خبرگزاری کار ایران

کشف طلای قرن نروژ توسط یک گنج‌یاب آماتور

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۲۶۵

یک گنج‌یاب آمار در نروژ موفق به کشف مجموعه‌ای طلاها و جواهرات با قدمت ۱۵۰۰ سال شد که باستان‌شناسان این مجموعه را کشف طلای قرن در نروژ نامیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، یک فلزیاب آماتور در نورژ موفق به کشف مجموعه‌ای شد که چندین آویز طلا و انگشتر و مروارید را در بر می‌گیرد. محققان این کشف را یکی از بزرگترین گنج‌های طلای یافت شده در نروژ در قرن حاضر می‌دانند. 

ارلند بور، مرد ۵۱ساله نروژی، اوایل تابستان امسال هنگام کاوش در رنسوی، جزیره‌ای خصوصی در سواحل جنوب غربی این کشور، این گنج را کشف کرد - که شامل ۹ آویز با نمادهای خاص، سه حلقه طلا و ۱۰ مروارید طلا بود. 

او از طریق فلزیاب خود موفق شد این گنج را ردیابی کند و بعد از حفاری متوجه شد توده‌ای از اشیاء از دل خاک بیرون زده است. او بعد از کشف این اشیاء آنرا به مسئولان امر اطلاع داد و آن‌ها تأیید کردند که گنج طلا تقریباً ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) وزن دارد. 

قانون میراث فرهنگی نروژ بیان می‌کند که هر کسی که گنج را کشف کند، هزینه‌یاب دریافت می‌کند که باید به طور مساوی بین مالک زمین و یابنده تقسیم شود. 

اوله مدسن (مدیر موزه باستان‌شناسی در دانشگاه استاوانگر) عنوان کرده است: پیدا کردن این همه طلا در یک زمان بسیار غیرعادی است. 

کارشناسان موزه تشخیص دادند که قدمت آویزهای مسطح طلا به حدود سال ۵۰۰ پس از میلاد می‌رسد، زمانی که هیچ امپراتور رومی بر اروپای غربی حاکم نبود. در حالی که آویزها ممکن است شبیه سکه‌های طلا به نظر برسند، اما در واقع به آن‌ها «براکته» گفته می‌شود که به عنوان تزئین استفاده می‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز