خبرگزاری کار ایران

وقتی تبلیغاتی‌ها جای پستِ نمایشگاه را می‌گیرند

بسیاری از خریداران وقتی شلوغی دو باجه‌ی پست و طولانی بودن کار بسته‌بندی, وزن کتاب و مهروموم بسته‌ها را می‌بینند؛ از خیر ارسال بسته‌های خود می‌گذرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نمایشگاه بین‌المللی تهران طی ده روز شاهد حضور تعداد زیادی بازدیدکنندگان غیرتهرانی است که برای حضور در این رویداد فرهنگی و خرید کتاب‌های موردنظرشان از نمایشگاه بازدید می‌کنند. یکی از خدماتی که این مراجعان و حتی تهرانی‌ها ممکن است به آن نیاز پیدا کنند، ارسال کتاب‌هایشان در قالب بسته‌های پستی به مناطق مختلف و راه‌های دور و نزدیک است. به همین دلیل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران هرسال با سه غرفه در جایگاه‌های مختلف مصلی به مراجعان خدمات پستی ارائه می‌دهد. البته امسال تعداد باجه‌های شرکت پست از سه به دو واحد کاهش یافته است که باتوجه با روند تصاعدی خرید کتاب؛ کار برای متصدیان این غرفه‌ها مشکل شده‌است.

نیک‌نام حسین‌پور(مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه) درباره‌ی کاهش واحدهای شرکت پست گفت: به دلیل افزایش غرفه‌های تبلیغاتی مجبور به کاهش تعداد غرفه‌های پست نمایشگاه به دو غرفه شدیم. البته عمده نیاز مراجعان به خدمات پستی مربوط به حوزه‌های دانشگاهی؛ عمومی و بین‌المللی است و حوزه‌ی کودک و آموزشی چندان با پست سروکار ندارند. ما در کمیته رفاهی نیز با درنظر گرفتن همین مسئله دو غرفه مذکور را در محل‌هایی مستقر کردیم که کمترین فاصله را از مکان غرفه‌های دانشگاهی؛ عمومی و بین‌المللی داشته باشند.

کاهش غرفه تمام مسئله ارائه خدمات پستی به مراجعان نمایشگاه نیست. درست است که درحال حاضر شرکت پست با درنظر گرفتن خدمات ویژه نمایشگاه شامل ارسال بسته‌ها با قیمت کیلیویی 8000 ریال برای داخل شهر و 10000ریال برای ارسال به شهرستان‌ها با سرویس پستی پیشتاز ارایه خدمت می‌کند اما بسیاری از ناشران از ارائه‌ی چنین خدماتی به خریداران استقبال نمی‌کنند و نهایاتا این وظیفه را به خریدار واگذار می‌کنند. معدود ناشرانی مانند بوک سیل و نشرآوران هم که در غرفه‌های خود خدمات پستی به بازدیدکنندگان ارایه می‌کنند، به دلیل درخواست بازدیدکنندگان و با این فرض که اگر خودشان بر روند بسته‌بندی و ارسال نظارت داشته باشند؛ خیالشان راحت‌تر خواهد بود؛ باز کار را به خریدار محول می‌کنند.

خطابخش (متصدی غرفه پست در نمایشگاه) در این‌باره می‌گوید: کم شدن تعداد غرفه‌ها؛ سنگینی کار را بالا برده به ویژه اینکه ما باید بسته‌ها را همین‌جا آماده‌ی ارسال به بخش مبادله‌ی شرکت پست کنیم تا از آنجا مستقیما به سمت آدرس‌های گیرنده ارسال شوند. یکی از ویژگی‌های خدمات نمایشگاهی شرکت پست هم همین است که بسته‌ها از همین‌ مکان به واحد مبادله و توزیع می‌روند و این‌طور نیست که برای تقسیم شدن چند روزی در پست بنمانند. همین مسائل با وجود رشد تصاعدی مراجعان شهرستانی باعث می‌شد تا هرسال سه غرفه داشته باشیم اما امسال با کاهش یکی از غرفه‌ها حجم کاری ما واقعا بالا رفته. گرچه سعی داریم در کیفیت خدمات و سرعت ارسال بسته‌ها قصور نداشته باشیم.

با این وجود بسیاری از خریداران وقتی شلوغی دو باجه‌ی پست و طولانی بودن کار بسته‌بندی, وزن کتاب و مهروموم بسته‌ها را می‌بینند؛ از خیر ارسال بسته‌های خود می‌گذرند.

کد خبر : ۲۷۷۰۰۹