خبرگزاری کار ایران

کتاب تاریخ جهان منتشر شد

کتاب تاریخ جهان (The World a History) نوشتهٔ فیلیپه فرناندس آرمستو با ترجمه شهربانو صارمی در ۱۰۰۵ صفحه توسط نشر ققنوس روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این کتاب دو داستان درهم تنیده است. داستان تعامل ما با طبیعت و داستان تعامل ما با یکدیگر. داستانی محیط محور درباره بشر که خود را از بقیه طبیعت دور می‌کند و به دنبال رابطه‌ای‌ست تا توازنی میان بهره‌برداری سازنده و ویران‌کننده به وجود آورد. داستانی فرهنگ محور در این باره که چگونه فرهنگ‌های بشری به‌صورت دوجانبه تاثیرگذار شده‌اند و در عین حال متقابلا از یکدیگر متمایز شده‌اند. هر دو داستان هزاران سال ادامه داشته است.

انتظار نمی‌رود تمام تاریخ دنیا در یک کتاب بگنجد، بلکه تار و پود این کتاب از تارهایی گزیده بافته شده است. خواننده در هر دور شاهد تنیده شدن این تار‌ها خواهد بود که در طول داستان امتداد یافته است. اکولوژی تاریخی انسان محور – مضمون زیست محیطی – خوانندگان را بار‌ها و بار‌ها به‌سوی مفاهیم یکسان بازمی‌گرداند: معاش، سرپناه، بیماری، انرژی، تکنولوژی و هنر. در داستان جهانی تعامل بشر که مضمونی فرهنگی است، مدام به شیوه‌هایی که مردم با هم ارتباط برقرا می‌کنند؛ بازمی‌گردیم – مهاجرت، تجارت، جنگ، توسعه‌طلبی، زیارت، رد و بدل کردن هدایا، دیپلماسی، سفر - و به چارچوب‌های اجتماعی آن‌ها: حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، گروه‌ها و دسته‌بندی‌های بشری، دولت‌ها و تمدن‌ها، جنسیت‌ها و نسل‌ها، طبقات و هویت گروه‌ها.

فیلیپه فرناندس آرمستو؛ کرسی تاریخ ویلیام پی. رینولدز را در دانشگاه نوتردام دارد. او دارای درجه کار‌شناسی ارشد و درجه دکتری از دانشگاه آکسفورد است و بیشتر دوران زندگی کاری خود را قبل از گرفتن کرسی تاریخ محیط زیست جهان در کالج کوئین مری دانشگاه لندن به سال ۲۰۰۰ و کرسی پرنس آستوریاس در دانشگاه تافتس (۲۰۰۵-۲۰۰۹) در دانشگاه آکسفورد گذرانده است. جوایز اخیر او عبارتند از: جایزه کتاب انجمن تاریخ جهان (۲۰۰۷) جایزه ملی خوراک (۲۰۰۵، به دلیل کار روی تاریخ غذا)، و جایزه ملی تحقیقات (جغرافیای جامعه اسپانیا). آثار آرمستو به ۲۵ زبان ترجمه شده است. برخی از کتاب‌های او عبارتند از: قبل از کریستف کلمپ؛ شرح و توضیح ادوار تاریخی اروپا؛ کریستف کلمب؛ هزاره: تاریخ هزار سال اخیر؛ تمدن‌ها: فرهنگ، بلندپروازی و دگرگونی طبیعت؛ نزدیک به یک هزار جدول.

مولف در ابتدای کتاب یادداشتی برای خواننده نوشته که قسمتی از آن را می‌خوانیم:

تاریخ، روایت است. در این کتاب صد‌ها داستان درباره مردمی واقعی آمده است. مردم معمولی و شاهان، پسران و مادران، قهرمانان و تبهکاران، افراد نامی و شکست خورده. سعی می‌کنیم آن‌ها را در دو روایت که در سراسر کتاب در هم تنیده شده است تلفیق کنیم. تاریخ، جهانی است. تقریبا در هر فصل تمام دنیا مد نظر است. خوانندگان می‌توانند آنچه را در هر منطقه و در هر قاره، در تمام ادوار رخ داده است مقایسه کنند و به هم ارتباط دهند. مانند ناظرانی از کهکشانی دیگر که از فضای خارج خیره به دنیا می‌نگرند و آن را یکجا می‌بینند. تاریخ، فراگیر است. این کتاب سعی دارد چیزی درباره هریک از حوزه‌های زندگی گفته باشد. ازجمله علم و هنر، رنج و لذت، اندیشه و تخیل. تاریخ، زندگی را ارتقا می‌دهد. معتقدم که یک کتاب درسی می‌تواند سرگرم‌کننده و حتی مفرح باشد، همچنین آموزنده و قابل فهم؛ به چالش بکشد بی‌آنکه خصومت آمیز باشد؛ صمیمانه باشد بی‌آنکه بیزارکننده شود. تاریخ به انتها نرسیده است. این کتاب می‌خواهد بگوید دنیا چگونه شد که چنین شد، رویارو شدن با مسائل فعلی و چشم‌اندازهایی برای آینده – که در واقع صرفا گذشته‌ای است که هنوز اتفاق نیفتاده است.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده در هر فصل به هر قاره نظری بیاندازد. هر فصل به مضامینی از دو داستان سترگ کره ارض متمرکز است: جوامع بشری چگونه از هم دور و به هم نزدیک شدند و با بقیه طبیعت چگونه تعامل برقرار کردند. این کتاب سی فصل دارد که به ترتیب زمان یا تاریخ منظم شده‌اند. فصل اول و دوم از تقریبا ۱۵۰ هزار سال تا تقریبا ۲۰ هزار سال قبل را دربرمی‌گیرد و در مجموع، ادواری که تحت پوشش قرار می‌گیرد با انبوه شدن منابع، دور شدن فرهنگ‌ها، افزایش داده‌ها، و علایق خواننده، کوتاه‌تر می‌شود.

از نکات دیگر این کتاب می‌توان به ویژگی‌های آموزشی آن اشاره کرد. شرحی کوتاه آغازگر هر فصل است که از داستان‌های مهیج و غیرمعمول برای طرح مضامین اصلی هر فصل به صورت خلاصه استفاده می‌کند. در آغاز هر فصل مسائل مورد بررسی مطرح می‌شوند که دانشجویان را تشویق می‌کند به‌صورتی نقادانه درباره سوالات اصلی مطرح شده در این فصل فکر کنند. جدول‌هایی در سراسر متن آورده شده که به دانشجویان کمک می‌کنند تا نظاره‌گر پیوندهای کره ارض باشند که در پس تحولات تاریخی مهم قرار دارد و نقشه‌ها در این کتاب با چشم‌اندازهای مبتکرانه‌ای به کار گرفته شده تا به خواننده کمک کند تاریخ جهان را به شیوه‌ای با نشاط و پویا بنگرد.

عناوین اصلی این فصل‌ها به ترتیب زمانی عبارتند از: پس از یخبندان: مسکون شدن زمین؛ خروج از گل و لای: زراعت و گله‌داری پس از عصر یخبندان؛ دره‌های رودخانه‌ای بزرگ: تغییرات شتابان و دولت‌های در حال پیدایش؛ تمدن‌های متوالی: بلندپروازی و بی‌ثباتی؛ بازسازی جهان: بیداری‌ها، نوآوری‌های جدید، و حدود آن‌ها؛ مکتب‌های مهم؛ امپراتوری‌های بزرگ؛ جهان پس از امپراتوری‌ها: مشکلات امپراتوری‌ها در اوراسیا و آفریقا، حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلادی؛ ظهور ادیان جهانی: مسیحیت، اسلام، و آیین بودا؛ بازسازی جهان: نوآوری و نوسازی مرزهای محیطی در اوخر هزاره اول؛ مبارزه با انزوا: حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰؛ مرزهای صحرانشینان: دنیای اسلام، بیزانس، و چین خدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰م؛ جهانی که مغول‌ها ساختند؛ انتقام طبیعت: طاعون، سرما، و مرزهای فاجعه در قرن چهاردهم؛ دنیاهای در حال توسعه: تجدید قوا در اوخر قرن چهاردهم و پانزدهم؛ جولانگاه امپراتوری‌ها: امپراتوری‌های جدید در قرن شانزدهم و هفدهم؛ انقلاب اکولوژیکی قرن شانزدهم و هفدهم؛ انقلاب‌های فکری: دین و علم در قرن شانزدهم و هفدهم؛ دولت‌ها و جوامع: تغییرات سیاسی و اجتماعی در قرن شانزدهم و هفدهم؛ انگیزه رشد: اقصاد جهانی در قرن هجدهم؛ عصر تعامل جهانی: گسترش و برخورد امپراتوری‌ها در قرن هجدهم؛ مبادله روشنگری: اندیشه قرن هجدهم؛ جایگزین نیروی عضلانی: انقلاب انرژی؛ قالب اجتماعی: کار و جامعه در قرن نوزهم؛ استیلای غرب در قرن نوزدهم: انتقال قدرت به غرب و ظهور استعمار جهانی؛ اوضاع در حال تغییر: تحولات سیاسی قرن نوزهم؛ ذهنیت قرن بیستم: علم غربی و دنیا؛ نظم و بی‌نظمی در جهان: خط مشی سیاسی جهان در قرن بیستم؛ در پی مدینه فاضله: جامعه مدنی در قرن بیستم؛ زیست کره محصور: محیط زیست قرن بیستم.

این کتاب با شمارگان ۱۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۸۰۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

کد خبر : ۲۷۱۴۳۲