خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از طرح جدید توزیع بن‌کارت‌های دانشجویی در نمایشگاه کتاب؛

سهمیه‌بندی استانی بن‌کارت‌ها؛ آیا عدالت فرهنگی را محقق کرده؟

تعدادی از دانشجویان می‌گویند باوجود اتمام سهمیه‌ی استان‌های خودشان؛ با کمک دوستان‌شان؛ از سهمیه‌ی دیگر استان‌ها استفاده کرده‌اند.

یکی از مواردی که برای مراجعان به نمایشگاه کتاب؛ خصوصا دانشجویان مهم تلقی می‌شود؛ بن‌کارت‌هایی‌ست که در اختیارشان قرار می‌گیرد و عملا دست‌شان را تا حدودی برای تهیه کتاب‌های موردنیازشان بازمی‌کند. امسال با حذف بن‌کاغذی و اجرای طرح هدف‌مندی بن‌های دانشجویی؛ مسئولان سعی داشتند عدالت فرهنگی را برای دانشجویان دانشگاه‌های استان‌های مختلف به ارمغان بیاورند. اما آیا این طرح و سهمیه‌بندی استانی برای ثبت‌نام بن‌ها می‌تواند عدالت موردنظر را تامین کند یا تنها زمینه‌ای رقابتی برای ثبت‌نام در ساعات اولیه میان دانشجویان استان‌های پرجمعیت مثل تهران؛ مشهد و اصفهان؛ شیراز و غیره را دنبال دارد؟

نیک‌نام حسین‌پور(مدیر کمیته رفاهی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) به خبرنگار ایلنا می‌گوید: امسال باتوجه به اعتبار 10میلیارد تومانی اختصاص یافته برای تهیه‌ی بن‌کارت‌ها شاهد افزایش 33درصدی مبالغ این بن‌ها هستیم و هر دانشجو یا طلبه با پرداخت هزینه‌ی اولیه‌ی تعیین شده شامل 40 هزار تومان؛ یک بن‌کارت 80 هزار تومانی دریافت می‌کند.

آیا عدالت فرهنگی موردنظرتان محقق شده؛ حسین‌پور در پاسخ به این سوال می‌گوید: بحث عدالت فرهنگی برای‌مان مهم بود و به همین دلیل با آماری که از دانشگاه‌های دولتی و آزاد سراسر کشور و حوزه‌های علمیه کشور گرفتیم؛ امکان سهیمه‌بندی براساس تعداد دانشگاه و دانشجود در هر استان‌ها در سیستم ثبت‌نام بن‌کارت‌های خرید کتاب را عملی کردیم. از تاریخ 26 فروردین تا 5 اردیبهشت که زمان تعیین‌شده برای ثبت‌نام بود؛ سهیمه‌های استان‌هایی مثل کردستان؛ همدان؛ تهران و ... تمام شد و طبعا تعدادی از متقاضیان به دلیل اتمام سهمیه موفق به ثبت‌نام نشده بودند. البته در برخی از استان‌ها مثل هرمزگان تعداد ثبت‌نامی‌ها محدود بود و ظرفیت درنظر گرفته برای این استان‌ها تماما استفاده نشد. به همین دلیل از تاریخ 10 اردیبهشت سهمیه‌بندی را لغو کردیم و این تعداد بن‌کارت خرید کتاب را به‌صورت آزاد در اختیار تمام استان‌ها قرار دادیم.

مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه کتاب تهران؛ یکی از نکات مثبت این طرح را الزام شناسایی هویت دانشجو برای دریافت بن‌کارت دانسته و می‌گوید: امسال برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و تهیه‌ی چندباره‌ی بن‌کارت‌ها؛ اشخاص تنها با در دست داشتتن مدرک شناسایی آن‌هم شخصا می‌توانند بن‌کارت‌های خود را دریافت کنند. تا امروز هم 100000 بن‌کارت دریافت شده و تعدادی هم در ادامه‌ی کار نمایشگاه بن‌کارت‌های خود را تهیه می‌کنند.

پرس‌وجو درباره‌ی بازخورد اجرای طرح هدف‌مندی بن‌کارت‌ها و سیستم جدید ثبت‌نام آن را به گفت‌وگو با چند دانشجوی مراجعه کننده به نمایشگاه موکول کردیم و از آنها پرسیدیم؛ "ارزیابی‌تان درباره روش توزیع بن‌کارت‌ها چیست؟"

برخی از عدم امکان ثبت‌نام به دلیل خطای سیستم در دریافت اطلاعاتی نظیر کدملی و شماره دانشجویی ناراضی و معتقد بودند؛ اساسا روش ثبت‌نام پیچیده شده و اطلاعات زیادی را باید برای گرفتن مبلغ 80 هزار تومان بن‌کارت در سایت وارد کرد. عده‌ای هم از اتمام سهیمه‌ی استانی بن‌کارت در روز اول ثبت‌نام و عدم اطلاع از دوره‌ی ثبت‌نام سهیمه‌ی آزاد سخن گقتند. نکته‌ ی جالب اینجاست که تعدادی عنوان کردند باوجود اتمام سهمیه‌ی استان خودشان؛ به نحوی با ارتباط با دوستان خود؛ از سهمیه‌ی دیگر استان‌ها استفاده کرده‌اند.

یکی از دغدغه‌های دو گروه کسانی که نتوانسته بودند ثبت‌نام کنند یا آنها که با مراجعه به سایت در همان روز اول موفق به ثبت‌نام شده بودند؛ مبلغ بن‌کارت‌ها بود. از دید دانشجویان چنین مبالغی باتوجه به هزینه‌های کتاب‌های دانشگاهی داخلی و خارجی عملا کمکی به دانشجو نیست. این گروه می‌گویند برداشتن محدودیت‌های سهمیه‌ای و افزایش اعتبار بن‌کارت‌ها باید برنامه‌ی بعدی مسئولان باشد تا دانشجویان با خاطری آسوده و دستی بازتر به ضیافت نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اردیبهشت بیایند.

کد خبر : ۲۷۵۴۷۷