خبرگزاری کار ایران

کتاب «ایران و ریشه‌هایش» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۵۲۴

کتاب ایران و ریشه‌هایش به قلم محمدعلی نویدی، استاد دانشگاه، نظریه‌پرداز و نویسنده ایرانی روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، کتاب «ایران و ریشه‌هایش» به قلم محمدعلی نویدی، استاد دانشگاه، نظریه‌پرداز و نویسنده ایرانی و توسط انتشارات دایره دانش، چاپ و منتشر شد. 

درباره این اثر اینگونه آمده است:

«ایران چیست و ریشه‌های آن کدام است؟ این پرسش یک سؤال معمولی و سطحی نیست، بلکه یک پرسش تفکری - اثری و از جنس پرسش‌های حکمی، فلسفی، ژرف اندیشانه، کنجکاوانه، باریک بینانه و نکته سنجانه است؛ بنابراین، برای کاوش و پژوهش و نگارش چنین کتابی، رهیافت، رویکرد و روش و منش ویژه‌ای لازم است و آن نگرش و روش «تفکراثربخش» بوده است. 

دیدگاهی و متدی که شالوده آن را آمیزه‌ای از تفکر و عمل و اثر تکون می‌بخشد. فلذا، برای پژوهش و تحقیق در خصوص ریشه‌ها و اندیشه‌های ایران باستان به نگاه و نگرش تفکری، اندیشه ورزانه و اثرمندانه نیاز داشته ایم. یعنی، بازسازی عقلانی با حفظ جوهره. جان‌ها و جوهرهای وجودی و اثری ایران، به تحقیق، همان ریشه‌ها و اندیشه‌های ایران می‌باشد. چرا ایران و ایرانیان در تاریخ جهان و بشریت سر برافراشت و برتری یافت و ماندگار شد؟ والا تباری و تبارمندی و ریشه داری ایران به چیست؟ شکوهمندی و عظمت و بلندی ایران با ریشه داری آن بستگی عمیق و ارتباط وثیق دارد. زمانه و زندگی مردمان ایران باستان چگونه بوده است؟ مردمان آریایی، انسان دوران مادها، مردم عصر هخامنشی، چگونه می‌اندیشید و می‌کوشید و می‌زیستند؟»

نویدی در اینباره گفت: در این کتاب، پرسش از چیستی و چگونگی حکمت و خردورزی ایرانیان، پرسش از علم ورزی، دانش اندوزی، و صنعت کاربردی و کاربستی ایران، نحوه‌ نگرش و کنش و شاخص‌های پنداری، همچنین رفتاری و کنش‌گری ایرانیان پژوهش شده است.»

پرسش اساسی کتاب این است که علت شاخصیت و ممتازیت ایران باستان چه بوده است؟ پاسخ را در ریشه‌ها و اندیشه‌های ایرانیان باستان باید جست. این کتاب، یک کتاب تفکری، تولیدی و تألیفی و تأسیسی است نه یک کتاب ترجمه ای، تقلیدی، تکراری و داستان حکومت‌ها»

کتاب «ایران و ریشه‌هایش» در پنج فصل پژوهش، تألیف و نگارش گشته است:  فصل اول، ایران باستان و اندیشه ورزی، نام دارد. در این فصل از نسبت ریشه‌های ایران با اندیشه‌های ایران باستان تحقیق بعمل آمده است. 

فصل دوم، ایران باستان و پژوهش و پژوهش‌گری نام دارد. سؤال اصلی این فصل آن است که با کدام نگاه و روش پژوهشی می‌توان ریشه‌های ایران باستان را کاوید و شناخت؟ 

فصل سوم، ایران باستان و پرسش و پرسشگری نام گرفته است. پرسش‌های اصیل و ماندگار ایرانیان باستان چیستند؟ چرا این پرسش‌ها موجب مانایی و ماندگاری و پایایی و پایندگی ایران شدند؟ 

فصل چهارم، ایران باستان و زندگی مردمان دوران مادها نام دارد. مادها بعنوان اولین اقوام آریایی ساکن در فلات ایران زمین، دارای چه ریشه‌ها و اندیشه‌ها بودند و چرا توانستند نخستین حکومت ایرانی را تأسیس کنند؟ 

فصل پنج، ایران باستان و زندگی در دوران هخامنشیان نام دارد. وضعیت اندیشه، علم، دانش، صنعت، فنون و ارتباطات، تعاملات و مناسبات اجتماعی و ملی و جهانی در زمان و زندگی دوران هخامنشیان چگونه بوده است. در اولین امپراتوری جهانی ریشه‌ها چگونه روییدند و بالیده شدند و ایران بزرگ را ساختند؟ 

این کتاب در دویست و هفتاد «۲۷۰» صفحه تحقیق و تألیف و چاپ و منتشر شده است و برای اهل دقت، اندیشه، تاریخ، فرهنگ و تمدن و برای علاقه مندان به فعالیتهای پژوهشی در حوزه اندیشه و فرهنگ و تمدن ایرانی بعنوان یک کتاب مرجع و منبع محسوب می‌گردد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز