خبرگزاری کار ایران

به دلیل ممیز‌‌ی شدید، جلد هفتم «داستان‌های محبوب من» منتشر نمی‌شود

مجموعه‌ی «داستان‌های محبوب من» که قرار بود با دریافت مجوز تجدیدچاپ مجلد دوم آن دوباره منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد؛ ظاهرا با پس گرفتن مجوز ممنوع‌الچاپ شده است.

رضا خندان‌مهابادی (نویسنده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در توضیح این خبر اضافه‌ کرد: «داستان‌های محبوب من» مجموعه‌ای است چند جلدی که شامل داستان‌های کوتاه از دهه‌ی 30-1330 تا 80-1370 به همراه نقد این داستان‌ها توسط من و علی‌اشرف درویشیان می‌شود. تا به‌حال 6جلد از این مجموعه منتشر شده و برخی از مجلدهای آن به نوبت چاپ‌های متعدد هم رسیده‌اند اما برخی نوبت‌ها چاپ آن مثل همین نوبیت چاپ دوم بعد از چندین بار تجدیدچاپ شدن با عدم صدور مجوز متوقف می‌شوند.

این نویسنده ادامه داد: حدود یک‌ سال ‌و نیم پیش هم جلد سوم این مجموعه با اصلاحات متعدد و سنگینی مواجه شد که ترجیح دادیم عطای چاپ مجدد آن را به لقایش ببخشیم. حالا هم مجلد دوم کلا ممنوع‌الچاپ عنوان شده. برای همین هم فکر می‌کنیم اساسا قرار نیست به این مجموعه اجازه‌ی ادامه کار بدهند و به‌رغم آماده بودن جلد 7 «داستان‌های محبوب من» رغبتی برای پیگیری روال صدور مجوز و چاپ آن نداریم.

خالق داستان بلند «انفرادیه» همچنین درباره‌ی علت عدم صدور مجوز تجدیدچاپ مجلدهای این مجموعه، عنوان کرد: روال کاری که ما برای تنظیم و گردآوری داستان‌های مجموعه‌ی «داستان‌های محبوب من» درنظر گرفته‌ایم به این صورت است که هر مجلد شامل چندین داستان کوتاه از بازه‌های زمانی نزدیک به هم و نقدهایی درباره‌ی آن‌ها می‌شود. طبعا در داستان‌های عبارات و الفاظی وجود دارد که ممکن است از دید ممیزان اخلاقی و مناسب نباشد، اما این عبارات بخشی از اثر نویسنده هستند و ما به عنوان گردآورنده‌ی داستان‌ها؛ مجاز به اجازه‌ی حذف یا تغییر داستان‌ها نیستیم.

خندان تاکید کرد: اگر ایرادها و اصلاحات مرتبط با بخش نقد که کار من و علی‌اشرف درویشان است می‌شد؛ می‌توانستیم کاری انجام بدهیم اما حق دست‌بردن در داستان نویسنده‌ی دیگری را نداریم. البته این را هم بگویم که این عبارات ممیزی شده بعضا کلمات و دشنام‌های ساده و پیش‌پا افتاده‌ای مثل «پدرسوخته» هستند، به همین دلیل است که فکر می‌کنیم وزارت ارشاد برنامه‌ای برای اجازه‌ی ادامه کار مجموعه‌ی «داستان‌های محبوب من» ندارد. چون این عبارات آنقدرها غیراخلاقی، غیرانسانی و .... نیستند که کتاب را ممنوع‌الچاپ کنند.

«داستان‌های محبوب من» نام سری کتاب‌هایی است که در آن علی‌اشرف درویشیان با همراهی رضا خندان مهابادی به گزینش و طبقه‌بندی داستان‌هایی که خوانده و پسندیده، پرداخته است. داستان‌ها برحسب دهه‌ی انتشارشان تقسیم‌بندی شده‌اند. در مقدمه‌ی این اثر به داستان کوتاه و ویژگی‌های آن پرداخته شده و در نقدهای منتشره‌ی این کتاب به جزییاتی در داستان اشاره شده که به مانند کارگاه داستان‌نویسی برای خواننده کارکرد دارد.

کد خبر : ۲۸۳۸۸۳