خبرگزاری کار ایران

ایران و ایتالیا در مسیر افزایش همکاری‌ها

رئیس نمایشگاه کتاب بولونیا گفت: نامگذاری امسال به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت پیغام جالبی است که نشانگر اهمیت و نقش مردم و دولت ایران در حل مسائل مختلف به ویژه مشکل پایین بودن مطالعه و کتابخوانی است. 2 هزار و 352 نفر از اهالی قلم که برای دریافت بن کارت الکترونیک نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ثبت نام کرده‌اند؛ می‌توانند کارت خود را دریافت کنند.

به گزارش ایلنا؛ پدیدآورندگانی که تا تاریخ 14 اردیبهشت در وب‌سایت اهل قلم ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت بن کارت الکترونیک خود به نشانی مصلی امام خمینی (ره)، رواق شرقی، کمیته علمی- فرهنگی، سرای تکریم اهل قلم مراجعه کنند.

تاکنون به نام 2 هزار و 352 نفر کارت صادر شده است و به نویسندگانی که پس از 14 اردیبهشت در وب سایت اهل قلم ثبت نام کرده‌اند، متعاقباً برای دریافت بن کتاب اطلاع رسانی می‌شود.

دو نشست با محوریت اقوام و ادیان در آیینه نشر

نشست «بررسی وضعیت نشر اقلیت‌های دینی کشور در قبل و بعد از انقلاب»، پنج‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه از ساعت 11 تا 12:30 در سالن بازار جهانی در طبقه دوم شبستان برپا می‌شود.

در این نشست آرش آبایی، از شخصیت‌های فعال در زمینه علوم و فرهنگ دینی در جامعه یهودیان ایران و وارطان داویدیان، نویسنده و پژوهشگر به ارائه نظرات خود می‌پردازند.

در این روز نشست دیگری باعنوان «نقش دولت و حمایت‌های دولتی در تقویت صنعت نشر اقلیت‌های دینی» با حضور بهنام مبارکه، نویسنده و مدیر انتشارات فروهر و هویک بهبو، حقوقدان و مشاور نماینده آشوری‌ها برگزار می‌شود. این نشست از ساعت 16:30 تا 18 در سالن بازار جهانی برپا خواهد شد.

رئیس نمایشگاه بولونیا: نمایشگاه کتاب تهران، پلی بین ایران و جهان است

رئیس نمایشگاه کتاب کودک بولونیای ایتالیا گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌تواند پلی بین ایران و خاورمیانه و سایر  نقاط جهان برای گفتگوی تمدن‌ها و برقراری رابطه دوستی بین ملت‌ها باشد.

روبرتا کینی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مغتنمی برای تقویت رابطه فرهنگی بین ایران و ایتالیاست. نمایشگاه کتاب کودک بولونیا  نیز 52 سال است که در ایتالیا برگزار می‌شود  و ایرانیان بیش از سی سال است که برای حضور در این نمایشگاه دعوت می‌شوند.

وی با اشاره به نامگذاری سال 1394 به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: نامگذاری امسال به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت پیغام جالبی است که نشانگر اهمیت و نقش مردم و دولت ایران در حل مسائل مختلف به ویژه مشکل پایین بودن مطالعه و کتابخوانی است. با توجه به شعار نمایشگاه کتاب امسال به نام «خواندن گفتگو با جهان» نیز فکر می‌کنم نقش ایران در ایجاد امنیت و صلح و همدلی و همزبانی بین ملت‌های مختلف در منطقه کلیدی است.

رئیس نمایشگاه کتاب بولونیای ایتالیا گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت بین‌المللی و نمایش کتاب‌های مختلف از ناشران خارجی بسیار در ایجاد نزدیکی بین دولت‌ها و ملت‌های جهان حائز اهمیت است و فکر نمی‌کنم در سایر نقاط خاورمیانه چنین محفل و جمعی از ناشران و نویسندگان وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تحریم‌ها  علیه ایران کمتر خواهد شد نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند پلی بین ایران و خاورمیانه و سایر جهان برای گفتگوی تمدن‌ها و برقراری رابطه دوستی بین ملت‌ها باشد.

کینی گفت: بسیار خوشحالم که امسال به دعوت دکتر صالحی رئیس نمایشگاه کتاب تهران برای ایجاد تعاملات فرهنگی بین  دو کشور ایتالیا و ایران در این اجتماع فرهنگی بزرگ ایرانیان حضور دارم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب مردم کشورهای مختلف را به هم نزدیک می‌کند امیدوارم هر ساله به نمایشگاه کتاب تهران بیایم.

سالن دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد

سالن دانشگاه آزاد اسلامی با حضور  سیدطه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه در خیابان 27 بخش دانشگاهی عصر امروز 16 اردیبهشت‌ماه  در نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد.

در این سالن تمام واحدهای استانی دانشگاه آزاد حضور دارند که دو هزار عنوان از تازه‌های نشر خود را در 40 غرفه به بازدیدکنندگان نمایشگاه ارائه می‌دهند.

علاقه‌مندان به خرید کتاب‌های دانشگاه آزاد می‌توانند این آثار را با 35 درصد تخفیف خریداری کنند. دانشجویان دانشگاه آزاد نیز این کتاب‌ها را با 50 درصد تخفیف می‌توانند تهیه کنند.

همچنین امروز ایستگاه رادیو آزاد در این سالن افتتاح شد. اجرای نشست‌های فرهنگی و رونمایی از کتاب از جمله برنامه‌های این سالن به شمار می‌آید.

عماد افروغ: استاد مطهری آزادی را گوهری الهی می‌دانست

نشست «آزادی اندیشه استاد مطهری» با پیشنهاد بنیاد علمی، فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری و با حضور عماد افروغ پژوهشگر و استاد دانشگاه برگزار شد.

افروغ در ابتدای صحبت‌هایش گفت: صحبت در مورد اندیشه یک متفکر کار آسانی نیست چراکه امکان دارد نظر ما در اندیشه‌های این دانشمند وارد شود.

وی ادامه داد: هر مکتبی براساس منطق خود تعاریف گوناگونی از آزادی دارد. برخی از آزادی معنی منفی و برخی معنی مثبتی را برداشت می‌کنند. لیبرال‌ها می‌گفتند آزادی فقدان عمل است که این عقیده یک آنارشیزم است. آنان بعدها نظریه خود را اصلاح کردند و گفتند که آزادی فقدان مانع است. استاد مطهری نیز این نظریه را قبول داشتند اما برای مانع تعاریف گوناگونی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند انسان‌ها تا جایی که توان دارند می‌توانند آزادی‌های خود را محقق کنند و باید ببینیم چه نسبتی بین آزادی درونی و عمل وجود دارد.

این استاد دانشگاه در توضیح کلمه آزادی در دیدگاه شید مطهری اظهار کرد: وقتی استاد مطهری به آزادی اشاره می‌کند بیانگر آن است که وی تمامی اهرم‌های آزادی را شناخته است. مطهری آزادی را گوهری الهی می‌دانست که برای رسیدن به کمال انسانی شرطی الزامی است و آزادی برای ایشان ارزشی الهی داشت.

وی ادامه داد: شهید مطهری به آزادی معنوی اعتقاد زیادی داشت چراکه انسان تا زمانی که از درون آزاد نشود نمی‌تواند در بیرون آزاد باشد. آزادی هفت مرحله دارد و دارای پیچیدگی‌های زیادی است. شناخت آزادی، تعریف چارچوب‌ها و نیازها و رسیدن به آزادی از بخش‌های مهم تعریف کلمه آزادی است.

افروغ  بیان داشت: به عقیده مطهری آزادی یعنی رهایی از استعمار و این زمانی محقق می‌شود که انسان به استخدام فرد دیگر در نیاید و به اصطلاح بنده دیگری نباشد. استاد مطهری هیچ مانعی را به جز انسانیت برای آزادی قائل نبود و اعتقاد داشت که موانع دیگر کذب است.

وی ادامه داد: از دیدگاه شهید مطهری هیچ منطقه ممنوعه‌ای برای آزادی اندیشه نباید تعریف کرد چراکه تفکر هیچ قید و شرطی ندارد و اگر چنین شرایطی فراهم شود رشد و ترقی امکان‌پذیر است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هر کشور اسلامی که تفکر، توجه، عقل و شعور رشد نکرده ما شاهد رشد سلفی‌ها هستیم. تفاوت آزادی فکر و آزادی عقیده بسیار مهم است چراکه متوجه نشدن تفاوت این دو مقوله می‌تواند تبعات سنگینی را برای جامعه داشته باشد.

این پژوهشگر سیاسی در توضیح آزادی اندیشه اظهار کرد: استاد مطهری تحیقات زیادی در حوزه آزادی اندیشه داشت و معتقد بود که باید در مورد عقیده بسیار دقت کرد چراکه عقیده غلط می‌تواند  اتفاقات غلطی را در پی داشته باشد، پس از هر عقیده‌ای نمی‌توان دفاع کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات ما به این برمی گردد که ما اهل تفکر نیستیم. در حالی که آزادی فکر، منبع کشف بشری است و امکان تصمیمات اشتباه را انسان می گیرد.

افروغ در پایان گفت: اگر با  تکیه بر این جمله که مردم لیاقت آزادی را ندارند آزادی را از آنها بگیریم مردم تا آخر عمر خود بی لیاقت خواهند ماند. پس آزادی در غالب چارچوب مشخص حق جامعه است.

معاوضه نقشه جغرافیایی قدیمی با نقشه‌های جدید

نیکنام حسین‌پور گفت: شهروندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران می‌توانند نقشه‌های قدیمی خود را به غرفه‌هایی در مصلی تحویل دهند و در ازای آن نقشه‌های تهران، ایران و جهان با معیارهای جدید و به روز را دریافت کنند.

وی ادامه داد: همچنین قابلیت دریافت  این نقشه ‌ها به صورت آنلاین برای بازدیدکنندگان در این غرفه‌ها وجود دارد. آخرین اطلاعات میادین شهری نیز در این سیستم آنلاین برای تلفن‌های همراه وجود دارد. غرفه‌های تعویض نقشه در جنب در ورودی‌های قنبرزاده، شهید بهشتی و در شمالی مصلی مستقرند.

مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه کتاب یادآور شد:‌ همچنین علاقه‌مندان به تهیه نقشه تهران، ایران و جهان می‌توانند این آثار را با قیمت مناسب خریداری کنند.

وی درباره دیگر خدمات رفاهی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: با هماهنگی‌هایی که با سازمان مدیریت پسماند شهری صورت گرفت مقرر شد حدود یک هزار کارتن پلاست به نمایشگاه کتاب امسال منتقل شود. این کارتن پلاست‌ها تا امشب در شبستان و رواق شرقی نمایشگاه کتاب توزیع می‌شوند که فرهنگسازی شده تا شهروندان از همان مبدأ تفکیک زباله را آغاز کنند.

وی افزود:  240 مخزن بزرگ در حیاط نمایشگاه وجود دارد که از بازدیدکنندگان نمایشگاه خواهشمندیم تا نسبت به  تفکیک زباله‌های خشک و تر نهایت توجه را داشته باشند.

بررسی نقش کتابخانه‌ها در توسعه پایدار

نشستی با عنوان «نقش کتابخانه‌ها در توسعه پایدار» با حضور محبوبه قربانی معاون اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، رضا خانی پور مدیر کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، محمد حسن زاده استادیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تربیت مدرس و محمد خندان مدیر کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه در تالار گفت‌و‌گو برگزار گردید.

 محبوبه قربانی در این نشست با اشاره به تاریخچه پیدایش مفهوم توسعه پایدار، گفت: توسعه یک فرآیند چند بعدی است که تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را پوشش می‌دهد و سعی می‌کند جامعه را آرمانی کند. توسعه پایدار مکمل توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و برای احقاق این مهم باید تمام ارکان با هم هماهنگ کار کنند.

 وی افزود: به دلیل نقش کتابخانه‌ها و اهمیت اطلاعات به عنوان شاکله اصلی تحقق توسعه پایدار، کتابخانه‌ها می‌توانند بر توسعه پایدار کشورها تاثیرگذار باشند.

در ادامه محمد حسن‌زاده آگاهی و اطلاعات را رکن اصلی توسعه پایدار دانست و افزود:  طی فعالیت‌هایی که در جوامع صنعتی به وجود آمد به مرور این احساس ایجاد شد که انسان به جای آبادانی کره زمین در حال تخریب آن است. این مساله باعث شد که اندیشمندان تصمیم بگیرند تا در قالب مفهوم توسعه پایدار به تبیین لزوم استفاده درست از منابع به گونه‌ای که به منافع نسل‌های بعد آسیب نزند بپردازند.

وی همچنین گفت: کتابخانه‌ها نقش یک نهاد خدماتی گسترش یافته در نهاد مدنی را دنبال می‌کنند و باید در مصرف و تولید به مثابه یک سازمان سبز عمل کنند.

استادیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تربیت مدرس، کتابخانه‌ها را یکی از موثرترین نهادهای آگاهی رسانی به جامعه دانست و با اشاره به گستردگی توزیع کتابخانه‌ها در جامعه به تبیین نقش فرهنگ‌ساز آنها رداخت.

رضا خانی پور نیز با اشاره به اینکه عالم در حال توسعه است گفت: انسان نمی‌تواند خود را از مشی توسعه دور کند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و ادبیات کهن افزود: مفهوم توسعه پایدار در آموزه های ادبی و دینی ما از دیرباز وجود داشته است و نباید تصور کنیم که پدیده‌ای نوین است.

خانی پور نقش اساسی مولفه‌های سازمان‌دهی دانش و اطلاع‌رسانی صحیح را در توسعه پایدار یادآور شده و به لزوم پررنگ‌تر شدن نقش کتابداران با مهارت‌های اطلاع‌یابی، دانش مدیریت مخاطب محوری و مخاطب شناسی اشاره کرد.

وی همچنین با انتقاد از این دیدگاه که اختصاص بودجه به کتابداران و کتابخانه‌ها صرف هزینه است آن را سرمایه‌گذاری دانسته و  گفت: توسعه پایدار مساله‌ای دستوری نیست و باید در اذهان نقش ببندد و در این راستا سازمان‌های مدنی و حکومتی و غیرحکومتی باید همکاری کنند.

خندان نیز ضمن تایید این نکته که یکی از ارکان مهم در توسعه پایدار اطلاعات و فرهنگ و آموزش است افزود: مفهوم توسعه یک مفهوم شایع است که به دلیل پرکاربردی، تصور آشنایی فی البداهه با مفهوم توسعه به ما القا شده است.

وی افزود:  در بحث توسعه پایدار، مدرنیزه شدن باید پایدار باشد.

وی با تاکید بر وایستگی توسعه پایدار و مدرنیسم، مدرنیسم را محصول سیر طبیعی و تاریخی اروپا و آمریکای شمالی و جوامعی که  تولد و رشد درون‌زا دارند دانست و افزود در کشورهای در حاشیه کشورهای جهان سوم که به صورت طبیعی مدرنیسته در آنها محقق و زاده نشده جامعه باید به صورت برنامه‌ریزی شده مدرن شود.

حسن زاده در ادامه  نشست با اشاره به تکامل تقریبی انقلاب صنعتی و عدم حل مشکلات انسانی  گفت:  کسانی که در مسیر توسعه قرارمی گیرند اگر آگاه نباشند نمی‌توانند به توسعه پایدار دست یابند.

وی همچنین گفت: مدرنیسم یا پست مدرنیست حالاتی هستند که بر جامعه مستولی می‌شوند و در جامعه زندگی نمی‌کنند. این انسان است که در جامعه زندگی می‌کند. پس باید موجود انسانی را توانمند کنیم که بتواند از این حالات عبور کند، تصمیمات پایدار بگیرد و اخلاق پایدار داشته باشند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برگزار  می‌شود

کد خبر : ۲۷۵۴۹۹