده‌ی ذهن» از میچو کاکو و «واقعیت پنهان جهان‌های موازی» برایان گرین هم جایگاه خوبی را در لیست پرفروش‌های این کتابفروشی داشته و سه کتاب پرفروش این کتابفروشی شناخته شدند. همچنین ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور از «هنر شفاف اندیشیدن» و «روان‌شناسی عزت نفس» نوشته‌ی ناتانیل براندن هم فروش قابل قبولی در این هفته داشته‌اند.

شهرکتاب فرشته: ترجمه‌ی گلی امامی از «جستارهایی در باب عشق» آلن دوباتن‌ که توسط نشر نیلوفر منتشر شده در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته حضوری پر رنگ داشته است. در کنار این کتاب‌ که در رتبه‌‌‌ی اول فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، دو اثر تخصصی در حوزه‌ی تحلیل اجتماعی- سیاسی جامعه‌ی ایران با نام‌های «مردم در سیاست ایران»‌ نوشته‌ی یرواند آبراهامیان با ترجمه‌ی بهرنگ رجبی و «ما ایرانیان» مقصود فراستخواه هم رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های شهرکتاب فرشته را به خود اختصاص داده‌‌اند. همچنین تفسیر خاویر کرمنت از خطرناک‌ترین بیماری قرن با نام «بی‌شعوری» و «هنر شفاف اندیشیدن» نیز اینجا همچنان خواهان دارد و در در رده‌‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.

شهرکتاب مرکزی: «لذتی که حرفش بود (شش تک‌نگاری درباره دیدن و زیستن)»‌ پیمان هوشمندزاده و «دختر شینا»‌ی بهناز ضرابی‌زاده که روایتی از دوران جنگ است دو اثر ایرانی هستند که در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب مورد استقبال مخاطبان معرفی شدند. رتبه‌‌ی بعدی جدول هم در اختیار «آیین دوست‌یابی» از دیل کارنگی است. همچنین «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» آنا گاوالدا و رمان معروف «یک عاشقانه‌ی آرام» از نادر ابراهیمی هم، چهارمین و پنجمین کتاب پرفروش این فروشگاه در پایان آخرین ماه پاییز بودند.

کتاب‌های پرفروش سومین هفته‌ی آذرماه

ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 بعضی‌ها هیچوقت نمی‌فهمند کورت توخولسکی/ محمدحسین عضدانلو افراز 4400 نوشته هایی با زمینه طنز در مورد مسایل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی
2 رویای تبت فریبا وفی مرکز 9900

برنده جایزه بنیاد هوشنگ گلشیری برای رمان ۱۳۸۴ و برنده لوح تقدیر هفتمین دوره ی جایزه ی مهرگان ادب ۱۳۸۵

3 لذتی که حرفش بود پیمان هوشمندزاده چشمه 7500 شامل شش تک نگاری درباره دیدن و زیستن
4 یکشنبه/ زندگی خوب میشل دویچ/ زیبا خادم‌حقیقت بیدگل 12600 دو نمایشنامه از میشل دویچ
5 داستان خرس‌های پاندا: به روایت یک ساکسیفونیست که دوستی در فرانکفورت دارد ماتئی ویسینی یک/ تینوش نظم‌جو ماه ریز 2800 نمایشنامه جذاب و کوچکی که داستان یک زن و مرد را در فضایی سورئال و با زبان طنز بیان می‌کند.
6 از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان) حسن فیاد ثالث 18000 یک گفت‌گو از حسن فیاد با ابراهیم گلستان
7 مردم در سیاست ایران یرواند آبراهامیان/ بهرنگ رجبی چشمه 14000 پنج پژوهش موردی درباره‌ی ارتباط مردم با سیاست در ایران
8 جستارهایی در باب عشق آلن دوباتن/ لیلی گلستان نیلوفر 14000 بررسی عشق از زوایای مختلف
9 جنون هوشیاری داریوش شایگان نظر 35000 نگاه دارویش شایگان به اشعار بودلر
10 خنده بهترین دارو: (نیروی شفابخش شادی و شوخ‌طبعی) رابرت هولدن/ آرسن نظریان مروارید 8500 این اثر شرح می‌دهد که چراکه خنده یکی از ارزشمندترین و اساسی‌ترین نیازهای ماست

 

کد خبر : ۳۲۸۵۸۵