خبرگزاری کار ایران

روایتی از دو اجرای بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر؛

شبی با ساز و نوای سردار و ابرار در رودکی

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۴۳۰

در دومین روز از سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر دو گروه از کشورهای تاجیکستان و ارمنستان در تالار رودکی به اجرای آثارشان پرداختند. تالار وحدت هم میزبان یک گروه قوالی از هندوستان بود و حجت اشرف زاده‌ نیز در سانس دوم روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه میزبان گروه‌هایی از ایران و کشورهای همسایه بود. 

بر این اساس، تالار رودکی واقع در بنیاد رودکی تهران طبق روال هر روز جشنواره میزبان دو اجرا در ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ بود.

این در حالی است که گروه موسیقی کشور هندوستان ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه رفت و پس از آن در سانس بعد حجت اشرف‌زاده به اجرای آثارش پرداخت. گروه بانوان نوشه هم در سانس ساعت ۱۴:۳۰ به اجرای آثارش برای بانوان پرداخت. 

 

بخشی از اجرای گروه قوالی هندوستان

اجرای یک رپرتوار آیینی ازبکستانی

تالار رودکی در دومین روز از جشنواره موسیقی فجر، طبق برنامه میزبان دو اجرا بود. 

سردار سلیف (نوازنده و آهنگساز) از کشور ازبکستان راس ساعت ۱۸:۳۰ در رودکی روی صحنه رفت. 

او در این کنسرت به اجرای رپرتواری از موسیقی مقامی ازبکستان پرداخت. 

توضیحات سردار سلیف درباره رپرتوار

سردار سلیف درباره قطعات اجرا شده  به خبرنگار ایلنا گفت: این آیین که به صورت سینه به سینه و از طریق استادان به ما رسیده، نهار آش نام دارد و فردای شب عروسی برگزار می‌شود. بر این اساس داماد و مردان دیگر که از نزدیکان او هستند، گردهم می‌نشینند و به اجرای قطعاتی می‌پردازند. رپرتوار ما هم اجرای همان قطعات بود.

 

سردار سولیف از جمله هنرمندان بین المللی کشورتاجیکستان است. وی فارغ التحصیل دانشکده هنر دانشگاه دولتی خجند است. او در فستیوال‌های مختلف حضور یافته و عناوینی کسب کرده که آواز سال و نوای جاودان برخی از آن‌هاست. او همچنین در کشورهایی چون ترکیه، آلمان، عمان، روسیه، آمریکا، کویت، قطر، امارات متحده عربی، چین (هنگ کنگ، ماکائو)، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، آذربایجان و ازبکستان به اجرای برنامه پرداخته است.

نوا و ساز هنرمند ازبک به زبان فارسی

در ادامه، سانس دوم به اجرای هنرمند تاجیک ابرار زوفاروف اختصاص داشت. این هنرمند که کنسرت آن در بخش بین‌الملل روی صحنه می‌رود، به نوازندگی تنبور ازبکستانی و سه‌تار پرداخت که  ساز دایره هم او را همراهی می‌کرد.

او در ابتدای برنامه ضمن سلام و احوالپرسی به مخاطبان گفت: من از خجند به ایران آمده‌ام و به عنوان اولین مقام اثری را با شعر کمال خجندی اجرا خواهم کرد. 

ابرار در ادامه برنامه، با همراهی ساز دایره به اجرای قطعات و مقام‌های با کلام پرداخت. 

عشاق خجند آخرین قطعه‌ای بود که توسط ابرار زوفاروف و یا دونوازی دایره اجرا شد.

 

ابرار زوفاروف نوازنده تنبور و ساتو، خواننده و محقق ردیف‌های موسیقی و استاد مؤسسه موسیقی ملی ازبکستان است. وی در نوجوانی به هنرستان دولتی ازبکستان رفت سپس در دانشکده موسیقی سنتی دولتی ازبکستان مشغول به. تنصیل شده است. او از مکاتب هنری هنرمندانی چون عامه حافظ، حاجی عبدالعزیز، عبدالرسولوف، لوی باباخانف، دوماله حلیم ایبودوف، یونس رجبی، یوراخون سلطانوف، اوریف خاتموف، رسولقری محمدعلیف، فتحان محمدعلیف، حسن رجبی بهره برده است. 

او در حال حاضر در دانشکده موسیقی سنتی کنسرواتوار دولتی ازبکستان مشغول به کار است. وی همچنین به بازیابی و بازسازی ملودی‌های بسیاری از دوران کهن و پنهان شیوه موسیقی سنتی ازبکی پرداخته است. وی با اجرای کنسرت و شرکت در جشنواره‌های مختلفی از کشورهای مانند هلند، فرانسه، ترکیه، تایوان، آمریکا، عمان، فنلاند و استونی و… به گسترش شناخت موسیقی ازبکستان کمک شایانی کرده است. 

گفتنی است جشنواره سی و نهم موسیقی فجر از بیست و سوم تا بیست و هشتم بهمن‌ماه به دبیری رضا مهدوی در تهران و چهارده استان دیگر در حال برگزاری است. این رویداد که در بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی دیگر برنامه‌های آن هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز