خبرگزاری کار ایران

شناساییِ فرهنگ‌های متفاوت در اروپای عصر حجر براساس جواهرات ماقبل تاریخ

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۰۱۹

انسان‌های ماقبل تاریخ در اروپا بسته به فرهنگ و محل زندگی، خود را با انواع مختلفی از مهره‌ها و زیورآلات می‌آراستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، ده‌ها هزار سال پیش، انسان‌های ماقبل تاریخ در اروپا خود را با مهره‌های متنوعی می‌آراستند که محققان براساس آنها، ۹ گروه فرهنگی متمایز را در سراسر قاره بر اساس موقعیت مکانی و سبک‌های متمایزشان طبقه‌بندی کردند. 

محققان بر دوره Gravettian تمرکز کردند که بین ۳۴۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ سال پیش امتداد داشت و توسط شکارچیانی که صنعتگران ماهری نیز بودند، تعریف می‌شد. 

مهارت‌های ساخت گراوتی‌ها را می‌توان در انواع موادی که برای ساختن مهره‌ها استفاده می‌کردند، مانند عاج، استخوان، دندان (از جمله خرس، اسب و خرگوش)، شاخ، سنگ‌های قیمتی جت، صدف و کهربا مشاهده کرد. این مهره‌ها احتمالاً به عنوان زیورآلات شخصی و همچنین نشانگرهای فرهنگی عمل می‌کردند. 

محققان ۱۳۴ «نوع مجزا» از تزئینات جمع آوری شده توسط باستان‌شناسان در طول یک قرن گذشته یا بیشتر از ۱۱۲ مکان در سراسر اروپا را تجزیه و تحلیل کردند. سپس این تیم، اطلاعاتی که از مطالعات علمی قبلی و سایر متون جمع آوری کرده بودند را در یک پایگاه داده وارد کردند، که آن‌ها را قادر ساخت تا تشخیص تمایز بین مهره‌های گروه‌های مختلف را آغاز کنند. 

جک بیکر (دانشجوی دکترای ماقبل تاریخ در دانشگاه بوردو در فرانسه) در این باره گفت: هنگامی که در حال ساخت پایگاه داده بودیم، متوجه تفاوت‌ها شدیم. در واقع یک تفاوت بزرگ به خصوص بین غرب و شرق وجود دارد. به عنوان مثال، محققان متوجه شدند که روباه و گوزن قرمز، که هر دو در طول این دوره در سراسر قاره فراوان بودند، تنها در زیورآلاتی که توسط گروه‌های خاصی درست شده بودند، ترکیب و مورد استفاده قرار گرفته شدند. 

بیکر گفت: در این زمان روباه و گوزن قرمز همه جا بودند. "با این حال، ما فقط افرادی را در شرق می‌بینیم که از دندان نیش روباه یا گوزن به عنوان زیور استفاده می‌کردند. همچنین جابه‌جایی مواد زیورآلات بین گروه‌های مختلف وجود داشت که به عنوان مثال می‌توان به یک محل تدفین در ایتالیا اشاره داشت؛ جایی که بقایای یک پسر نوجوان با موادی بدست آمد که صدها مایل دورتر از آن تزئین شده بود. 

بیکر گفت: بنابراین، ما می‌دانیم که این مصنوعات در طول این سال‌ها به مکان‌های مختلف جابجا می‌شدند. ما به ویژه می‌دانیم که دندان‌ها و پوسته‌های فسیلی [همچنین] جابجا شده اند. جابجایی مواد ۱۰۰٪ اتفاق افتاده است. 

شناساییِ فرهنگ‌های متفاوت در اروپای عصر حجر براساس جواهرات ماقبل تاریخ

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که اگرچه جدایی جغرافیایی ممکن است تا حدی این تفاوت‌ها را در انتخاب مهره‌ها بین ۹ گروه توضیح دهد، اما «مرزهای مبتنی بر فرهنگ» عامل بسیار بزرگ‌تری است. محققان توانستند بر اساس داده‌های ژنتیکی موجود در پرونده‌های باستان‌شناسی، وجود بیشتر گروه‌های فرهنگی را تأیید کنند، اما نتوانستند یک گروه از اروپای شرقی را شناسایی کنند، زیرا هیچ اطلاعات ژنتیکی شناخته‌شده‌ای در دسترس نبود. دو گروه فرهنگی دیگر در ایبریا فقط اطلاعات ژنتیکی از یک فرد واحد داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز