خبرگزاری کار ایران

ادامه بازدید‌‌های تکراری از بازسازی تئاترشهر/ پولی به حساب شرکت واردکننده وازیر نشده‌است

پیمانکار بازسازی مجموعه تئاترشهر: نیازمند دو سیستم تخصصی نور هستیم که هزینه‌های آن تاکنون پرداخت نشده است. تکمیل این سالن‌ها متکی به تامین این هزینه‌هاست.

به گزارش ایلنا؛ معاونان توسعه مدیریت و هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر یک‌شنبه 13 اردیبهشت با حضور در تئاتر شهر، روند بازسازی این مجموعه را پیگیری کردند.

علی‌اصغر کاراندیش(معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و علی مرادخانی(معاون هنری وزارت ارشاد) در جلسه‌ای با حضور مهدی شفیعی(مدیر‌کل هنرهای نمایشی)، پریسا مقتدی(رئیس تئاترشهر)، مسعود معمار(سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و پیمانکاران بازسازی این مجموعه، در این نشست؛ در جریان پیشرفت امور قرار گرفتند.

در ابتدای جلسه، مهدی شفیعی، مدیر‌کل هنرهای نمایشی با اشاره به مشکلات زیرساختی و تجهیزاتی مجموعه تئاترشهر و مشکلات ناشی از آن برای فعالیت هنرمندان گفت: آغاز مراحل بازسازی مجموعه تئاترشهر بسیار خوب بوده است، اکنون در وضعیتی هستیم که اگر عملکرد مناسبی نداشته باشیم، حلاوت مورد نظر کم‌رنگ می‌شود. با تکمیل، تغییر و بهره‌برداری سالن‌های این مجموعه، شرایط اجرایی بسیار مساعدی در تئاتر شهر ایجاد خواهد شد.

او ادامه داد: متاسفانه خرید تجهیزات سالن سایه که شامل سیستم‌های نور، صدا و صندلی‌ها می شود، با تاخیر روبه رو شده و هنوز مبالغ مورد نظر به حساب شرکت وارد کننده ریخته نشده است. حتی اگر این هزینه واریز شود و تجهیزات بخواهند به کشور وارد شوند، نزدیک به دو ماه فرصت می‌طلبد. با توجه به برنامه‌هایی که برای اجراهای عمومی و جشنواره‌های پیشِ رو داریم، اگر سالن‌های سایه و قشقایی تا پایان خرداد به پایان برسند، بسیار خوب است.

شفیعی درباره سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر عنوان کرد: یکی از نقدهای به حق که در بازسازی سالن قشقایی عنوان شد، آن بود که بدون درنظر گرفتن چشم‌انداز مناسب و دقیق وارد بازسازی شدیم. طبیعتاً بازسازی سالن اصلی، زمان‌بر خواهد بود. اکنون مشاوری معرفی شده که مطالعات‌اش را انجام و نتایج را ارائه می‌دهد تا بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. این موضوع قطعاً زمان‌بر خواهد بود و حداقل به چهارماه وقت نیاز دارد. علاوه بر آن، مسئله خرید تجهیزات نیز وجود دارد که می‌بایستی مقدمات آن قبل از آغاز مراحل بازسازی این سالن صورت بگیرد. بر این اساس، زمانی که آغاز به مراحل تخریب می‌کنیم که بدانیم تاریخ مشخصی برای مرحله نهایی داریم، تا  بتوانیم پاسخگوی جامعه هنری باشیم و برنامه‌های اجرایی سالن‌ها را بچینیم.

در ادامه این جلسه، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تایید سخنان شفیعی اظهار کرد: بر محدودیت‌ها و مسائلی که وجود دارد، واقفیم، طبیعتاً اگر کارها برای زمان مشخصی برنامه‌ریزی شود، مشکلات کمتری به وجود می‌آید. بر این اساس پیشنهاد می‌کنم با تمرکز بیشتری کارها ادامه یابد و با تعمیر یک سالن، بازسازی سالن دیگر ادامه پیدا کند.

معاون امور هنری تاکید کرد: برای سالن اصلی باید مهندسی معکوس داشته باشیم. برنامه‌‌ریزی‌ها، طراحی نقشه‌ها، خرید تجهیزات و تایید مسئولین و هنرمندان کسب شود و بعد از آن اقدامات لازم برای تخریب و بازسازی صورت بگیرد. طبق زمانی که توسط دوستان اعلام شده است، سالن سایه اواسط تیرماه و سالن قشقایی اوایل شهریورماه تحویل داده می‌شود. همان‌گونه که یادآور شدم، سالن اصلی از حساسیت‌های بسیاری برخوردار است. تئاترشهر پیشانی تئاتر کشور است و سالن‌های آن باید در زمان‌های مشخص شده تحویل داده شود.

مرادخانی با تاکید بر کیفی بودن بازسازی‌ها گفت: تاکنون کارهای صورت گرفته با دقت و حساسیت بسیار بوده است و نمی‌توان آن را بیان نکرد. اما امیدوارم این فعالیت‌ها به گونه‌ای باشد که بتوانیم پاسخگوی جامعه هنری باشیم.

همچنین علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جلسات اولیه‌ای که برای بازسازی مجموعه تئاتر شهر برگزار شده است، گفت: در این جلسات که تعدادی از هنرمندان هم حضور داشتند، به آقای مهندس معمار تاکید کردم که از نظرات و دیدگاه‌های اهالی هنر استفاده شود، چراکه امکان دارد موردی از نظر ما دور بیفتد. این اتفاق دنبال  شد و ما ترکیبی از بعد فنی و هنری را در کنار هم داریم.

او خاطرنشان کرد: تغییراتی شکل گرفته است که سبب تاخیر در مراحل بازسازی شده است. بدون شک وقتی تاریخی برای کاری درنظر گرفته می‌شود، حتی با در نظر گرفتن ضریب‌های خطا، زمانی برای آن مشخص می‌شود که نباید چندان فاصله‌دار باشد. طبق تاکید سایر مسئولان، تجهیزات لازم برای نوسازی سالن اصلی باید قبل از مراحل ساختمانی تهیه شود. این مشکل در بحث اداری وجود دارد که ابتدا کارها را شروع می‌کنند و بعد سایر اقدامات را انجام می‌دهند. طبیعی است با توجه به مسائلی که دولت با آنها روبه‌رو است، نمی‌توان در هر زمانی اعتباز لازم را برای آن تامین کرد.

کاراندیش تاکید کرد: هر روزی که می‌گذرد، برای ما اهمیت دارد و بایستی به صورت مداوم و مستمر کارها دنبال شود تا در زمان مشخص شده تحویل داده شود. با توجه به این روند، من اعلام آمادگی می‌کنم تا هر هفته به این مکان سرکشی کنم و پیشرفت‌های صورت گرفته را از نزدیک ببینم و در جریان آن قرار بگیرم.

مسعود معمار(مدیر پروژه بازسازی تئاترشهر) نیز با ارائه جزئیاتی از فعالیت‌های صورت گرفته توضیح داد: از آغاز مراحل بازسازی قرار بود از نمای بیرونی این ساختمان کارمان را شروع کنیم، بر این اساس سه قرارداد با پیمانکار تنظیم کردیم، بعد از آن طی جلساتی که داشتیم، سالن‌های پایین در الویت بازسازی قرار گرفتند و مراحل ساخت و ساز را از آن‌ها شروع کردیم. جلساتی نیز با هنرمندان برگزار و نتایج آن به ما اعلام شد. تمام این نتایج با همراهی آقای مصدق، نماینده تام‌الاختیار تئاتر شهر و هنرمندان بیان و جزئیات به ما اعلام شد و کارها بر مبنای آن پیش رفت. عملیات با دقت بسیار و در زمانی طولانی‌تر شکل گرفت، چراکه این مجموعه از حساسیت بسیار برخوردار است. پیشرفت ما خوب بوده و تمام نکات مطرح شده را انجام داده‌ایم. کارها سرعت خوبی داشته و دارد، اما به دلیل نظرات جدیدی که برای سالن قشقایی مطرح شده بود، مجبور شدیم با بررسی‌های لازم تغییراتی را ایجاد کنیم.

او عنوان کرد: نقشه‌های لازم برای متحرک شدن سکوها و از بین رفتن مشکلات در ورود و خروج تجهیزات تهیه می‌شود تا مشکلات از میان برود. هم‌زمان، دیگر اقدامات لازم برای این سالن در حال انجام گرفتن است.

معمار، تامین تجهیزات فنی را یکی از مهم‌ترین مسائل پیش رو اعلام و بیان کرد: «ما قصد داشتیم بهترین سیستم‌ها برای سالن‌ها تهیه شود. بررسی‌های لازم شکل گرفته است و سیستم نوری نیز به زودی خریداری می‌شود. صندلی‌های قشقایی با توجه به فضا و ویژگی‌های سالن تهیه شده است. تنها موردی که باقی مانده، صندلی‌های تلسکوپی است که مستلزم واردات است که 45 روز به طول می‌کشد. این صندلی‌ها برای دوسویه شدن است و نبودشان مانع از اجرا و بهره‌برداری نمی‌شود. امور سایر بخش‌ها نیز در حال پیگیری است.»

در ادامه این جلسه، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به مهندس معمار تاکید کرد: این مطالبی که شما عنوان کردید، قابل توجه است، اما آن‌چه برای ما اهمیت دارد، زمان بهره‌برداری، آغاز اجراها و فعالیت‌هاست. بعد از حل این مسائل، ما وارد بحث بازسازی سالن اصلی می‌شویم، ما نظرات بسیاری در مورد این سالن داریم و با مشکلات و مسائلی چون خطای دید، ارتفاع سن و... روبه‌رو هستیم که باید بررسی‌های زیادی با حضور هنرمندان داشته باشیم. الویت ما سالن‌های سایه و قشقایی و زمان بهره‌برداری آنهاست.

همچنین حمید محمدی جمالی(پیمانکار بازسازی مجموعه تئاتر شهر) با بیان کارهای صورت گرفته گفت: تا‌کنون فعالیت‌های مهم و اساسی زیربنایی برای این مجموعه شکل گرفته است، در حوزه برق، نیازسنجی صورت گرفته و مدل‌های مورد نظر پیش بینی شده است، ما نیازمند دو سیستم تخصصی نور هستیم که هزینه‌های آن تاکنون پرداخت نشده است. تکمیل این سالن‌ها متکی به تامین این هزینه‌هاست.

در ادامه، مرادخانی در پاسخ به صحبت‌های مطرح شده گفت: طبق گفته‌های شما پیشنهاد می‌کنیم تا جلساتی را با مهندس معمار و سایر کارشناسان پروژه بازسازی شکل دهید، تا بر اساس نتایج به‌دست آمده، بتوان زمان مشخصی را برای تحویل دادن یک سالن به طور کامل مشخص کرد.

کاراندیش نیز با تایید سخنان علی مرادخانی بیان کرد: با تشکیل جلسه‌ای درون سازمانی، نتایج لازم را تا روز چهارشنبه به ما اعلام کنید تا طبق آن بتوانید زمان بهره‌برداری کامل را ارائه دهید. ما نیز به همراه آقای مرادخانی، بازدیدهای مداومی را از این مراحل خواهیم داشت.

در پایان این جلسه، معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آخرین مراحل بازسازی تئاترشهر بازدید و در جریان کارهای صورت گرفته از نزدیک قرار گرفتند.

کد خبر : ۲۷۴۸۷۵