خبرگزاری کار ایران

علی قوی‌تن مطرح کرد؛

تعطیلی جشنواره کودک بر کیفیت فیلم‌ها تأثیر منفی گذاشته است/ وضعیت سالن‌های سینما نامطلوب است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۷۹۶

علی قوی‌تن با اشاره به اهمیت دیده شدن فیلم‌ها در جشنواره‌های سینمایی تأکید کرد: وضعیت سالن‌های سینما که برای نمایش فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان در نظر گرفته شده، نامطلوب است.

علی قوی‌تن (کارگردان سینما) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان پس از چند سال در شهر اصفهان گفت: جشنواره امسال پس از یک سال تعطیلی و چند سال برگزاری به صورت آنلاین در شهر اصفهان دوباره طبق روال سابق خود در حال برگزاری است و اینکه این رویداد دوباره برگزار شد به خودی خود اتفاق مثبت و خوبی است.

وی افزود: با توجه به این تعطیلی امسال شروع دوباره خوبی برای جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان به حساب می‌آید و شور و حال خوبی در شهر اصفهان وجود دارد اما امیدوارم این شور و حال در سال آینده سینمایی‌تر باشد. مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به خوبی برگزار شد اما بهتر بود که این مراسم حال و هوای سینمایی‌تری داشته باشد. امیدوارم در سال‌های آینده بیشتر شاهد حضور عوامل فیلم‌ها در این رویداد باشیم چرا که به هر حال هر جشنواره‌ای باید محل تبادل اندیشه، تجربه و اطلاعات باشد و این اتفاق در گفتگویی که بین عوامل فیلم‌ها ایجاد می‌شود، شکل می‌گیرد و لازم است در این رویداد بیشتر شاهد حضور سینماگران باشیم.

قوی‌تن خاطرنشان کرد: سینمایی‌تر شدن فضای جشنواره می‌تواند برای کودکان و نوجوانان که علاقه دارند به عرصه سینما ورود کنند تشویق‌‌کننده و انگیزه‌بخش باشد و لازم است در یک رویداد سینمایی ما عوامل فیلم‌ها و بازیگران اصلی آثار که در این رویداد معمولاً کودکان هستند را بیشتر ببینیم. متأسفانه در جشنواره امسال از هر فیلم فقط تهیه‌کننده و کارگردان به جشنواره دعوت شده‌اند و فیلم‌هایی که تهیه‌کننده و کارگردان یک نفر بوده فقط همان یک نفر به جشنواره دعوت شده است.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: شور و شعفی در جشنواره کودک وجود دارد اما این شور و اشتیاق مربوط به شهر اصفهان و حضور کودکان می‌شود که شرایط شادی را ایجاد کرده‌اند و نشانه‌های سینمایی بودن این رویداد به اندازه کافی نیست. به نظر من بهتر است که در کنار این شور و اشتیاق به سینمایی‌تر شدن فضای این رویداد توجه شود و یکی از مهم‌ترین عوامل این اتفاق می‌تواند حضور بیشتر سینماگران در جشنواره باشد. مطمئناً حضور افراد بیشتر مستلزم هزینه بیشتر برای جشنواره است و احتمالاً مسائل مالی باعث شده که سینماگران کمتری در جشنواره حضور داشته باشند اما امیدوارم مسئولان اصفهان اعم از شهردار و استاندار اهمیت برگزاری جشنواره در این شهر را بشناسند. برگزاری این رویداد در اصفهان یک فرصت برای اصفهان است و مسئولان این شهر می‌توانند از این طریق فضای با نشاطی در این استان ایجاد کنند و از طرفی به رشد سینما در این منطقه کمک کنند.

وی درباره تأثیر تعطیلی این جشنواره بر کیفیت سینمای کودک و نوجوان گفت: قطعاً‌ تعطیلی بر کیفیت سینمای کودک و نوجوان در کشورمان تأثیرگذار بوده است. این وضعیت باعث شده که بسیاری از سینماگران حرفه‌ای که در حوزه سینمای کودک فعالیت می‌کردند از این فضا دور شوند و افراد کمی مثل من باقی مانده‌اند که هنوز سینمای کودک را رها نکرده‌اند و سعی دارند این سینما زنده بماند. از طرفی وضعیت اقتصادی سینمای ما باعث شده تا بسیاری از سینماگران به سمت ساخت فیلم‌های صرفاً اقتصادی بروند و فقط به درآمدزایی فکر کنند. سینمای کودک در این سال‌ها با آسیب‌های بسیاری مواجه شد و جشنواره کودک و نوجوان به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی که در حفظ این گونه سینمایی در کشورمان بسیار تأثیرگذار بوده، باید حفظ شود و هر سال با شکوه بیشتری برگزار شود.

قوی‌تن درباره فیلم‌های حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: تا امروز فیلم‌هایی که در جشنواره دیده‌ام بیشتر آثار کودکی هستند که در حیطه سینمای خانوادگی قرار می‌گیرند. فیلم من هم در همین دسته قرار دارد و خود را به یک سن و سال مشخص محدود نمی‌کند و بیشتر فیلم‌های این دوره جشنواره تا امروز آثاری بوده‌اند که می‌توان آن‌ها را در جمعی خانوادگی دید.

این کارگردان تصریح کرد: سینمای کودک و نوجوان ما باید بتواند با کودکان امروز ارتباط برقرار کند. برای برقراری این ارتباط راه‌های بسیاری وجود دارد اما متأسفانه مسئولان ما به سینمای کودک اهمیت نمی‌دهند و فقط به برگزاری جشنواره و جشن فکر می‌کنند و پس از آن این سینما را کنار می‌گذارند تا سال بعد دوباره موعد برگزاری جشنواره فرابرسد. من در چند جشنواره خارجی حضور داشتم و به کشورهای مختلفی مسافرت کردم و دیده‌ام که در آن کشورها چقدر به سینمای کودک اهمیت می‌دهند. وقتی در یک جشنواره حاضر می‌شوید خیلی زود رایت فیلم شما خریداری می‌شود و در همان زمان برگزاری جشنواره زمان نمایش فیلم‌تان در پلتفرمی که قرار است آن فیلم پخش شود، مشخص می‌شود و شرایط به قدری مهیا و خوب است که هر فیلمسازی برای ساخت فیلم تشویق می‌شود در حالیکه در کشور ما بعد از اینکه فیلم را با مشقت فراوان ساختید اصلاً مشخص نیست که چگونه می‌توانید این فیلم را به اکران برسانید.

وی افزود: نهادهایی چون وزارت آموزش و پرورش در کشور ما هیچ اهمیتی برای سینمای کودک و نوجوان قائل نیستند در حالیکه آموزش و پرورش می‌تواند رایت فیلم‌ها را خریداری کند و در باکس‌های مخصوص برای دانش‌آموزان این فیلم‌ها را نمایش دهد. صدا و سیما هم هیچ توجهی به سینما کودک ندارد و تعرفه‌هایی که برای خرید فیلم‌های کودک مشخص می‌کنند به اندازه دستمزد آهنگساز یا صدابردار فیلم هم نیست. این وضعیت می‌تواند منجر به نابودی سینمای کودک شود و باعث می‌شود اندک سینماگرانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند از این وضعیت سرخورده شوند و به سمت سینمای بدنه و ساخت آثاری بروند که صرفاً برای فروش و درآمدزایی ساخته می‌شوند. البته باید بگویم که من با سینمای گیشه هیچ مخالفتی ندارم اما نابودی دیگر سینماها اتفاق بسیار خطرناکی است.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: ایراد بزرگ‌تری که در عرصه سینمای کودک و نوجوان وجود دارد به کیفیت پایین سالن‌های سینما مربوط می‌شود. در همین جشنواره که در حال برگزاری است من در دو سینما فیلم دیده‌ام که در یکی از آن‌ها صدا بسیار کم و از طرفی تصویر به شدت تاریک بود و از مسئولان سینما خواستیم که تصویر را روشن‌تر کنند اما به ما گفتند که لامپ‌ها کهنه هستند و این امکان وجود ندارد. در سینمای دیگر هم وضعیت نمایش فیلم نامساعد بود، اندازه پرده استاندارد نبود و گوشه‌های تصویر از قاب خارج شده بود. این وضعیت در یک جشنواره واقعاً عجیب است چرا که اصلی‌ترین اتفاق در چنین رویدادی نمایش فیلم‌ها است و اساساً جشنواره برگزار می‌شود که فیلم‌ها دیده شوند اما به نظر می‌رسد که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان دیده شدن فیلم‌ها در اولویت نیست.

وی افزود: در همه جشنواره‌های دنیا سالن‌های نمایش فیلم بسیار مهم هستند و مسئولان جشنواره سعی دارند فیلم‌ها را در باکیفیت‌ترین سالن‌ها نمایش دهند. به خاطر دارم که یک سال یکی از فیلم‌هایم به جشنواره‌ای در هند راه پیدا کرده بود. قرار بود فیلمم در سالنی 2500 نفره نمایش داده شود، وقتی وارد سالن شدم با خود گفتم که بعید است در چنین سالن بزرگی فیلمم به خوبی دیده شود اما وقتی فیلم اکران شد کیفیت نمایش به قدری بالا بود که تصور می‌کردم فیلمم را تابحال با چنین کیفیتی ندیده‌ام. وقتی سالن‌های سینما چنین کیفیتی دارند طبیعی است که مردم ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را در سینما ببینند اما وقتی سینماهای ما هیچ امکاناتی برای فراهم کردن کیفیت بهتر پخش نسبت به پخش خانگی ندارند، مطمئناً مخاطب ترجیح می‌دهد که فیلم را در خانه‌اش ببیند.

قوی‌تن در پایان گفت: در آخر باید بگویم که من از نزدیک شاهد زحمات مسئولان بنیاد سینمایی فارابی برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره هستم و امیدوارم مسئولان اصفهان نیز با بنیاد فارابی همراه شوند و برای سال‌های بعد نقاط ضعفی که وجود دارد را برطرف کنند و امکان اسکان بیشتر عوامل سینما و نمایش فیلم‌ها در سالن‌های بهتر و باکیفیت‌تر را فراهم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز