خبرگزاری کار ایران

تنگ نظری و ابلاغ سیاست‌ های غیر همراستا، بلای جان گردشگری ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۷۶۸

راهنمایان گردشگری نیازمند تثبیت شغل هستند

راهنمایان گردشگری ایران بر وجود تنگ نظری و ابلاغ سیاست‌های غیر همراستا که بلای جان گردشگری ایران شده و لزوم توجه به بیمه و تثبیت شغل راهنمایان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالی پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران بعد از ۴ سال وقفه در تاریخ ۲۷ بهمن ماه برگزار خواهد شد که جمعی از روسای انجمن‌های حرفه ای راهنمایان گردشگری استان‌ها بر لزوم انجام فعالیت‌هایی برای مبارزه با ایران هراسی در عرصه بین‌المللی، بیمه راهنمایان و تثبیت شغل این فعالان گردشگری، مشخص کردن نحوه پرداخت دستمزد و ... برای رشد و رونق گردشگری تاکید کردند.

در این راستا، پرویز طاهری(رئیس انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری استان چهارمحال وبختیاری) با تاکید بر آنکه مشکلاتی که امروز در عرصه گردشگری و فعالیت راهنمایان گردشگری وجود دارد، ریشه‌ای‌ست و می‌بایست از وزارتخانه و نهادهای بالا پیگیری و حل شوند، گفت: نیازمند ایجاد ارتباط منطقی و درست با کشورهای دنیا هستیم ضمن آنکه باید از صحبت‌های تفرقه افکنانه و ایران هراسی پرهیز و تلاش‌ها برای جذب گردشگر و ارز آوری بیشتر شود.

او نیز درخصوص بیمه راهنمایان گفت: شاید یکی از مهمترین نکات ناگفته در این حوزه، توجه به عدم صدور کارت برای بازنشستگان باشد. چراکه امروزه فعالیت این گروه تبدیل به معضل در جامعه راهنمایان گردشگری شده. از یک سو این افراد حقوق بازنشستگی و مقداری سرمایه و پس انداز دارند و از دیگر سو با شکستن قیمت و ارائه خدمات بی کیفیت کار بقیه راهنمایان جوان و بیکار را هم کساد کرده‌اند. باید رده سنی برای فعالیت راهنمایان مشخص شود. 

 عدم امنیت شغلی و عدم فرصت شغلی کافی

سوسن جهرمی (رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان خوزستان) نیز معتقد است: گردهمایی راهنمایان سراسر کشور رویدادی فرخنده و فرصتی طلایی است تا راهنماها فارغ از دغدغه‌ها و مشغله‌های شغلی با همکاران خود از سراسر کشور دیدار و آشنایی داشته باشند و همچنین به تبادل اطلاعات و تشریع مساعی بپردازند. قطعا این دیدارها موجب شکل گیری ارتباطات و همکاریهای جدید شغلی شده که از آن می‌توان به عنوان دستاورد رویداد انجمن صنفی راهنمایان نام برد.

او ادامه داد: از جمله دستاوردهای گردهمایی، بحث بیمه راهنمایان بوده است که بسیار قابل توجه است. اما گاهی به نظر می‌رسد کارکرد آن تزیینی شده و پس از گردهمایی مطالبات و موضوعات تا سال بعد فراموش می‌شود. خروجی گردهمایی بصورت آماری و تخصصی مکتوب نمی‌گردد. برای اینکه گردهمایی‌ها به بستر عملیاتی برسد و نتیجه دهد نیاز به زمان است.

جهرمی همچنین از عدم امنیت شغلی و عدم فرصت شغلی کافی که موجب شده بسیاری از راهنمایان پیشکسوت و باتجربه در زمینه های دیگر اقتصادی جویای کار شوند، یاد کرد و افزود: وضعیت دلار و تورم و شرایط سیاسی بر تورهای ورودی و خروجی تاثیرگذار بوده است. فیلترینگ، عدم اولویت اقتصاد گردشگری، عدم قانونمندی تعرفه‌ها، عدم ارایه تسهیلات کافی به راهنماها و عدم رعایت قوانین از آژانس‌ها (اخذمجوز و بیمه) از دیگر مشکلات این حوزه است.

او مهمترین خواسته راهنمایان را ازسرگیری بحث بیمه، سهولت در تمدید سالانه کارت لیدری، سهولت در ارسال گزارش مربوط به تور عنوان کرد.

راهنمای گردشگری به صورت رسمی شغل نیست

احمد پهلوانی (رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان کهگیلویه وبویراحمد) با اشاره به برگزاری پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران به عنوان یک رویداد صنفی، گفت: برگزاری این رویداد در وهله اول به معنی زنده بودن راهنما و جاری بودن فعالیت راهنمایان است که در مقطع زمانی، که گردشگری ایران حال خوبی ندارد، بسیار موثر و حال خوب کن است و بعد از آن استمرار نشان دادن وجود شغلی که هنوز از دید مسئولین و قانونگذاران به صورت رسمی شغل نیست. که البته با اتخاذ تدابیری مناسب می‌توان در راستای اهمیت و اعتبار دادن به چنین شغلی نگاه جامعه و دست‌اندرکاران را با واقعیت آشنا ساخت.

او با تحلیل شرایط پیش روی گردشگری ایران و همچنین مشکلاتی که راهنمایان با آن مواجه هستند، گفت: بدون تردید اهل فن جایگاه ایران را در داشتن ظرفیت‌های متعدد و گوناگون به لحاظ فرهنگی، تاریخی و طبیعی می‌داند و می‌شناسد که حاصل موهبت‌های خدادادی و سبقه تاریخی و تنوع اقوام ساکن در ایران و فعالیت‌های زنجیره تلاشگران عرصه گردشگری است ولی شوربختانه با تنگ نظری و ابلاغ سیاست‌های غیر همراستا با ظرفیت‌های موجود مواجه هستیم که نیازمند اصلاحات و تغییر نگرش‌ها است.

به گفته پهلوانی، این محدودیت‌ها متوجه تمامی ارکان و عناصر فعال گردشگری، از جمله راهنمایان است که به مرور باعث رکود کاری راهنمایان و دلزده شدن آنان از این شغل می‌شود که در صورت ادامه چنین وضعی در آینده نه چندان دور ممکن است شاهد از بین رفتن این شغل باشیم.

او مهم‌ترین خواسته راهنمایان گردشگری ایران که می‌تواند از تریبون گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران به عنوان یک مطالبه مطرح شود را، معرفی و تثبیت شغل راهنما از طریق تصویب و اجرای واقعی لحاظ نمودن بیمه برای تمامی راهنمایان و به خصوص راهنمایانی که شغل اول و اصلی‌شان راهنمای گردشگری است. پس از آن انجام سایر اقداماتی که موجب دلگرمی و تضمین امنیت شغلی راهنمایان می‌شود که از آن جمله می‌توان به افزایش مدت اعتبار کارت راهنمایان، اجرای دوره‌های آموزش و توانمندسازی به روز در تراز جهانی، حمایت آژانس‌ها برای عقد قرارداد بلندمدت و بلکه استخدام راهنمایان گردشگری اشاره کرد.

به گفته او عواملی همچون تفسیر به رای مقررات گردشگری و دخالت نابجای افراد و مقامات در امور گردشگری در برخی استان‌ها، عدم اشراف مسئولین رده بالای برخی استان‌ها به مسائل گردشگری وعدم توجه به اینکه صنعت گردشگری، موضوعی فرا سازمانی است ونباید فقط اداره کل میراث را متولی و مسئول توسعه گردشگری دانست. رشد روز افزون تورهای غیر مجاز و استفاده از راهنمایان ارزان، غیر رسمی و بدون کارت، وجود مشکلات در برخی استان‌های کوچک که دفتر بررسی ندارند در خصوص صدور کارت یا تمدید آن، ورود غیرمجاز اسنپ ارزان (حمل ونقل) و راننده آن (درقالب راهنمای بی‌کارت) به توریسم از جمله موانع توسعه گردشگری و رنجیدگی راهنمایان می‌شود.

نوسان بازار گردشگری وعدم ثبات کار برای راهنمایان

بهروز عادلی نیا (رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان همدان) معتقد است: با توجه به تاثیرپذیر بودن صنعت گردشگری از جوانب مختلف بویژه شرایط اقتصادی، در طی این مدت و در بعضی ایام با کاهش اجرای تور مواجه بوده‌ایم، که مسلما ارتباط مستقیمی با بازار کار راهنمایان داشته و آن را تحت‌الشعاع قرار داده است. در نهایت این نوسان باعث‌ عدم ثبات کاری برای راهنمایان گشته و گاهی اوقات انگیزه کار حرفه‌ای را ایشان دریغ نموده است.

او ادامه داد: یکی از خواسته‌های مشترک راهنمایان توجه ویژه مسئولین به برقراری بیمه بوده که به صورت یک برنامه دائمی تدوین شود تا راهنمایان دغدغه بیمه به صورت مقطعی را نداشته باشند. مسئله بعدی، توجه مسئولین به ایجاد ردیف بودجه مناسب و مکفی برای راهنمایان بوده که بتواند پاسخگوی نیاز راهنمایانی که در اماکن حضور می‌یابند، باشد.

نقد نحوه پرداخت دستمزد راهنمایان گردشگری

جمال قربانی (دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی و حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان مرکزی) نیز در تحلیل شرایط پیش روی گردشگری ایران، گفت: حتما ما به دوران شکوفایی و روشنایی گردشگری ایران باز خواهیم گشت و بلکم شکوفا‌تر از گذشته خواهیم شد، اما این زمان چه وقت است نمی‌دانیم، به قول حضرت حافظ: گویند سنگ لعل شود در مقام صبر / آری شود ولی به خون جگر شود.

او تاکید کرد: اگر یک نکته بخواهم بگویم‌ عدم نظارت جدی دولت در خصوص قرارداد کاری و نحوه پرداخت دستمزد راهنمایان است که نسبت به تعریف وزارت کار و تخصص راهنمایان بسیار کم‌تر از کف دستمزد سال پرداخت می‌شود. با توجه به شرایط بازار گردشگری راهنمایان مجبور هستند با قیمت پایین برای رفع مایحتاج و حفظ خود در بازار گردشگری با این شرایط کار کنند.

او، مهمترین خواسته راهنمایان گردشگری ایران را هویت بخشیدن به راهنمایان گردشگری، حداقل‌های شغلی، امنیت و عدالت شغلی از سوی دولت برای یک شهروند ایرانی متخصص که در ایران زندگی می‌کند، عنوان کرد.

قربانی خاطرنشان کرد: ما ایرانی سرشار از عشق، صلح، دوستی، مهمانوازی، خردمندی، تمدن، زیبایی، انسانیت و… به جهانیان نشان دادیم. شاید بد نباشد دولتمردان از خود بپرسند برای یک دولت چقدر هزینه دارد تا این گونه کشور خود را به جهانیان معرفی کند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز