خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا جعفریان مطرح کرد؛

ساخت ۶ فیلم سینمایی در سازمان سینمایی سوره/ فیلمی که دیده نشود ارزش ساختن ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۳۲۸

حمیدرضا جعفریان (رئیس سازمان سینمایی سوره) صبح امروز در نشستی خبری درباره عملکرد این سازمان در نیمه اول سال جاری گزارشی به اصحاب رسانه ارائه کرد و از ساخت ۶ فیلم سینمایی در سازمان سینمایی سوره خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست حمیدرضا جعفریان اظهار کرد: به بهانه فرارسیدن روز ملی سینما و همچنین پایان نیمه اول سال این نشست خبری برگزار شد، حتما عملکرد و اقدامات ما باید ارزیابی شود و ما با آغوش باز آماده شنیدن نقدها هستیم. ما نه مثل عزیزانی هستیم که در روز ملی سینما برای سینمای ایران فاتحه خواندند و نه مثل کسانی هستیم که وضع حال سینمای ایران را مطلوب می‌دانند. سینما دغدغه ما است و فکر میکنیم که تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم و هویتمان را همچنان حوزه هنری می‌شناسیم که فکر میکنم برای همه هویتی شناخته‌ شده است؛ سینمایی همراه با امیدآفرینی و در این سال‌ها سعی کردیم سینمای قهرمان‌محور را هم در دوره جدید و ارزش‌آفرینی خانواده را مدنظر داشتیم و باید بگویم همه اینها مولفه‌های هویتی حوزه هنری بوده است.

جعفریان خاطرنشان کرد: یکی از تمرکزهای ما در دو سه سال اخیر سینمای قهرمان‌محور است و"این قصه قهرمان دارد" را به عنوان شعار سازمان سینمایی سوره انتخاب کرده‌ایم. برای امسال ۶ فیلم سینمایی داریم که تلاش شده در آنها قهرمان‌محوری پر رنگ باشد و این آثار را به عنوان نمونه و الگوی سینمای مطلوب معرفی کنیم. همه این ۶ اثر با مشارکت نهادهای مختلف تولید شده و سعی کردیم در فضای طراحی آثار نهادهای دیگر را همراه و همدل کنیم و فقط خودمان پیش‌برنده نباشیم و تلاش ما بر این بود که در ژانر و فضای فیلم‌ها هم تنوع داشته باشیم. امسال فیلم «صبح اعدام» را داریم که روزهای آخر فیلمبرداری‌اش را می‌گذراند، فیلم «شهید شیرودی» را در دست داریم، علاوه بر موضوع و ژانر تلاش کردیم تنوعی در هنرمندانی که با آن‌ها کار میکنیم داشته باشیم. فیلم «نقطه صفر مرزی» هم فضای قهرمان محور دارد و سومین فیلم امیرعباس ربیعی محسوب می‌شود که با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با محوریت زلزله بم ساخته خواهد شد و دو فیلم سینمایی انیمیشن داریم و تلاش میکنیم حداقل سالی یک فیلم انیمیشن داشته باشیم و  امسال دو اثر انیمیشن آماده می‌شوند که هر دو قهرمان دارند. انیمیشن «مسافری از گانورا» است و با همکاری بخش خصوصی و صندوق سپهر و صندوق دانشگاه ساخته‌ می‌شود. «رویاشهر» دیگر اثری است که هنوز به جشنواره کودک نفرستادیم ولی «مسافری از گانورا» را به جشنواره فرستاده‌ایم و امیدوارم قانون جشنواره فجر برای عدم امکان حضور فیلم‌های راه یافته به جشنواره کودک برداشته شود تا این فیلم را هم بتوانیم به جشنواره کودک ارسال کنیم. نیمی از آثارمان به مخاطب کودک و نوجوان تمرکز دارد و در کنار آثار سینمایی سعی کردیم آثار تلویزیونی و سریال نیز تولید کنیم و همین الان برای ساخت دو مجموعه تلویزیونی با مخاطب نوجوان در مرحله پیگیری هستیم و یک مجموعه دیگر هم هست که فکر میکنم اواخر امسال آماده تولید شود. در گذشته حوزه کمتر وارد حوزه سریال میشد و از دو سال پیش جدی‌تر وارد این عرصه شدیم و سال گذشته دو اثر «سوران» و «کاتب اعظم» را داشتیم.

وی درباره برگزاری جشنواره فیلم «صد» اظهار کرد: جشنواره «صد» سال گذشته پس از چند سال برگزار شد و امسال هم این جشنواره برگزار می‌شود و از حدود دو سال پیش در فضای فیلم کوتاه تلاش کردیم تولید فیلم کوتاه را جدی‌تر کنیم. آثاری تولید شد و به جز مسیر تولید سعی کردیم حمایت از استعدادها را هم در نظر داشته باشیم.

وی افزود: تصمیم گرفتیم از دفاتر استانی ظرفیت مدیریت و قوه راهبری خود را گسترش دهیم و از نهادسازی استفاده کنیم و هنرمندان جوان بیشتری را معرفی کنیم. ما حدود ۱۳ استان را بررسی کردیم و ۸ استان را انتخاب کردیم که به صورت جدی وارد نهادسازی شویم و با این نهادها می‌توانیم مسیر تولید را در شهرستان‌ها گسترش دهیم و در قالب باشگاه‌های فیلم تعامل کنیم و به استودیوهای تولیدی توجه کنیم که همه این اتفاقات در مرکز جوان سوره رقم خورده است.

رئیس سازمان سینمایی سوره در ادامه گفت: در توسعه زیرساخت ما برنامه‌ای چهار پنج ساله داشتیم و در این سه سالی که گذشته تقریبا ظرفیت سینماهای ما دو برابر شده است و فاز بعدی توسعه زیرساختی را به زودی پیش خواهیم برد. همچنین با رویکرد پاسداشت بزرگان سینما و توجه به مغفول‌مانده‌ها دوره سوم شب سینمایی سوره را امسال برگزار می‌کنیم.

جعفریان خاطرنشان کرد: در همه پروژه‌ها از ابتدا درگیر مشارکت بودیم و همه مراحل در رفت و برگشتی با تولیدکنندگان آثار طی می‌شود. فیلم «شهید شیرودی» را آقای والی‌نژاد به ما پیشنهاد دادند، ایده زلزله بم را آقای ربیعی برای ما آورد و از سال پیش تا الان با ایشان در تعامل هستیم. در پروژه «صبح اعدام» مولف خود آقای افخمی بوده است. «باغ کیانوش» هم اثری است که حق اقتباسش را حوزه از همان ابتدا خریده است. ما سعی کردیم سبد مختلفی از آثار داشته باشیم و یکی از سبدهای تنوع ما هم به فیلمسازانی که با آنها کار کردیم مربوط می‌شود.

وی افزود: علاوه بر بهروز افخمی با دیگر فیلمسازان حرفه‌ای هم همکاری داریم و خانم عاج، آقای شعیبی و مهدی جعفری کارگردانانی هستند که با آنها کار میکنیم. آقای افخمی انتخاب کرد که با ما همکاری کند و فکر می‌کنم فیلمسازی است که از بسیاری از فیلمسازان جلوتر است و یکی از دلایل پذیرش همکاری در این پروژه فیلمنامه خوب «صبح اعدام» بود.

جعفریان در ادامه گفت: فیلمی که دیده نشود ارزش ساختن ندارد، ما فیلم را برای آرشیو نمیسازیم و باید فیلم‌ها دیده شوند. ما فیلم‌هایی مثل «دسته دختران» و «مصلحت» بر پرده سینماها داشتیم و اگر با فیلم‌های پرفروش مقایسه کنید به تحلیلهایی می‌رسید اما فیلم نباید فقط با گیشه دیده شود و باید ابعاد دیگری را هم در نظر بگیریم و ببینیم که علاوه بر گیشه فیلم در ادامه مسیر عرضه و نمایش چقدر فروش داشته و دیده شده است.

وی درباره عملکرد بخش خصوصی در سینمای ایران گفت: سینما هنوز دست بخش خصوصی است و کسانیکه معتقد به رونق هستند این رونق را به همت بخش خصوصی می‌شناسند و این اتفاق خوبی است که بخش خصوصی وجود داشته باشد.

جعفریان در پایان گفت: ما در حوزه هوش مصنوعی هم یک کارهایی کردیم که خیلی تازه است و در سریال این مسئله را سرمایه‌گذاری می‌کنیم. البته هوش مصنوعی خیلی عام شده و نمیخواهیم جوگیرانه و ایده‌نوردانه در این حوزه کار کنیم. هوش مصنوعی یکی از ابزارها است و هنوز در دنیا هنوز آنقدر شکوفا نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز