خبرگزاری کار ایران

سومین شماره مجله «تصویرنامه» منتشر شد

دومین شماره مجله «تصویرنامه» با سردبیری «سولماز نراقی» برای تابستان 94 منتشر شد. رویکرد اصلی مجله همانند دو شماره‌ی قبلی، ادبی - روشنفکری است و با نگاهی انتقادی به مسائل این دو حوزه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ از میان نویسندگان این شماره می توان به کوروش ادیم، سید ناصر خادم، سولماز نراقی، خلیل درمنکی، هوشیار انصاری‌فر، بهرنگ بقایی، فرشید فرهمندنیا، آرزو مختاریان، مرتضی پورحاجی و… اشاره کرد.

گزیده‌ای از عناوین مطالب منتشر شده در این شماره تصویرنامه به شرح زیر است: «خیابان‌ها، بیابان‌ها؛ در سوگ محمدعلی سپانلو»، «احمد نصرالهی، حاجی فیروز هزاره‌ی سوم»، «وزن اطراف و استخوان‌ها»، «بازخوانی ادوارایقاعی در مشق نام لیلی»، «سیرماخولیا در تخیل آفرینش‌گر»، «رساله در چهره»، «انودهای فارسی در سه دوره‌ی آرتور رمبو»، «عثمان شیدایی»، «سرگذشت ارزش احساسات»، «دیزاین نوپا با پدال سنت»، «ویل؛ تحشیه‌ای بر یک کابوس» و

در این شماره پرونده‌ای برای رمانِ «خوف» شیوا ارسطویی با مطالبی از «دلارام امین‌زاده» منتشر شده است. در کنار آن گفت‌وگوی سولماز نراقی با بئاته پیترسون درباره‌ی انیمیشن «ناصرالدین شاه و 84 زنش» با ترجمه‌ی معصومه زمانی نیز دیده می‌شود.

در شماره سوم مجله «تصویرنامه» شعرهایی از «آنیما احتیاط»، «آتنا سلیمانی» و «کیوان طهماسبیان» را نیز می‌خوانیم و صفحه‌بندی متفاوت این مجله مانند شماره‌های قبل برعهده «فرهاد فزونی» گرافیست و طراح معاصر است.

نراقی در بخشی از سرمقاله این شماره با تیتر «از صفحه تا صحنه» آورده است: «به نظر می‌رشد که بشر پس از ظهور خط، به مرحله‌ی تازه‌ای از تخیل ادبی و تجربه‌های فرمی گام گذاشته است. اما داستان پیدایش و تحول خط نیز خود از حاکم شدن فزاینده‌ی جان گفتار بر کالبد خط خبر می‌دهد. در خط الفبایی که یک نظام تکامل یافته‌ی نوشتاری است، هر حرف برگردانی از یک آواست. البته این بدان معنی نیست که عناصر آوایی در انواع کهن نوشتار غایب بوده‌اند، اما تمامی شواهد حاکی از آن است «در بیشتر خطوط و البته نه در تمامی آن‌ها، عناصر اندیشه‌نگار پشت سر گذارده شده‌ و عناصر آوایی در قالب الگوهای هجایی، همخوانی و الفبایی متبلور شدند.» اینکه خطوط اولیه یا تصویر نگارها بیشتر نشانه‌هایی تصویری ملهم از پدیده‌های عینی جهان‌اند و خطوطط پیشرفته‌تر وابسته به نظام آوایی نشان می‌دهد که نوشتار کم‌کم از قراردادهای‌ تصویری به قراردادهای زبانی گرویده و در یک نقطه‌ی مرزی یا بینابین توقف کرده است.

همچنین به ضمیمه این شماره مجله، یک سی دی حاوی خوانش هوشیار انصاری‌فر از ذکرهای «بایزید بسطامی» و «عطار نیشابوری» قرار گرفته که با نوای تنبور «سید آرش شهریاری» همراه شده است.

«تصویرنامه» در دویست و شش صفحه و با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان به تازگی منتشر شده و روی دکه‌های روزنامه‌فروشی و پیشخوان کتاب فروشی‌ها قرار گرفته است.

کد خبر : ۲۸۹۶۱۸