خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری فیلم شیفت شب مطرح شد:

بحران اضمحلال خانواده در جامعه ایران نگران‌کننده است

نشست خبری فیلم سینما شیفت شب با حضور نیکی کریمی (کارگردان)، لیلا زارع (بازیگر) و حبیب اسماعیلی (پخش‌کننده) در حالی برگزار شد که سازندگان این فیلم بر لزوم توجه به سینماهای شهرستان‌ها تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگردان فیلم شیفت شب با اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: برای من آنچه در سینما مهم است؛ روایت است و در این فیلم هم به دنبال روایت بودم.

کریمی ادامه داد: من برای کارگردانی و بازیگری بسیار زحمت کشیدم اما واقعیت این است که در زمانی که یک فیلم را می‌سازیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم که سود مالی زیادی از فروش آن کسب کنیم.

وی درباره نقشی که خود در این فیلم ایفا کرده؛ گفت: نقشی که در این فیلم بازی کردم ویژگی داشت که برایم بسیار مهم بود و آن اصل قضاوت کردن بود. به همین دلیل این نقش را قبول کردم تا حرف و اعتقاد خودم را با این نقش بگویم.

کریمی درباره وضعیت پخش بین‌المللی فیلم گفت: متاسفانه ما در سینما مانند سایر محصولات تجاری به شبکه پخش جهانی متصل نیستیم هر چند برای پخش این فیلم فارابی زحمات زیادی می‌کشد.

وی درباره انتخاب بازیگران برای این فیلم گفت: در هنگام بازنویسی فیلمنامه به لیلا زارع فکر می‌کردم و هنگام تولید نیز به محمدرضا فروتن رسیدم زیرا با وی همکاری داشتم و ویژگی‌های بازی او را می‌دانستم. او با نقش نیز ارتباط خوبی برقرار می‌کرد.

کریمی با اشاره به اینکه به روان‌شناسی بسیار علاقه‌مند است، گفت: ‌فیلمنامه این فیلم را چند تن از دوستان روانشناسم خواندند و دوست داشتند. شخصیت ناهید در این فیلم یک شخصیت بالغ است و از ابتدا نیز به بالغ بودن وی فکر می‌کردم و می‌خواستم یک زن متاهل را نشان دهم.

کریمی درباره انتخاب سحر قریشی و آتیلا حجازی نیز گفت: فیزیک و خصوصیت بازی سحر قریشی به این نقش می‌خورد و آتیلا حجازی نیز دوست من بود و خودم به وی پیشنهاد دادم که این نقش را قبول کند.

وی در باره حضور کودکان در فیلم شیفت شب گفت: متاسفانه بچه‌ها در فیلم‌های ایرانی به خوبی پرداخت نمی‌شوند اما در این فیلم تلاش کردیم تا ترس‌ها و اضطراب‌های کودکان را نشان دهیم.

کریمی در پاسخ به این سوال که آیا کارگردانی برای زنان در ایران سخت است یا نه؟ گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تعداد خانم‌هایی که در مشاغل مهم اجتماعی و فرهنگی حضور دارند؛ زیاد است اما فیلمسازی کار سختی است و برای خانم‌ها سخت‌تر است. زیرا زنان باید علاوه بر کارگردانی به نقش‌های دیگر خود همچون مادری، همسری و خانه‌داری نیز بپردازند.

وی با اشاره به اینکه قرار است کتاب شیفت شب نیز منتشر شود، افزود: کتاب شیفت شب را به همراه دو فیلمنامه دیگرم به نام سوت پایان و یک شب به ناشر دادم اما ارشاد مجوز انتشار آن‌ها را نمی‌دهد.

کریمی ادامه داد: به دنبال آن هستم که از بخشی از عواید فیلم بتوانیم چند زندانی را که مانند قهرمان اصلی فیلم مشکلات مالی دارند؛ آزاد کنیم.

خش کننده فیلم نیز با اشاره به فروش خوب فیلم گفت: داستان فیلم درباره خانواده و بحران خانواده است که امروز درجامعه ما زیاد است. فیلمسازان باید به موضوع خانواده توجه کنند زیرا موضوع شریفی است.

وی با اشاره به اینکه سینمای بخش خصوصی توانایی رقابت با سینمای بخش دولتی را ندارد، گفت: سینمای بخش دولتی همه گونه امکانات دارد در حالی که بخش خصوصی فقط بر نظر مردم و حمایت‌های مردم تکیه دارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه فیلمی اگر حرفی برای گفتن داشته باشد جای خود را بازمی‌کند، گفت: اینکه فصل خوب اکران باعث موفقیت یک فیلم شود گزاره درستی نیست زیرا ما فیلم‌هایی داشتیم که در زمان اکران نوروزی نیز با شکست رو به رو شدند. ما باید سعی کنیم در تولید و پخش به سمت تخصصی‌ شدن حرکت کنیم و حتی در زمان تولید یک فیلم نیز به زمان پخش آن دقت کنیم.

اسماعیلی با اشاره به تاخیر چند باره اکران فیلم شیفت شب به دلیل وضعیت فعلی برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها گفت: متاسفانه میزان تولیدات سینما ایران از ظرفیت اکران بسیار بیشتر است و دولت باید برای ساخت سینما‌ها و پردیس‌های سینمایی به خصوص در شهرستان‌ها تلاش بیشتری کنند. زیرا امروز بسیاری از سالن‌های سینمایی در شهرستان‌ها قابلیت سینما بودن خود را از دست داده‌اند.

لیلا زارع هم در این نشست گفت: فیلمنامه خوب و شخصیت نیکی کریمی دلیل اصلی حضورم در فیلم شیفت شب بود و کریمی کمک بسیاری کرد تا ما به یک تحلیل درست از نقش برسیم.

وی ادامه داد: تمام سکانس‌های فیلم براساس فیلمنامه بازی شده و ما فقط سکانس‌ها را تمرین می‌کردیم و بعد از تایید نیکی کریمی آن را اجرا می‌کردیم.

کد خبر : ۳۲۴۸۰۶