خبرگزاری کار ایران

فرهاد توحیدی در گفتگو با ایلنا تشریح کرد:

شرایط پرداخت کمک هزینه بیکاری اعلام شد/ دو درصد بودجه سازمان سینمایی در اختیار بیکاران

سینماگران با عضویت در حساب کمک‌هزینه بیکاری به مدت سه سال تحت پوشش قرار می‌گیرند و درصورت تایید بی‌کاریشان توسط صنف مربوطه؛ 15 ماه (5 ماه در سال) از حداقل دستمزد مصوب وزارت کار برخوردار می‌شوند.

فرهاد توحیدی(دبیر هیات اجرایی حساب کمک هزینه بی‌کاری سینماگران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: روز گذشته اولین جلسه هیات اجرایی با حضور تمام اعضا و محمدمهدی عسگر‌پور تشیکل شد. در این جلسه بنده به عنوان دبیر حساب کمک هزینه بیکاری انتخاب شدم.

او ادامه داد: طرح اجرایی سال گذشته به امضای رئیس سازمان سینمایی رسیده بود که ما آن را در قالب حساب کمک هزینه بیکاری جمع‌بندی کردیم. حق عضویت در این حساب برای تمام اعضای خانه سینما بلامانع است و همه می‌توانند به‌طور برابر از مزایای این حساب استفاده کنند.

توحیدی در پاسخ به این سوال که مبلغ حق عضویت در این حساب چه مقدار تعیین شده؛ گفت: درحال تصمیم‌گیری هستیم اما حداقل ۵ درصد مبلغ آخرین قرارداد فرد متقاضی مشخص شده که ممکن تا مرحله اجرایی تغییراتی داشته باشد.

دبیر هیات اجرایی حساب کمک هزینه بی‌کاری سینماگران؛ درباره اقشار ضعیف سینما نیز گفت: در تلاشیم در آیین‌نامه اجرایی تخفیف‌هایی را برای اقشار آسیب‌پذیر سینما درنظر بگیریم.

او درباره میزان کمک به فرد بیکار گفت: درصورتی‌که صنف مربوطه بیکاری فرد را تایید کند؛ این حساب او را به مدت سه سال تحت پوشش قرار می‌دهد. در طول این مدت معادل ۱۵ ماه (هر سال ۵ ماه) حداقل دستمزدی که وزارت کار برای آن سال مشخص کرده؛ به او پرداخت می‌شود.

دبیر حساب کمک هزینه بیکاری سینماگران؛ با اشاره به پلکانی بودن پرداخت‌ها گفت: درصورتی‌که فرد؛ مطالبه‌ی دستمزدی بیشتر از نرخ مصوب را داشته باشد؛ باید حق عضویت بیشتری را پرداخت کند. به این ترتیب می‌تواند تا دو برابر حداقل دستمزد را دریافت کند.

توحیدی در پاسخ به این سوال که آیا روش‌های درآمدزایی برای این حساب مشخص شده است؟ گفت: غیر از حق عضویت اعضا و اختصاص دو درصد بودجه سالیانه سازمان سینمایی؛ درحال رایزنی با ارگان‌های مختلف مانند نهاد ریاست جمهوری و وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی برای جذب منابع مالی هستیم.

او؛ نوشتن آیین‌نامه و جذب منابع مالی جدید را از دغدغه‌های کنونی اعضای حساب کمک‌هزینه بی‌کاری عنوان کرد و ادامه داد: در اولین قدم باید تفاهم‌نامه حساب را با سازمان سینمایی منعقد کنیم و در گام بعدی شماره حسابی را برای واریز مبالغ به سازمان سینمایی و اعضاء اعلام کنیم.

دبیر حساب کمک هزینه بی‌کاری سینماگران؛ در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان سینمایی رقم مشخص دو درصد بودجه را به شما اعلام کرده؟ گفت: خیر اعلام نکردند. اما از آن‌جا که این طرح به امضای رییس سازمان سینمایی رسیده است؛ سازمان مکلف به پرداخت این مبلغ است.

توحیدی درباره زمان اعلام ثبت‌نام اعضا گفت: هم اکنون در حال تنظیم آیین‌نامه هستیم که به سه ماه زمان نیاز دارد. زمان ثبت‌نام نیز با روز ملی سینما (۲۱ شهریور) هم‌زمان خواهد بود و افرادی ‌که متقاضی استفاده از تسهیلات آتی حساب هزینه بی‌کاری هستند؛ به‌طور یکسان می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

به گزارش ایلنا؛ حجت‌الله ایوبی در اولین روز اردیبهشت ماه طی حکمی، فرهاد توحیدی، علی دهکردی، محمدرضا موئینی، مجید مسچی و رمضانعلی حیدری خلیلی را به عنوان اعضای هیات اجرایی طرح حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران - کمک هزینه بیکاری؛ منصوب کرد.

کد خبر : ۲۷۳۶۸۰