خبرگزاری کار ایران

کتاب «تخته نرد» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۲۶۷

کتاب «تخته نرد (از آغاز تا امروز)» به تاریخچه این بازی پرداخته و نشان می‌دهد برخلاف آنچه رایج است که بوذرجمهر آن را ابداع کرده، این سرگرمی به شش هزار سال پیش باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «تخته نرد (از آغاز تا امروز)» نوشته محمد رضا (کوروش) خرمی به همت نشر واژه آرا با شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۲۹۵ هزار تومان منتشر و روانه بازار شد. 

بازی نرد، نمود و نمادی است از نقش «تدبیر» و «تقدیر» در زندگی آدمی، به همین جهت برخی صابنظران نرد و شطرنج را از علوم اولیه دانسته‌اند. در بازی نرد، اگر حریفی برنده شود به حساب تدبیر و مهارت شخص خود می‌گذارد و اگر ببازد، «بدآمد تاس» را علت آن می‌داند. 

برای دست یافتن به تاریخچه شکل گیری این بازی باید نگاهی نیز به تاریخ ریاضیات ایران داشت و پاره‌ای از دانشمندان ریاضی و ستاره‌شناسان ایران زمین را بشناسیم. مولف در تدوین این اثر از دو کتاب نگاهی به تاریخ ریاضیات در ایران اثر پرویز شهریاری و کتاب تاریخ علم در ایران اثر مهدی فرشاد بسیار بهره برده است. همچنین از کتاب تخته نرد تدبیر با تقدیر نوشته تفضلی بهره جسته است. 

در پشت جلد کتاب نیز آمده است: 

در داستان‌های پهلوانی وقتی دو مبارز وارد آوردگاهی می‌شدند، برای یکدیگر رجز می‌خواندند تا در دل حریف بیمی افکنند و می‌دانستند از دست رفتن روحیه به معنای شکست است و در بازی نرد نیز چنین است؛ اگر در آوردگاه حریف شکست خورده، جان می‌باخت، در عرصه تخته نرد تنها یک نوبت بازی را باخته و فرصتی دیگر برای جبران وجود دارد. زیبایی این بازی که بخشی از پیروزی آن ناشی از نشستن تاس‌هاست، در کری خواندن‌های آن است و این بازی شیرین و سرگرم کننده نه تنها دو سوی بازی که تماشاکنندگان را نیز آکنده از شور و سرخوشی می‌گرداند و آن چنان در فرهنگ ایران و فراتر در خاورمیانه رواج یافته که انواع ضرب‌المثل‌ها بر اساس آن ساخت و بسیار اشعار سروده شده. 

این پژوهش به تاریخچه این بازی پرداخته، نشان می‌دهد برخلاف آنچه رایج است که بوذرجمهر آن را ابداع کرده، این سرگرمی به شش هزار سال پیش باز می‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز