خبرگزاری کار ایران

محمدمهدی عسگرپور:

اعتراضات علیه فیلم رستاخیز خیلی هم خودجوش نیست

عسگرپور معتقد است مسئولان ارشاد مقهور اعتراض‌ها شده‌اند و فکر می‌کنند اگر در مقابل این حرکت‌ها ایستادگی کنند جایگاه خود را متزلزل می‌کنند و این موضوع دردناکی است.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل سابق خانه سینما) به نوع برخوردها با اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» انتقاد کرد.

این کارگردان سینما درباره برخوردهای قهری که با فیلم‌های سال‌های اخیر شده؛ گفت: در طول سال‌های مختلف برخوردهای متعددی را با فیلمهای در حال اکران سینمای ایران دیده و تجربه کرده‌ایم مثلاً به اشکال مختلف جلوی اکران یک فیلم را گرفته‌اند یا فیلمی که روی پرده بوده با اعتراضهایی که شده؛ پایین کشیده‌اند. البته روش‌های دیگری هم در برخورد با فیلم‌ها وجود داشته است به عنوان مثال آثاری بوده‌اند که برخی از نهادها و ارگان‌ها با آنها مشکل داشته‌اند و سالنهای سینمایشان را به آنها نداده‌اند یا برخی فیلم‌ها بوده‌اند که خود وزارت ارشاد مجوز اکران آنها را داده اما بعد پشیمان شده است.

عسگرپور با اشاره به نقش متولیان فرهنگی در مواجهه با اعتراض‌هایی که به برخی از فیلم‌ها می‌شود، گفت: در برهههای مختلفی از زمان؛ بخشی از جامعه بوده‌اند که نسبت به اکران یک فیلم حساسیت‌هایی داشته‌اند که در نهایت این حساسیت‌ها به حرکت اعتراضی تبدیل شده و بحران ایجاد کرده است.

مدیرعامل سابق خانه سینما متذکر شد: متاسفانه در دو دهه اخیر با مواردی از این دست مواجه بوده‌ایم اما نکته قابل توجه در این مواقع برخورد متولیان حوزه فرهنگ با موضوعاتی است. اگر تاریخچه این جریان‌ها را مرور کنیم؛ متوجه می‌شویم هرجا که وزارت ارشاد پای مجوزی که داده؛ ایستاده، سینمای ایران دوران باثباتتری را تجربه کرده است و برعکس در شرایطی که این وزارتخانه به دلایلی نتوانسته پای مجوزهایش بایستد؛ اتفاق ناخوشآیندی که برای فیلم «رستاخیز» افتاد، رخ داده است.

عسگرپور به نوع نگاه احمدرضا درویش در عرصه فیلمسازی اشاره کرد و گفت: در اتفاقی که برای این فیلم سینمایی افتاد نکاتی پیش آمد که نام و شخصیت احمدرضا درویش را نشانه رفت. نکته حائز اهمیت این است که نه تنها اهالی سینما بلکه مردمی که علاقمند به حوزه فرهنگ هستند؛ احمدرضا درویش و دغدغههای او را می‌شناسند و می‌دانند که این کارگردان با علاقه به مسائل دینی و انقلابی فیلم می‌سازد و هیچکدام از آثار احمدرضا درویش خارج از محدوده اعتقادی او نیست.

وی تصریح کرد: احمدرضا درویش با وسواس و دقت فیلم می‌سازد و در ساخت فیلم «رستاخیز» هم دقت نظر بیشتری به خرج داد و 11 سال درگیر ساخت این پروژه سینمایی بود. این مساله‌ای است که اهالی فرهنگ و مردم هم آن را می‌دانند. به اعتقاد من؛ حرمت شخصیت این فیلمساز در ماجرای پیش آمده شکسته شد. این بسیار  ناجوانمردانه است که چنین نسبت‌های ناروایی را به آقای درویش دادند.

کارگردان فیلم سینمایی «قدمگاه» در ادامه صحبتهای خود با اشاره به فیلم «رستاخیز» گفت: فارغ از نظر شخصی و سلیقه‌ای که این روزها مطرح می‌شود باید این نکته را درنظر گرفت که احمدرضا درویش برای ساخت این فیلم سینمایی با برخی از مراجع عالیقدر وارد مذاکره شده و مجوزهای مربوطه را دریافت کرده و بعد به ساخت فیلم سختی چون «رستاخیز» دست زده است. این درحالی است که فیلمسازان و سریال‌سازان بسیاری در همین مدت فیلم و سریالهای کم‌زحمت با سودهای بالا ساختند.

عسگرپور تاکید کرد: آنچه من می‌دانم نقدهایی که درباره فیلم «رستاخیز» می‌شود خیلی مرتبط به اصل فیلم نیست. متاسفانه وضعیت پیش آمده، وضعیت تکرارشوندهای است و هراز گاهی ما با گروه‌هایی مواجه می‌شویم که اعتراضهایی به یک فیلم یا سریال دارند که به جرات می‌توانم میگویم بخشی از این معترضان آن فیلم و سریال را ندیده‌اند و براساس شنیدههای خود دست به اقدام اعتراضآمیز می‌زنند.

کارگردان فیلم «میهمان داریم» افزود: برای مردم روشن است که این حرکت‌ها که برخی اسم آن را خودجوش می‌گذارند خیلی هم خودجوش نیست و از سوی جریان‌هایی هدایت می‌شود. زیرا اگر در حوزههای دیگر عده‌ای اعتراضی خیابانی داشته باشند، برخورهای تندی با معترضان می‌شود. حال سوال این است که چرا در سینما با سهلانگاری‌هایی از این دست مواجه می‌شویم و اسم آن را حرکت اعتراضیِ اعتقادی می‌گذاریم.

وی اظهار کرد: به‌نظر می‌آید مسئولان ذیربط مقهور اعتراض‌هایی از این دست شده‌اند و فکر می‌کنند اگر در مقابل این حرکت‌ها ایستادگی کنند جایگاه خود را متزلزل می‌کنند و این موضوع دردناکی است که متاسفانه هر چند وقت یکبار با آن مواجه هستیم.

عسگرپور با اشاره به پیامدهای برخوردهایی از این دست با سینما گفت: اگر رفتارهای اعتراض‌آمیز از این دست با سینمای ایران گسترش پیدا کند از این پس کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند به آثار دینی نزدیک نشوند یا ساخت آثاری با مفاهیم دینی را به زمان دیگری موکول کنند که ممکن است دیگر عمر فیلمساز به این کار دست ندهد.در این صورت فیلم‌هایی صرفاً جهت امرار معاش که باب طبع عموم هست بیشتر ساخته می‌شود؛ فیلم‌هایی که در سینما و تلویزیون هم کم از این آثار نداریم. بنابراین به نوعی بی‌تفاوتی در سینمای دینی نزدیک می‌شویم و فیلمسازان احساس می‌کنند دیگر تکلیفی برای ساخت فیلم با مفاهیم دینی بر گردن ندارند. ضمن اینکه نوعی آنارشی ترویج داده می‌شود و این تصور ایجاد می‌شود که گروههایی هستند که با فشار، ارعاب و زور می‌توانند حرف خود را در زمینههای مختلف به کرسی بنشانند.

عسگرپور با اشاره به راهکار ارائه شده از سوی وزارت ارشاد برای حل مشکل فیلم «رستاخیز» گفت: راهکار ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر دریافت نظر علمای عالیقدر و به اجماع رسیدن برای اکران فیلم «رستاخیز» راهکار حرفه‌ای نیست و لطمه اصلی درباره این فیلم خاص را از ناحیه وزارت ارشاد خورده‌ایم.

وی در پایان گفت: اتفاقی که برای این فیلم سینمایی افتاد از این جهت با اتفاقهای مشابه، متفاوت است که اینجا پای مراجع هم به وسط کشیده شده و مساله رسیدن به اجماع نظر علما مطرح می‌شود. در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که اثر نامطلوب آن در سینما تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

کد خبر : ۲۹۲۸۳۲