خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم سینمایی «نوروز» تصریح کرد؛

برای «نوروز» احساس خطر می‌ کنم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۶۲۸

کودکان ایران؛ کریسمس را بیشتر از نوروز می‌شناسند

سهیل موفق با اشاره به اینکه آیین‌های کهن مثل نوروز در خطر هستند، یکی از نشانه‌های این خطر را عدم حمایت نهادهای فرهنگی از ساخت فیلم‌هایی چون «نوروز» دانست.

سهیل موفق، کارگردان فیلم سینمایی «نوروز» که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره نگاه استعاری به خطر نابودی نوروز گفت: به نظر من نوروز در خطر است چراکه همه ما به نوروز اعتقاد داریم، وقتی نوروز فرا می‌رسد و وارد سال جدید می‌شویم آن روزها را به نوعی جشن می‌گیریم ولی در محصولات فرهنگی‌مان هیچ نشانی از آن وجود ندارد.

موفق تصریح کرد: ما پنج سال برای ساخت این فیلم تلاش کردیم و همین‌که برای ساخت فیلمی درباره یک آیین ایرانی ما آنقدر دچار چالش می‌شویم که پنج سال ساخت آن به طول می‌انجامد و بعد از گذشت این زمان طولانی می‌توانیم در بخش خصوصی سرمایه‌گذار پیدا کنیم به این معناست که هیچ توجهی به این آیین ارزشمند وجود ندارد. وقتی نهادهای فرهنگی که وظیفه‌شان حمایت از این نشانه‌های فرهنگی ارزشمند است، هیچ حمایتی از چنین فیلمی ندارند ما باید خطر را احساس کنیم.

وی افزود: «نوروز» همانطور که از نامش مشخص است فیلمی درباره یک آیین باستانی مهم به همین نام است و جالب است بدانید که این آیین مربوط به کشور ما نمی‌شود و دوازده کشور به طور رسمی نوروز را که مربوط به تمدن پارس می‌شود جشن می‌گیرند و ما باید از فیلم‌هایی که به آیین‌هایمان می‌پردازند، حمایت کنیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: متأسفانه میزان تولیدات سینمایی در راستای معرفی و حفظ آیین‌های ارزشمند باستانی بسیار اندک است یا حتی می‌توان گفت که اصلاً چنین فیلم‌هایی ساخته نمی‌شوند و «نوروز» به نوعی می‌تواند اولین فیلم باشد که صرفاً درباره یک آیین باستانی ساخته شده است. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که بسیاری از این نشانه‌های فرهنگی مثل نوروز محدود به یک محدوده جغرافیایی نمی‌شود و می‌توانیم نگاهی فراتر داشته باشیم و این فیلم‌ها را در کشورهای مختلف اکران کنیم و به نظرم دیدن این نشانه‌های فرهنگی برای مردم دیگر نقاط دنیا می‌تواند بسیار جذاب باشد.

وی افزود: بخش خصوصی می‌تواند با ساخت این آثار که شانس دیده شدن در اکران‌های خارجی را دارند در ریل طبیعی خودش قرار بگیرد و این مسیر را ادامه دهد. ما از کسی گلایه نداریم و من به عنوان یک ایرانی و یکی از هشتاد و پنج میلیون نفر وظیفه‌ای بر گردنم بود که در «نوروز» آن را ادا کردم و سعی داشتم این آیین ارزشمند و این فرهنگ اصیل را ترویج دهم. من تا جایی که در توانم بود سعی کردم به نوعی در حفظ این فرهنگ و معرفی آن گامی بردارم و امیدوارم دیگر فیلمسازان تشویق شوند و پا در این راه بگذارند. قطعاً با افزایش تولیدات در این زمینه شاهد شکوفایی و حفظ آیین‌های ارزشمند خواهیم بود.

موفق با اشاره به اینکه نسل امروز کریسمس را بیشتر از نوروز می‌شناسد، گفت: بچه‌های ایرانی امروز کریسمس و تمام جزئیات آن و تمام اسطوره‌ها و شخصیت‌هایش را می‌شناسند ولی شناختی از نوروز ندارند و هر کسی نوروز را به یک شکل متصور می‌شود؛ برخی بر این تصور هستند که ننه سرما شخصیت بد قصه است و برخی آن را یک شخصیت خوب می‌دانند و از دیگر نشانه‌های نوروز هم برداشت‌های مختلفی وجود دارد در حالیکه مثلاً درباره بابانوئل اتفاق نظر وجود دارد و این نشان می‌دهد که غربی‌ها بیشتر از ما در معرفی فرهنگ و آیین‌هایشان تلاش کرده‌اند و در این شرایط ما وظیفه داریم جلوی این کم‌کاری‌ها را بگیریم و ساخت «نوروز» برای ما نوعی عمل کردن به وظیفه بود.

این کارگردان در پایان درباره نجات نوروز به دست یک کودک گفت: کودک نشانی از نسل امروز است و شاید بتوان چنین نگاه استعاری به فیلم داشت. از طرفی در ساخت فیلم‌های خانوادگی باید مولفه‌های مختلفی را در نظر داشته باشید تا همه خانواده را با اثر همراه کنید. من فکر می‌کنم یکی از راهکارهایی که می‌توانم خانواده را با اثرم همراه کنم این است که چنین قهرمان‌هایی خلق کنم و همیشه یک قهرمان کودک یا نوجوان در فیلم‌هایم وجود دارد که چنین کاراکتری می‌تواند نقطه وصلی برای ساختن یک فیلم خانوادگی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز