خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حفاظت از تخت سلیمان به علف‌چینی محدود مانده/ گردشگری رو به رشد است اما مرمت بودجه می‌خواهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۷۹۶

مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان از رشد گردشگری در این مجموعه و نیاز پروژه‌های مرمتی و حفاظتی به تخصیص اعتبار خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «تخت سلیمان» یکی دیگر از آثار میراث‌فرهنگی ایران است که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده. این مجموعه بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به‌شمار است که در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله‌ی هراکلیوس، امپراتور رومیان به ایران، تخریب شد. 

این مجموعه که در شهر تکاب آذربایجان غربی واقع شده، حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و تاکنون بخش‌های مختلفی همچون آتشکده آذرگشنسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک در آن شناسایی شده‌اند. 

امیر مطلوبی (مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان) با اشاره به آنکه این میراث جهانی تاکنون تنها مبلغ جزئی از اعتبارات خود را دریافت کرده‌است، گفت: با وجود تعریف پروژه‌های متعدد برای این مجموعه، تاکنون نتوانسته‌ایم این پروژه‌ها را به ثمر برسانیم و این مهم در صورت تخصیص بودجه امکان‌پذیر خواهد بود.

او درخصوص وضعیت مرمت و حفاظت تخت سلیمان گفت: کارگاه مرمتی و پروژه‌های بزرگی که در این خصوص تعریف کرده‌ایم برقرار نیست و بیشتر به کارهای حفاظت و علف چینی مشغول هستیم. در صورت ابلاغ و تخصیص بودجه تمام این کارها انجام خواهد شد. 

به گفته مطلوبی وضعیت گردشگری این مجموعه تا حدودی مناسب است علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی هم از این مجموعه بازدید دارند. درحال حاضر چندین فیلم مستند از تخت سلیمان تولید و در شبکه‌های مختلف و صدا و سیما پخش شده است. درواقع می‌توان گفت، حوزه گردشگری این مجموعه رو به رشد است. 

حفاظت از تخت سلیمان به علف‌چینی محدود مانده/ گردشگری رو به رشد است اما مرمت بودجه می‌خواهد

با وجود آنکه طرح مطالعاتی مرمت و حفاظت بنای ایوان خسرو مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان تکاب بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه درسدن آلمان به امضاء رسیده است و حتا این کار به صورت مشترک آغاز شده بود اما به گفته مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان درحال حاضر نیمه کاره باقی مانده چراکه بعد از شیوع کرونا و خروج گروه آلمانی از ایران، تاکنون امکان بازگشت آن‌ها فراهم نشده، چراکه نیاز است تا مکاتبات جدیدی بین این مرکز و وزارتخانه میراث و امور پایگاه‌های میراث‌فرهنگی صورت گیرد. نباید فراموش کرد که ایوان خسرو مجموعه جهانی تخت سلیمان یکی از مهمترین ایوان‌های باقی مانده از دوران باستان است که بنای آن مربوط به بیش از ۱۵۰۰ سال قبل بوده و حتی احداث پایه‌های آن به دوره ساسانی برمی‌گردد. 

او همچنین از نیاز آتشکده به حفاظت بیشتر و مرمت خبر داد و گفت: علاوه بر آتشکده، ایوان جنوبی ایلخانی نیز نیازمند ساماندهی است. اندودهای ایلخانی و کاشی‌ها نیازمند حفاظت است و سعی کردیم پروژه‌هایی برای این بخش‌ها در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تعریف کنیم که در صورت وجود اعتبارات محقق خواهد شد. همچنین بحث زیرساخت گردشگری در پارکینگ مجموعه مطرح است. در کل برای دو سال پیش رو این پروژه‌ها را تعریف کرده‌ایم که اگر اعتبارات آن ابلاغ شود محقق خواهند شد. 

حفاظت از تخت سلیمان به علف‌چینی محدود مانده/ گردشگری رو به رشد است اما مرمت بودجه می‌خواهد

مطلوبی درخصوص انجام کار مطالعاتی در مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان نیز گفت: در حوزه اسطوره‌های تخت سلیمان فعال شده‌ایم و یکی از ۵ آیتم مد نظر یونسکو برای ثبت در فهرست جهانی است. درحال حاضر بحث مطالعاتی این بخش که از روایات و به صورت سینه به سینه نقل می‌شود در حال انجام است تا به صورت مکتوب به عنوان یک کتاب منتشر شود. تقریبا محتوای کتاب آمده است و درحال دسته‌بندی اسطوره‌ها هستیم. در صورت تخصیص اعتبار، این کتاب نیز امسال منتشر می‌شود. 

با وجود آنکه مجموعه بناهای تاریخی در تخت سلیمان در اطراف چشمه رسوبی ساخته شده‌است و تاکنون آثار و بناهای دوره‌های اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول در این محل بدست آمده که از مهم‌ترین آثار به‌جامانده می‌توان به آتشکده و تالارهای دوره ساسانی اشاره کرد اما هنوز کاوش‌های باستان‌شناسی آنچنان که باید در این محوطه پررنگ نبوده و باستان‌شناسان نتوانسته‌اند به پاسخ سئوالات خود دست یابند. 

مطلوبی در این باره گفت: درحال حاضر برنامه‌ای برای انجام کاوش باستان‌شناسی در این مجموعه نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز