خبرگزاری کار ایران

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان مطرح کرد؛

بودجه جشنواره کودک از بودجه ساخت یک فیلم کمتر خواهد بود/ راه‌اندازی زنگ سینما در مدارس/ اعلام اسامی فیلم‌های جشنواره

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۹۱۵

نخستین نشست رسانه‌ای سی‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان صبح امروز سه‌شنبه ۴ مهر در بنیاد سینمایی فارابی با حضور مجید زین‌العابدین (دبیر این رویداد) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید زین‌العابدین در ابتدای این نشست اظهار کرد: در مدتی که در بنیاد فارابی هستم دوستان نقطه‌نظراتی را در قالب متن و یادداشت نوشته‌اند که من از بخش اعظم این مقالات استفاده کرده‌ام و بخشی هم توصیه‌هایی بوده که دور از آتش مطرح شده و در اجرا ملاحظاتی وجود دارد که محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد.

زین‌العابدین خاطرنشان کرد: ستاد جشنواره از ابتدای مرداد ماه دور جدید فعالیت خود را آغاز کرد. سعی کردیم ستاد را نسبت به گذشته از منظر ساختاری چابک‌تر داشته باشیم و در این چابک‌سازی ستاد جشنواره از حیث مسئولیت‌ها کوچک‌تر شد و با همدلی و همگرایی دوستان در اصفهان سعی کردیم از حضور آنها در ستاد استفاده کنیم. ابتدای راه دوستانمان پیش‌بینی کردند که بخش ملی و بین‌المللی با هم اجرا شود و ما فکر کردیم که اینگونه حق سینمای ایران ادا نخواهد شد و تصمیم گرفتیم به صورت جداگانه و همزمان این رویداد را برگزار کنیم و خوشبختانه در هر دو بخش استقبال خوبی صورت گرفت و به همین دلیل زمان پذیرش آثار تمدید نشد.

وی افزود: مراسم افتتاحیه جشنواره در روز چهاردهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد و اختتامیه جشنواره هم بیستم مهرماه برگزار می‌شود و نمایش فیلم‌ها هم از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه خواهد بود. شعار جشنواره امسال «بچه‌ها به سمت قله» است و فکر میکردیم که بچه‌ها هم یک روحیه آرمانگرایانه و کمالگرایانه دارند و به همین دلیل این شعار را برای پرورش خودباوری، انگیزه و میل به پیشرفت انتخاب کردیم.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: آثار شرکت‌کننده در جشنواره را هیئت انتخاب و دبیرخانه جمع‌بندی کردند. ۵۵۹ اثر در دو بخش ملی و بین‌الملل به جشنواره رسید، ۲۰۰ اثر از ۴۰ کشور شرکت کردند و ۳۵۹ اثر هم در بخش داخلی حاضر شدند که در بخش فیلم بلند داستانی ۵۱ اثر، ۱۱۸ اثر پویانمایی و ۱۸۹ فیلم کوتاه داستانی به جشنواره رسیدند. این رویداد برای بیست‌وسومین دوره در اصفهان برگزار می‌شود و پردیس سینمایی چارباغ و ساحل به عنوان خانه جشنواره انتخاب شده‌اند و همچنین سالن سینما سوره اصفهان میزبان جشنواره خواهد بود و در تلاش هستیم برای مهمانانی که محدودیت‌های جسمی دارند نیز تدابیری داشته باشیم که بتوانند فیلم‌های جشنواره را مشاهده کنند.

وی افزود: ۸۳۵ داور کودک در اصفهان شرکت کردند و تقریبا نسبت دختر و پسر در بین داوران مساوی است و در دو سالن سینما فیلم‌ها را مشاهده می‌کنند و ۳۳۷ نفر هم به عنوان خبرنگار کودک در این رویداد حاضر خواهند بود.

زین‌العابدین تأکید کرد: امسال همزمان با جشنواره هفتمین المپیاد فیلمسازی کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد. تأکید ما بر این بود که این رویداد تاثیرگذار باشد و بنابراین المپیاد هفتم در کنار جشنواره آغاز خواهد شد ولی همزمان با جشنواره به پایان نمی‌رسد چرا که این المپیاد هفت روزه نیست و زمانی بیشتر به آن اختصاص دادیم تا حضور کودکان مستمرتر باشد و بتوانیم از حضور این بچه‌ها در جشنواره آینده نیز استفاده کنیم. برنامه زمانی المپیاد اعلام خواهد شد.

وی افزود: دو حوزه طراحی داستان و ساخت فیلم کوتاه در این المپیاد مدنظر قرار دادیم و محرومیت‌زدایی در حوزه فیلمسازی و تربیت نسل فیلمساز آگاه با بینش ایرانی اسلامی دو محور اصلی این المپیاد خواهند بود. علاوه بر این در جشنواره امسال تعدادی کارگاه آموزشی خواهیم داشت که عناوین کارگاه‌ها قبلا اعلام شده است.

زین‌العابدین در ادامه گفت: شورای عالی سینما دو هفته گذشته تشکیل جلسه داد و موضوع زنگ سینما که از دغدغه‌های اصلی سینماگران، کودکان و وزارت فرهنگ و ارشاد است، توسط شورای عالی تصویب شد تا زنگ سینما در مدارس از امسال راه‌اندازی شود ولی دوستان ما در آموزش و پرورش ملاحظاتی داشتند که قرار شد در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شود و تأکید داریم هم فیلم‌های خارجی و هم ایرانی در زنگ سینما برای دانش‌آموزان نمایش داده شود و امیدواریم هم این تصمیم به حوزه اکران و تولید آثار کودک و نوجوان کمک کند.

وی افزود: در بخش بین‌الملل اسامی اعلام شده است و از میان ۴۰ کشوری که تقاضای حضور داشتند در بخش بلند ۱۲ کشور اندونزی، بلژیک، امارات، پرو، ترکیه، کانادا، چین، روسیه، کره جنوبی، لهستان، هلند و ایران در این رویداد حضور خواهند داشت و یک فیلم هم خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود. در بخش کوتاه داستانی بین‌المللی یازده کشور آرژانتین، آلمان، آمریکا، ارمنستان، ایران، چک، فرانسه، کانادا، کره جنوبی و... حضور خواهند داشت. در بخش ملی هم تنوع بومی و جغرافیایی خوبی از فیلمسازان کشورمان داشتیم و فیلم‌هایی که به بخش ملی راه پیدا کردند در بخش بلند داستانی مجموعا ۱۴ اثر هستند که ۷۲ درصد از فیلم‌هایی که در بخش رقابت ملی حضور دارند تولید بخش خصوصی هستند و این نشان می‌دهد فیلمسازان ما توجهی ویژه به تولید فیلم کودک دارند.

وی افزود: در بخش پویانمایی قدری مساله متفاوت است و ۶۴ درصد مربوط به نهادهای مختلف هستند و ۳۴ درصد هم تولید بخش خصوصی است و در بخش کوتاه داستانی ۷۵ درصد آثار متعلق به سینماگران بخش خصوصی است.

دبیر این رویداد در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش بین‌الملل بخش مرور آثار بین‌الملل را داریم و آثاری از روسیه و تعدادی هم از سینمای چین خواهیم داشت و هر روز یکی از آثار خارجی در خانه جشنواره به نمایش در می‌آیند. تعدادی از کودکان خارجی هم به عنوان داور با جشنواره همکاری میکنند و در بخش سیفژ هم داوری خواهیم داشت که مهمانانی از آن در این رویداد هستند. پنج کارگاه‌ تخصصی هم در خصوص نقد فیلم و بررسی سیر تحول سینمای کودک و نوجوان برگزار می‌شود که افرادی از کشورهای صربستان، فرانسه، هند، لهستان و چین حضور خواهند داشت.

زین‌العابدین در ادامه اسامی فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره را اعلام کرد و گفت: اسامی فیلم‌های بخش بلند داستانی به این شرح است؛ «استعداد من» بهخ کارگردانی حمید عبداللهی نجف آبادی، «ایلیا جستجوی قهرمان» به کارگردانی سید علی موسوی نژاد، «آلفا و ربات نابودگر» به کارگردانی شهرام قدیری، «خیابان ملک» به کارگردانی احسان سلطانیان، «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا، «سفر به تاریکی» به کارگردانی علی بصیری نیک، «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی وند، «سینگو» به کارگردانی علیرضا محمدی، «قهرمان من» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای، «مسافری از گانورا» به کارگردانی سیداحمد علمدار، «ملک آلیشون» به کارگردانی ابراهیم‌ نورآور محمد، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی، «یک تکه ابر» به کارگردانی علی قوی تن

در بخش پویانمایی کوتاه فیلم‌های «بال پروانه» به کارگردانی زیبا معروفی، «بزرگترین ماجرای گلی» به کارگردانی الیکا مهرانپور، «بلوک» به کارگردانی حمیده تیموری، «بالاتر از نور» به کارگردانی سمیه نیلی، «جایگزین» به کارگردانی عبداله علیمراد، «دستکاه کپی‌ساز» به کارگردانی مهدی خرمیان، «دوستی» به کارگردانی هانیه گودرزی، «ده سالگی» به کارگردانی فاطمه جعفری، «کاسه برنجی» به کارگردانی حسین حبیبی اصل، «گنجینه ارجان» به کارگردانی بهروز یغماییان و آبتین یغماییان، «گیلگمش» به کارگردانی حسین مرادی‌زاده و «موچه یک» به کارگردانی مهیار توکلی در این رویداد حضور دارند.

در بخش داستانی کوتاه نیز فیلم‌های «ایار» به کارگردانی مهدی امینی، «پارادپین» به کارگردانی محمدرضا حسنی رنجبر، «خونه ما هم دزد اومده» به کارگردانی محمد نبی طالبی، «سوپ خروس» به کارگردانی هادی کیانی فلاورجانی، «شماره هفت» به کارگردانی محمدرضا دوستی، «عروسک ماهرخ» به کارگردانی مجتبی زارع و مریم جواهری، «کاغذ روی شیشه» به کارگردانی حسین فریدون‌جاه، «لئو» به کارگردانی محمدمعین روح‌الامینی، «من آق بانو و لیست آرزوها» به کارگردانی محمد حسین امینی همدانی، «نجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری، «نفس‌های تو» به کارگردانی عباس عمرانی بیدی و «هشترخان» میلاد سرابی، صادق محمودزاده، بابک جباری، امیرحسین عباسی و سجاد شیدایی حضور دارند.

وی افزود: هفته آینده نشست دوم جشنواره برگزار خواهد شد که اطلاعات تکمیلی جشنواره در این نشست ارائه می‌شود.

زین‌العابدین درباره دلیل عدم برگزاری جشنواره در سال گذشته گفت: سال گذشته به دلایل مختلف امکان برگزاری جشنواره مهیا نبود، کرونا و شرایط اجتماعی مانع این اتفاق شد اما امسال سعی شد که جشنواره با حمایت، مشارکت و همکاری مشترک برگزار شود. هر جشنواره سرفصل‌هایی دارد و همکاری‌های خوبی با دوستان در شهرداری اصفهان داشتیم و بخشی از هزینه‌ها که مربوط به میزبانی می‌شود را دوستانمان در اصفهان بر عهده گرفتند و بخشی که مربوط به مسائل حرفه‌ای می‌شود را فارابی برعهده گرفت و ما تأکید می‌کنیم که برگزاری جشنواره از تولید یک فیلم هم کمتر هزینه خواهد برد و‌ واقعا تصمیم گرفتیم در همه هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.

وی افزود: فصل شانه دادن زیر مسئولیت فصول خاصی است و دو ماه مانده به جشنواره زمان مناسبی برای پذیرش مسئولیت نبود. فیلم‌های کودک و نوجوان نیازمند احیا هستند، تعداد تولیدات ما عدد قابل اعتنایی نیست، سالهاست دچار اختلال شدیم و گاهی اوقات مقدورات و امکانات ما کم است و فیلم کودک و نوجوان اساسا بدون حمایت نمی‌تواند پیش برود و به همین دلیل تعداد فیلم‌ها به حداقل می‌رسد. از طرفی بر این عقیده‌ام مادامیکه اکران رونق نداشته باشد تولید نمی‌تواند ادامه داشته باشد و ما می‌توانیم از اکران حمایت کنیم تا تولید راه بیوفتد. تعداد فیلم‌ها در نقطه مطلوب و آرمانی نیست اما ناامیدکننده هم نیست. تعدادی هم فیلم هست که اکران شده و نمیتوانند در جشنواره باشند و این تعداد را باید به موجودی سینمای کودک و نوجوان ما اضافه کنیم.

وی افزود: با گفتگوهایی که در سازمان سینمایی شده ماموریت پیدا کردیم که از سینمای کودک و نوجوان در دو حوزه اکران و تولید حمایت کنیم. در حال تدوین نقشه راهبردی حمایت از اکران و تولید سینمای کودکان و نوجوان هستیم. ما از اقدام هیجانی در حمایت و تولید هم پرهیز می‌کنیم و خیلی‌ها به من میگفتند در همین دو سه ماه چند فیلم بسازیم تا به جشنواره برسد ولی ما باید فیلم برای اکران و کودک بسازیم نه جشنواره. جشنواره محل جلوه کردن تولیدات کودک و نوجوان است.

زین‌العابدین درباره برگزاری سالانه این رویداد گفت: دو نظر متفاوت برگزاری سالانه یا دوسالانه وجود دارد. در فارابی با سینماگرانی مشورت گرفتیم و ما از اینکه کمی‌گرایی کنیم پرهیز داریم. جشنواره منجر به رونق سینما می‌شود و امیدواریم بتوانیم این رویداد را هر سال برگزار کنیم.

وی درباره برگزاری این جشنواره در شهر اصفهان گفت: برگزاری جشنواره در اصفهان مورد تقاضا و پیگیری مجدانه مسئولان اصفهان بوده و استمرار و پیگیری بسیاری از سوی شهرداری اصفهان برای برگزاری این رویداد در این شهر وجود دارد. متأسفانه در مراسم رونمایی از پوستر جلسه‌ای اضطراری برای ایشان پیش آمد که نتوانستند در این مراسم حاضر باشند اما ما به احترام مدعوین زمان را تغییری ندادیم و رئیس معاونت فرهنگی و اعضای شورای شهر اصفهان در مراسم حاضر شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز