خبرگزاری کار ایران

فرهنگی از نام‌های ایرانی از آغاز تا امروز

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۵۹۶

فرهنگ کامل نام‌های ایرانی به کوشش پریا لطیفی خواه توسط نشر ویستار منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فرهنگ حاضر کوشیده علاوه بر ارائه اسامی که در سال‌های اخیر در بین خانواده‌ها برای نامگذاری فرزندان و تولیدکنندگان کالا‌ها و صاحبان اصناف در نامگذاری کالاهای تجاری، بیشترین کاربرد را داشته‌اند، به نوعی راهکارهای مربوط به انتخاب اسم و حتی ساختن اسم‌های تازه را به شیوه‌ای علمی دراختیار خوانندگان قرار دهد.

ایرانیان همچون سایر اقوام و ملل دنیا در انتخاب نام حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهند. شاید بتوان ادعا کرد برای اغلب ایرانیان این حساسیت؛ ریشه در تعالیم دینی دارد. احادیث و روایات زیادی در دست است که به اهمیت انتخاب نام خوب برای فرزند تاکید می‌کند. نام در حیات اجتماعی فرد نقش بسزایی دارد. همانطور که انسان از نظر ظاهر علاقه‌مند به زیبایی و آراستگی است، درمورد نام هم پیروی همین طرز فکر است. نام نامناسب باعث حقارت و شرمندگی و انزوای فرد می‌شود، برعکس نام خوب، زیبا و مناسب بدون هیچ احساس شرم و با کمال افتخار بیان می‌شود و حتی باعث افزایش حس احترام جامعه نسبت به دارنده‌ی نام می‌شود.

 از دیگر نکات مورد توجه این فرهنگ می‌توان به ارائه بخش‌های متعدد و نوینی همچون فهرست اسامی فرزندان نویسندگان، فهرست اسامی شخصیت‌های داستانی رمان‌های بلند و کوتاه ایرانی، فهرست نام کالاهای تجاری ایرانی، وجه تسمیه کوه‌ها، شهر‌ها و ابنیه تاریخی ایران زمین و همچنین ارائه فهرستی پیشنهادی از اسامی برای چند قلو‌ها، اشاره کرد.

 کتاب حاضر تلاش کرده ضمن ارائه معنا برای هر اسم، به تفسیر، تحلیل و تجزیه اسامی ترکیبی و غیرترکیبی از منظر ریشه‌شناختی نیز بپردازد و با این اوصاف نه تنها معنای یک اسم را برای خواننده موشکافانه توضیح داده بلکه با تجزیه و تحلیل صورت آوایی و ترکیبی نام‌ها به نوعی به خواننده کمک می‌کند تا خود بتواند اسامی تازه خلق کند. مورد اخیر شاید بیش از همه کمک شایانی به دارندگان اصناف و مشاغل و تولیدکنندگان خدمات و کالا‌ها باشد در انتخاب و خلق نام‌های تازه برای کالا‌هایشان.

این کتاب به کوشش پریا لطیفی‌خواه توسط نشر ویستار در ۱۱۰۴ صفحه، ۲۲۰۰ نسخه و قیمت ۶۹۰۰۰ تومان به بازار کتاب راه یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز