خبرگزاری کار ایران

جزئیات اهدای نشان «سرو ایرانی» و نمایشگاه آموزش هنر اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۷۴۰

نشست خبری نخستین دوره اعطای جایزه ملی آموزش هنر «سرو ایرانی» و نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر «نکته» امروز با حضور مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین اسماعیلی (مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در نشست خبری نخستین  دوره اعطای جایزه ملی آموزش  هنر «سرو ایرانی» و نخستین نمایشگاه  کتاب‌های تخصصی آموزش  هنر «نکته» درباره کلیت فعالیت‌های دفتر برنامه‌ریزی ‌و آموزش‌های هنری وزارت ارشاد  گفت: آموزش زیر بنای هر حوزه است و بخصوص در حوزه‌های فرهنگی و هنری اهمیت بیشتری دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم در فرهنگ موفق باشیم باید آموزش را جدی بگیریم و آن را واقع‌بینانه بنگریم. 

او افزود: بسیاری از بزرگان و اساتید هنرِ امروز  از بستر آموزش به جایگاه و مرتبه‌ای که حال در آن قرار دارند، رسیده‌اند. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفتر برنامه‌ریزی را داریم که هدف آن سیاست‌گذاری در حوزه آموزش‌های هنری است. ما این آموزش‌ها را از دو منظر در دستور ما داده‌ایم؛ یکی سواد هنری جامعه است و آموزشگاه‌های آزاد هنری و دیگر مراکز این‌چنینی در این مسیر حرکت می‌کنند.

جزئیات اهدای نشان «سرو ایرانی» و نمایشگاه آموزش هنر اعلام شد

اسماعیلی با اشاره به اینکه دفتر برنامه‌ریزی و آموزش وزارت ارشاد برنامه «هنر برای همه» را طی دو سال گذشته برگزار کرده، گفت: بخش دیگر این روند رویکردمان به حوزه تخصصی و نخبگانی است که مراکز کار و دانش و هنرستان‌ها هنرهای زیبا در این دسته‌ قرار دارند.

او گفت: علاوه بر آنچه توضیح داده شد، در مقوله آموزش دو بخش رسمی و غیر رسمی داریم؛ که رسمی‌ها منجر به صدور مدارک هنری می‌شوند و هنرستان‌ها و مراکز آموزش کار و دانش را دربرمی‌گیرد.

سالانه چهل هزار نفر در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند

اسماعیلی با یادآوری اینکه هشت هزار هنرجو در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند، گفت: در بخش مهارتی و کار و دانش نیز ۱۲۰۰ مرکز فعالیت می‌کند. ما در هر سال سه دوره آموزش داریم که ۴۰۰۰۰نفر  در آنها شرکت می‌کنند و در ادامه دیپلم اعطا می‌شود. 

وی ادامه داد: مقوله آموزش در فرهنگ و هنر مبحثی بسیار جدی است و دولت سیزدهم به این بخش نگاه توسعه‌ای و حمایتی داشته است. در این زمینه ارتقاهایی صورت گرفته و امیدوارم در ادامه فعالیت‌ها شاهد اتفاق‌های مبارک باشیم.

معلمان پشتوانه آموزش هنر هستند

اسماعیلی بیان کرد: باید در نظر داشته باشیم که یکی از اضلاع و مولفه‌های مهم معلمان هستند که در وزارت ارشاد آن‌ها را هنرآموز می‌دانیم. آن‌ها پشتوانه آموزش هنر ما هستند و در مدارس هنرستان‌ها و آموزشگاه‌ها و آکادمی‌ها آموزش می‌دهند. شاید آنطور که شایسته این قشر بوده، توجه وجود نداشته و ما برای رفع این مورد با ارزیابی‌ها و برنامه‌هایی که داریم،‌ تلاش خواهیم کرد. 

«سرو ایرانی» نشانی برای پاسداشت معلمان هنر است

او یادآور شد: البته در آموزش و پرورش به طور معمول، پاسداشت معلم را هرسال داریم و چنین تجلیل‌هایی همیشه وجود داشته؛ اما به طور خاص برای ما رویداد و اتفاقی ویژه است که باید رخ دهد. دفتر برنامه‌ریزی ‌آموزش وزارت ارشاد با هدف تکریم معلمان هنر رویدادی را طراحی کرده است که نام آن جایزه ملی آموزش هنر تحت عنوان نشان «سرو ایرانی» است. این جایزه به معلمان و مفاخر داده می‌شود و در ادامه هم این روال سالانه خواهد بود. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری ارشاد اذعان داشت: می‌خواهیم زمینه‌ساز انگیزه برای معلمان باشیم و شرایط را برای رقابت سالم آنها آماده کنیم. ترغیب و تشویق هم مورد دیگری است که به آن توجه داشته‌ایم. و اینکه تقدیر از مدیران و مدرسان در سطح استانی و ملی را داریم. باید بگویم موارد مذکور بخشی از اهداف اعطای نشان و جایزه «سرو ایرانی» است که از امسال هرسال به برگزیدگان اعطا می‌شود. هنرستان‌های هنرهای زیبا و همه حوزه‌های فعال در امر آموزش در این رویداد مشارکت داده خواهند داشت و سالانه همین ایام برگزیدگان معرفی می‌شوند.

سال اول رویداد به هنرستان‌های هنرهای زیبا اختصاص دارد

وی در ادامه توضیحاتش گفت: امسال هنرستانهای هنرهای زیبا به عنوان مراکز اول شرکت کننده شرکت می‌کنند. فرایند برگزاری هم از خردادماه امسال آغاز شد و در این رابطه فراخوان برای هنرستان‌های زیبا ارسال شد. طی این روند پرونده‌های رسیده در سه سطح بررسی شدند. در هر هنرستان ستادی تشکیل شد و در این اماکن متقاضیان بررسی شدند. هر هنرستان می‌توانست سه نفر را معرفی کند. ستاد استانی هم داشتیم که با محوریت اداره ارشاد استان‌ها تشکیل شد و در ادامه به بررسی پرونده‌های هنرستانهای زیبا پرداختیم. در بخش استان‌ها یک مدیر و یک هنرآموز به ستاد معرفی شده‌اند.

ارسال هشتاد و هفت پرونده به ستاد مرکزی

اسماعیلی در ادامه گفت: پس از تشکیل ستادها و ادامه کارشان هشتاد و هفت پرونده به ستاد مرکزی ارسال شد و بعد ارزیابی شدند. 

او درباره مولفه‌های مورد نظر در انتخاب‌ها هم توضیح داد. اسماعیلی گفت: برای ارزیابی‌های بهتر قاعدتا شاخص‌هایی را مد نظر داشته‌ایم. یکی از آن شاخصه‌ها، مولفه‌های دانشی فرد بود و دیگر ، مولفه‌های تخصصی و علمی بود که اهمیت داشت. مولفه‌های عملکردی هم داشتیم که شامل اخلاق حرفه‌ای، انجام وظایف موثر و عدالت آموزشی در این شاخه مدنظر بود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و آموزش وزارت ارشاد در ادامه بیان کرد: در نهایت برگزیدگان شناخته شدند که نامشان در اختتامیه اعلام می‌شود و نشان «سرو ایرانی» به سه هنر آموز هنرستان‌ها و یک مدیر برتر تقدیم خواهد شد. دو مدیر شایسته هم مد نظر ماست که از آنها هم تقدیر می‌کنیم.

 اختتامیه اول آذرماه برگزار می‌شود

اسماعیلی گفت: اختتامیه «نشان سرو ایرانی» اول آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود. بخش مفاخر و پیشکسوتان آموزش را داریم که نشان «سرو ایرانی» به آنها هم تعلق می‌گیرد. در ادامه شش نفر از مفاخر ملی آموزش در اولین دوره نشان «سرو ایرانی» دریافت خواهند کرد که اسامی آنها در اختتامیه اعلام می‌شود. 

او درباره داوران هم گفت: سودابه صالحی. حسین میثمی، رامین شهریاری و محمدحسین ناصربخت داوران نهایی بودند و انتخاب‌های نهایی را آن‌ها انجام داده‌اند.

وی تاکید کرد: رویداد نشان «سرو ایرانی» سال آینده سایر مراکز آموزش هنر را پوشش می‌دهد. و اینکه طراح نشان و پوستر آقای کیانوش غریب‌پور است که امروز نتوانستیم در خدمتشان باشیم چون دچار حادثه‌ای شده‌اند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه‌های این بخش در هفته کتاب گفت. 

او توضیح داد: سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی آغاز شده و دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هم با هدف ترویج مطالعه برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته است.

اسماعیلی افزود: ما برای اولین‌بار این حوزه را مورد توجه قرار داده‌ایم و نمایشگاهی با رویکرد آموزش هنر برگزار می‌کنیم. این نمایشگاه از شنبه بیست و هفت آبان‌ماه نمایشگاه در لابی وحدت برگزار می‌شود. در نمایشگاه مذکور دو بخش اصلی داریم؛ یکی مرور کتب آموزشی هنر است که درمعرض دید عموم قرار می‌گیرند. بخش دیگر تازه‌های نشر کتب آموزش هنر است که در این رابطه  ۱۲ ناشر فعال در حوزه آموزش هنر در نمایشگاه حضور می‌یابند.

نمایش بیش از دوازده هزار اثر در نمایشگاه 

اسماعیلی یادآور شد: این نمایشگاه با همکاری تعاونی کتابفروشان تهران برگزار می‌شود و بیش ۱۲۰۰۰ اثر خواهیم داشت. این نمایشگاه هم قرار است هر سال برگزار شود و روندی مستمر خواهد داشت. از سال بعد هم رویداد کتاب سال آموزش هنر را خواهیم داشت تا برترهای نشر مورد تقدیر قرار گیرند. کلا سعی این بوده ناشران فعال‌تر حوزه آموزش هنر در نمایشگاه حضور یابند. 

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برگزیدگان جز نشان «سرو ایرانی» مورد چه حمایت‌های دیگری قرار می‌گیرند و جایزه نقدی آنها چقدر است، گفت: قطعا برای دریافت کنندگان نشان «سرو ایرانی» برنامه‌هایی خواهیم داشت که اعطای درجه هنری یکی از آنهاست. دیگر اتفاقی که برای آنها در نظر گرفته‌ایم عضویت آنها در صندوق اعتباری هنر و دیگر خدمات این چنینی است.

نشان «سرو ایرانی» تضمینی برای ارتقاء کارمندی معلمان رسمی و پیمانی

او اضافه کرد: کسانی هم که رسمی یا پیمانی هستند با دریافت نشان «سرو ایرانی» رتبه‌های کارمندی آن‌ها را ارتقا می‌دهد. بخش مالی را هم داریم و هدایای نقدی تقدیم می‌شود که ارقام خوبی دارند. اما اجازه دهید در مراسم اختتامیه رقم را بگوییم.

منابع آموزشی به گنجینه آموزش می‌روند

وی افزود: رویداد دیگری داریم که گنجینه «آموزش هنر» نام دارد و آثاری در آن برای نسل‌های بعد نگهداری خواهند شد. در همین رابطه از عزیزان معلم در قالب آثار مستند مولتی میدیا تهیه می‌شود که در گنجینه آموزش‌های هنری نگهداری خواهند شد تا به این واسطه سبک آموزشی آنها ثبت و ماندگار شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: کل معلمان هنرستانهای هنرهای زیبا بالغ بر هزار نفرند که وضعیت استخدام آن‌ها هم رسمی هم پیمانی و هم حق التدریس است. معلمان دروس عمومی را آموزش پرورش تامین می‌کند و مدرسان دروس تخصصی توسط ارشاد تامین می‌شوند و حق التدریس هستند. ما می‌خواهیم این متخصصان حق التدریس هم دیده شوند. آن‌ها نمی‌توانند در رویدادهای آموزش و پرورش حضور نمی‌آیند و ما می‌خواهیم زحمات این عزیزان به واسطه برنامه‌هایی که داریم، دیده شود. 

علاوه بر تقدیر از  برگزیدگان ملی از سطوح هنرستانی هم تقدیر خواهد و معلمان برتر استانی هم تجلیل می‌شوند.

مصوبه نظارت بر آموزشگاه‌های هنری اصلاح شده و اجرایی می‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت کیفی آموزشگاه‌های هنری کشور پرداخت. او گفت: بحث ساماندهی آموزشگاه‌های هنری هم در دستور کار ماست. آن‌ها بر اساس مصوبه شورای عالی فرهنگی فعالیت می‌کنند. از سال قبل اقدام در این زمینه انجام شده است. مصوبه‌ای که وجود دارد، مربوط به بیست سال قبل است و ما برای اصلاح پیشنهاداتی دادیم که در مراحل اداری به شورای عالی هنر ارجاع داده شد و نهایتا اصلاحات تصویب شد و آن را برای تاییدیه نهایی ارسال کرده‌ایم.

سامانه نظارت بر آموزشگاه‌ها راه‌اندازی شده

اسماعیلی تاکید کرد: شیوه‌نامه انضباتی هنرستان‌ها هم تصویب و ابلاغ شده است. کار دیگری که کرده‌ایم راه‌اندازی  سامانه نظارت بر آموزشگاه‌هاست. این رویه پیش‌تر در استان‌ها سنتی بود و حال  ما سایتی داریم که از آذرماه آزمایشی راه اندازی می‌شود و کارها آنلاین انجام خواهد شد.

او درباره کارت صلاحیتی که خانه موسیقی ایران به مدرسان آموزشگاه‌ها اعطا می‌کند، گفت: همه حتما باید صلاحیتشان تایید شود این مسیر در سال گذشته مورد اصلاح قرار گرفت و الان شیوه‌نامه نهایی شده و فرمت‌ها مشخص شده است. متقاضیان در سه سطح یک، دو، سه کارت صلاحیت دریافت خواهند کرد.

او در پایان گفت: بازه زمانی داریم که طی آن آنهایی که کارت صلاحیت ندارند حق تدریس نخواهند داشت. ما خانه موسیقی را مجری این اتفاق قرار دادیم. آنها آزمون‌ها را برگزار می‌کنند و ما صادرکننده کارت‌ها خواهیم بود.

در پایان مراسم از پوستر نخستین دوره اعطای جایزه ملی آموزش  هنر «سرو ایرانی» و نخستین نمایشگاه  کتاب‌های تخصصی آموزش  هنر «نکته» رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز