خبرگزاری کار ایران

سخنان تازه بهروز افخمی:

هرکس اسم خودش را گذاشته روشنفکر خودخواه و بی‌ادب است/ دولت عمدا می‌خواهد سینما را نابود کند/ آمار فروش شهرموش‌ها دروغ است

بهروز افخمی؛ کارگردان سینمای ایران و تهیه‌کننده و مجری هفت؛ معتقد است باید پیش‌فرض‌ها را درباره این برنامه تغییر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز افخمی که در نشستی پیرامون برنامه هفت در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کرده بود با اشاره به وضعیت این برنامه گفت: اینکه گفته می‌شود برنامه هفت ریزش مخاطب دارد؛ درست نیست و کسانی که این را می‌گویند معیار مشخصی ندارند.

وی با اشاره به اینکه معیار سنجش مخاطب برای ما افکارسنجی سازمان صداوسیماست؛ گفت: متاسفانه علیه برنامه هفت در رسانه‌ها فضاسازی می‌شود و آنهایی که این فضا را ایجاد می‌کنند؛ نمی‌دانند که ما برنامه هفت رابرای مخاطب عام ساخته‌ایم.

وی افزود: باید پیش‌فرض‌ها را درباره این برنامه تغییر داد زیرا این برنامه برای همه مخاطبان تلویزیون است و حتی ما قصد داشتیم آن را کمی کمدی کنیم که به دلیل ماه محرم و صفر فضای برنامه کمدی نیست.

افخمی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون اس‌ام‌اس‌هایی که به همایون اسعدیان پیرامون دعوت به برنامه زده است، گفت: از متن اس‌ام‌اس‌ها مشخص است که من با وی شوخی کردم.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا؛ پیرامون حرف‌های فراستی درباره ایناریتو و کارگردان‌های معروف دنیا گفت: من هم حرف‌های وی را تایید می‌کنم زیرا یکی از مزخرفترین فیلم‌هایی که تاکنون اسکار گرفته است همین فیلم مرد پرنده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کسی چنین حرف‌هایی درباره گاوخونی و آثار دیگر شما بزند؛ شما چه واکنشی داردی گفت:  من گوشم از این حرف‌ها پر است و هیچ واکنشی ندارم و به این حرف‌ها عادت کردم.

افخمی درباره اینکه چقدر سخنان منتقدان درست است، گفت: گروهی هستند که فیلم‌ها را انتخاب شده می‌بینند. این‌ها نیاز به منتقد ندارند. گروهی هستند که هر آشغالی را می‌بینند و گروهی دیگر هستند که یک جور تماشاگر متوسط هستند. تماشاگر متوسط می‌تواند به حرف‌های منتقد توجه کند و منتقد به او می‌گوید که کدام فیلم خوب است.

وی به طنز گفت: مسعود فراستی منتقد برنامه ماست و امیدوارم تا آخرالزمان نیز منتقد برنامه ما بماند.

افخمی در پاسخ به سوال دیگری درباره سینما و اینکه آیا مباحث آکادمیک در این سینما چقدر جایگاه دارد، گفت: همه سینما سلیقه است و آنچه در دانشگاه و آکادمی‌ها درباره سینما آموزش می‌دهند که می‌توان یک فیلم را تحلیل و تفسیر علمی و منطقی کرد همه‌اش مزخرف است.

وی ادامه داد: هیچ فیلمی در سینما اعتبار ذاتی ندارد و این حرفها درباره اعتبار ذاتی سینما حرفهای فلسفی است که وارد سینما شده است زیرا خود سینما نیز اعتبار ذاتی ندارد.

وی در باره تعریف خود از روشنفکر گفت: روشنفکر یعنی کسی که نه فکر می‌کند نه روشن است و هر کسی که اسم خودش را گذاشته روشنفکر خودخواه و بی‌ادب است و روشنفکر معنا ندارد.

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از فیلم‌های من ادعای روشنفکری ندارند و اگر درست نمایش داده می‌شدند و خودم می‌توانستم یک سالن سینما اجاره کنم؛ نشان می‌دادم که فیلمی مانند گاوخونی چقدر مخاطب دارد زیرا یک پلیسی و مخاطبان زیادی دارد.

افخمی در پاسخ به این سوال که سری جدید برنامه هفت باعث فاصله بین سینما و تلویزیون نمی‌شود، گفت: امیدوارم زاویه بین سینما و تلویزیون بیشتر شود تا سینما به سمت جذب مخاطبانی که معیارهای سینمایی دارد؛ حرکت کند زیرا تلویزیون مخاطبان بیشتری از سینما دارد

وی افزود: امروز سریالی مانند پایتخت بیش از یک میلیارد مخاطب دارد در حالی که کل مخاطبان سینمای ایران در سال به 10 میلیون نفر نمی‌رسند.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره اینکه این معیار غلط است زیرا تلویزیون رایگان است و مردم باید برای رفتن به سینما بلیت بخرند؛ گفت: این یک مبحث دیگر است. من معتقدم دولت اگر بخواهد می‌تواند پولی که در جریان تولید صرف می‌کند را به سمت عرضه بیاورد و قیمت بلیت‌های سینما را متناسب کند. دولت اگر دست از سر سینما بردارد و سینماداران و فیلم‌سازان را به حال خود رها کند، سالن‌های سینما در شهرستان‌ها می‌توانند با توجه به شرایط خود قیمت بلیت را تعیین کنند.

افخمی با اشاره به اینکه تلویزیون امروز فیلم‌های سینمای ایران را نمی‌تواند نشان دهد، گفت: تماشاگر تلویزیون امروز تحمل 5 دقیقه فیلم دیدن از روی پرده سینما را ندارد و این برای تلویزیون بسیار مهم است زیرا عوض شدن کانال در تلویزیون یعنی مرگ تلوزیون.

افخمی در پاسخ دیگر ایلنا درباره سیاست‌های دولت تدبیر  وامید در سینما گفت: سیاست دولت در جهت نابودی سینما است و به نظر می‌رسد انگار این کار عمدی صورت می‌گیرد و همانطور که گفتم اگر دولت دست از سر سینما بردارد سینما درست می‌شود.

وی آمار مخاطبان سینمای ایران را بسیار پایین دانست و افزود: 50درصد آماری که درباره بعضی از فیلمها همچون شهرموش‌ها داده می‌شود غلط و دورغ است و این فیلم حداکثر یک یا دو میلیون تماشاچی داشته است.

افخمی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره اینکه آیا حرف‌های مهمانان را سانسور می‌کنید یاخیر گفت: گاهی مهمانی به برنامه ما آمده و بعد پشیمان شده یا تقاضا کرده که حرفهای وی را پخش نکنیم مثلا یکی از تهیه‌کنندگان سینما به برنامه ما آمد و صحبت‌هایی کرد و بعد در ابتدا از من خواست در ابتدا بخشهایی از حرفهایش را پخش نکنم ولی بعد از مدتی گفت کل حرفهای من را پخش نکنید و من نیز حرفهای وی را پخش نکردم اما این کار به معنای سانسور و ممیزی نیست.

فریدون جیرانی که به عنوان میزبان افخمی در این نشست حضور پیدا کرده بود نیز گفت: برنامه هفت افخمی یک برنامه جدید است و تجربه تازه‌ای است هرچند وی نیز مانند ما برای این برنامه در حال فحش خوردن است.

جیرانی افزود: یک برنامه باید زمان ببرد تا جا بیفتاد من هم زمانی که هفت را اجرا می‌کردم یکسال طول کشید تا این برنامه جای خود را باز کند و هرچند در طول یکسال نیز بسیار فحش خوردم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا که آیا رفتن شما از هفت بخاطر نخواندن نامه ایرج قادری نبود؛ گفت: نه اصلا چنین چیزی نیست و به ما نیز از این انگ‌ها که ما برنامه محفلی هستیم می‌زدند.

این نشست به میزبانی فریدون جیرانی در محل روزنامه سینما برگزار شد.

کد خبر : ۳۲۰۲۲۶