خبرگزاری کار ایران

فخیم‌زاده: مشکلات امروز سینما مربوط به ایوبی نیست

مهدی فخیم‌زاده با تاکید بر اینکه گرفتاری سینمای امروز مربوط به آقای ایوبی نیست، به نقل از سیروس الوند گفت: خدا کند برای آقای دکتر ایوبی اتفاقی نیفتد.

به گزارش ایلنا، فخیم زاده با اشاره به  فعالیت خود در سینمای ایران گفت: من همیشه در سینما بودم، یعنی هم در تلویزیون و هم در سینما بودم. بنابراین به شرایط سینما آشنا هستم. شرایط فعلی سینما مربوط به امروز نیست، بلکه ریشه در سالهای دور دارد. در رابطه با آقای حجت‌اللّه ایوبی رئیس سازمان سینمایی که مدیریت سینما را برعهده دارد اعتراف می‌کنم که انسان منصف، مدیر خوب و باسوادی است. گرفتاری سینمای امروز مربوط به آقای ایوبی نیست. باز کردن خانه سینما کار کوچکی نبود که به دست ایشان اتفاق افتاد.

این کارگردان و بازیگر افزود: ایوبی مشکل تهیه‌کنندگان را حل کرد و با سیاست تهیه‌کنندگان را یکپارچه کرد. اگر ما از سینما می‌گوییم مربوط به آقای ایوبی نیست، انتقاد ما متوجه ایشان نیست. این ادعا که تلویزیون می‌خواهد یکسری مشکل ایجاد کند یک حرف نادرست است. اگر قبول کنیم که فیلم مشکل دارد، چرا از آقای ایوبی انتقاد می‌شود، بلکه باید از خود کارگردان انتقاد شود، و از او هم پاسخ دریافت نشود.

فخیم‌زاده درباره علت استعفای سید ضیاءالدین دری گفت: استعفای آقای دری از شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینما بی‌معناست، زیرا او استخدام نشده بود که حالا استعفا بدهد.

فخیم‌زاده تاکید کرد: در بیانیه سوم ما نگران بودیم که آقای ایوبی برداشت نادرستی داشته باشند و نگران بودیم که به آقای ایوبی برنخورد. در شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینما کسانی می‌آیند که دغدغه سینما دارند و البته کار صنفی هم انجام داده باشند، اما کسی در این شورا استخدام نمی‌شود و مسئولیت خاصی ندارد، و این شورا نه صنف است و نه تشکیلات، اینجا یک اتاق فکر است. برای نمونه ما فکر می‌کنیم که مشکلات سینمای دولتی از دهه ۶۰ بخشی از تولیدات ما را گرفته است و اعتقاد داریم که دولت تولید داشته باشد اما نباید مشارکت داشته باشد و یا سالن‌های نمایشی که بیش از ۷۰ درصد در اختیار دولت است که اشتباه است. این اقدام را آقای ایوبی نکرده، بلکه وارث این اقدام است. ما قبول داریم که در سینما مافیا وجود دارد، اما نه در تولید بلکه در اکران نمایش فیلم‌ها مافیا وجود دارد.

این سینماگر افزود: این مافیا از دل سینماهای دولتی ایجاد شده است، اختلاف در دورن سینماست، زیرا ما شاهد اصطکاک منافع هستیم.

فخیم‌زاده خاطرنشان کرد: فیلمسازی که دولتی کار می‌کند، رئیس دارد و صنف ندارد، زیرا سینمای صنفی مربوط به بخش خصوصی است و سینمای دولتی رئیس دارد و این تضاد در بین منافع دولت و بخش خصوصی خود می‌تواند اختلاف منافع ایجاد کند، و این مشکل ایجاد می‌کند، زیرا دولت اگر بخواهد تولید کند، فساد ایجاد می‌شود. دولت در حال حاضر نمی‌تواند حمایت خود را از سینما قطع کند اما باید عدالت ایجاد شود. مثلا کمک کند به مخارج فیلم مثل فرانسه که ۱۴ درصد به فروش فیلم‌ها کمک می‌کند.

به گفته این کارگردان سینما، تولید دولتی و سالن دولتی زمینه فساد را فراهم می‌کند که این موضوعات ارتباطی به آقای ایوبی ندارد و این موضوعات در پخش و نمایش خود را نشان می‌دهد.

او تاکید کرد: مشکل در روش است، ما می‌گوییم مسئولیت فیلم را به فیلمساز بسپاریم اما به مسئول سینمایی کشور کار نداشته باشیم اما از آنجایی که ما وزیر ارشاد را مسئول فیلم می‌کنیم در نتیجه افراد خاص به سینما راه می‌یابند و یکسری سدهایی را بهب مراحل تولید اجاد می‌کنند. مثلا در مرحله پروانه ساخت و غیره. ما باید سینما را بعنوان صنعت بشناسیم، و نباید به معلول‌ها توجه کنیم، زیرا سیستم مشکل دارد، زیرا هر کسی هم که در راس قرار بگیرد باید بر اساس سیستم عمل کند، در نتیجه کار به فساد کشیده می‌شود. بخش خصوصی در حال حاضر توان تولید فیم ندارد و باید حمایت شود. اگر روند عوض شود، بخض خصوصی می‌تواند روی پای خود بایستد. ما در حال حاضر سینمایی داریم که سود را در تولید می‌بیند و نه در فروش و گیشه.

فخیم‌زاده درباره مخارج تولید فیلم هم گفت: تولید یک فیلم در سینما حدود یک میلیارد هزینه دارد و سهم کارگدران بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان است. بنابراین یک کارگردان باید چقدر دستمزد بگیرد تا جبران هزینه‌ها شود؟ من می‌گویم این موضوع در کشور ما و آن هم در بعضی از تله فیلم‌ها وجود دارد اما به شکل کلان در سینما بعید است وجود داشته باشد، اگرچه آن را هم نمی‌توان رد کرد.

این کارگردان با سابقه کشورمان درباره فعالیت برخی موسسات فیلمسازی هم گفت: برخی از موسسات فیلم می‌سازند اما عملا فیلم‌ها نمایش داده نمی‌شود، و برخی دیگر اصلا موضوع آن‌ها ساخت فیلم نیست، زیرا این کار آدم خاص خود را می‌خواهد و در کلاس‌های تدریس هنرپیشگی کسانی فعالیت می‌کنند که هیچ‌شناختی از این کار ندارند، و این کلاس‌ها بیشتر جنبه کاسب کارانه دارد.

فخیم‌زاده تاکید کرد: هر کلاسی برای آموزش هنرپیشگی معتبر نیست و این کار آدم خاص خود را می‌خواهد. در کلاس هنرپیشگی کسانی می‌آیند که هیچ‌شناختی از این کار را ندارد و عملا تصور می‌کنند که باید کشف شوند و حتی در دانشگاه نیز از هر ۸ دانشجوی بازیگری یک نفر هنرپیشه می‌شود. در برخی از کلاس‌ها به صورت تلویحی قول‌هایی را به کارآموز‌ها می‌دهند که این کلاس‌ها باید با نظارت وزارت ارشاد همراه باشد. در آموزش باید تمرین آن هم در صحنه صورت گیرد که بعضا صورت نمی‌گیرد.

در پایان شهرفرنگ فخیم‌زاده درباره اعتیاد و فساد اخلاقی که اظهار می‌شود در سینما وجود دارد، گفت: سینما حالت وی‌ترین دارد و هر اتفاقی که بیفتد سریعا برجسته می‌شود. مثلا بحث اعتیاد که بزرگ شده است در مقایسه با دیگر مشاغل تا این اندازه بزرگ نیست. بخصوص اینکه اگر سینمای ایران با سینمای دنیا مقایسه شود، سینمای ایران بسیار پاک است، اما وجود ناهنجاری‌های اخلاقی در سینما دور از ذهن نیست، در حقیقت فساد در سینمای ایران بیشتر از جاهای دیگر نیست.

کد خبر : ۳۲۵۵۵۱