خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی مطرح شد؛

حفظ شأن فیلمنامه‌نویس از اهداف دفتر فیلمنامه رسانه ملی است/ بررسی ۸۰۰ طرح در ۱۰ ماه

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۳۹۸

نشست خبری حسین اسدی‌زاده (مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی) در ساختمان معاونت سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین اسدی‌زاده در ابتدا این نشست اظهار داشت:‌ امروز در سه بخش توضیحاتی درباره دفتر فیلمنامه رسانه ملی مطرح خواهم کرد، اولین موضوع ماهیت کاری این دفتر است که برعهده گرفته‌ایم، دومین مسئله گزارش کاری است که در این مدت انجام دادیم و سومین موضوع دعوت از نویسندگان جهت همکاری است.

اسدی‌زاده خاطرنشان کرد: در شهریور ماه ۱۴۰۱ از ما خواسته شد که دفتر فیلمنامه رسانه ملی را راه‌اندازی کنیم. این سیاست جدید رسانه ملی بود که نگارش متن‌ها، تولید و پخش مستقل باشد. ماموریت این دفتر رصد همه متون نمایشی و تولید فیلمنامه‌‌های جدید است. در واقع دفتر فیلمنامه در سه بخش «تولید، تامین و بررسی فیلمنامه» بخش «ایده، پژوهش و اقتباس» و دیگری بخش «باشگاه رشد دفتر فیلمنامه» است.

وی افزود: اولین کار در این سازوکار این بود که تعریف‌ها را مشخص کردیم. ما در عرصه نگارش گرفتار سلیقه هستیم و در دفتر فیلمنامه سعی کردیم سلیقه را کاهش دهیم. اولین کار ما پایش و ارزیابی فیلمنامه‌ها بود و تا امروز بیش از ۸۰۰ طرح به ما رسیده و این طرح‌ها را در ده ماه بررسی کرده‌ایم.

اسدی‌زاده خاطرنشان کرد: همه مکاتبات مکتوب حذف شده‌اند و همه چیز به صورت دیجیتال انجام می‌شود. بیش از صد طرح آماده نگارش فیلمنامه شده است و نگاه ما این بوده که فیلمنامه‌ها از اولویت‌های موضوعی تبعیت کنند؛ کارها ریشه در واقعیت انقلاب اسلامی باشند و میانمایه نباشند. از این مجموعه بیش از صد طرح دریافت شده و در مرحله ابتدای نگارش فیلمنامه‌ها هستیم؛ نگاهمان این بوده که ساز و‌ کارها مبتنی بر عدالت باشد.

وی افزود: در بخش ایده اقتباس و پژوهش هم مشغول سامان دادن بخش اقتباس و پژوهش هستند. در پژوهش هم وظیفه اصلی ما این است که رابطه انقلاب اسلامی و فیلمنامه مشخص شود.

مدیرکل دفتر فیلمنامه سیما گفت: باشگاه رشد وظیفه شناسایی استعدادهای فیلمنامه‌نویسی در کل کشور که تا امروز نتوانسته‌اند کار کنند را دارد و پس از آن جذب و آموزش و بعد رشد دادن این افراد را در دستور کار خود قرار داده است. پروژه بزرگ اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران را داریم و اگر بشود با یک اطلس روبرو هستیم. باشگاه‌ها و کارگروه‌ها در کل کشور تدارک دیده شده است.

وی افزود: شناسایی استعداد در ایران، جهان اسلام و کل جهان که میتوانند با سیاست‌های جمهوری اسلامی کار کنند را در نظر داریم. غالب سیاست‌های تلویزیون سنتی بوده و ما امروز تلاش میکنیم که از این حالت به یک بنگاه واقعی نگارش متن دراماتیک تبدیل شویم. هر چیزی که یک متن دراماتیک باید داشته باشد برای ما مهم است. ما روزی ۶ طرح دریافت میکنیم ولی خیلی‌ها به امروز ایران ربطی ندارند یا کپی هستند.

اسدی‌زاده تأکید کرد: همه فیلمنامه‌نویسان تلاششان تا امروز بر این بوده که به فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسی هویت دهیم. الان با همه فیلمنامه‌نویسان ارتباط مستقیم داریم و ما تلاش میکنیم که شان فیلمنامه‌نویس حفظ شود. خواهش ما این است همه فیلمنامه‌نویسان به ما کمک کنند که از مرحله طرح و فیلمنامه با آنها باشیم. من فکر میکنم کار خیلی سختی به ما سپرده شده و امیدواریم به طرح‌ها و فیلمنامه‌های خوب برسیم.

وی افزود: تعهد ما این است که هفته‌ای دو فیلمنامه را شروع کنیم و در این ده ماه کارهایی انجام شده که ثمره‌اش رسیده و مشغول کار هستند. همه تلاش ما این بوده که فیلمنامه نویسان به جایگاه واقعی خود برسند و سعی کردیم مباحث مالی و دستمزد فیلمنامه‌نویسان را به منطق نزدیک کنیم. ما تعلقی غیر از انقلاب اسلامی و متن دراماتیک نداریم. از همه فیلمنامه‌نویسان و همه طیف‌ها دعوت می‌کنیم. هم افق‌ شدن و شریک شدن در مسیری که در پیش ما قرار دارد ما را به موفقیت می‌رساند. هیچ توقف و هیچ ممیزی غیرهنری و غیررسانه‌ای وجود ندارد.

اسدی‌زاده در ادامه گفت: مهم است که فیلمنامه‌نویسی در پهنه ایران زمین گسترش پیدا کند. ما از محدود شدن در یک موقعیت و مکان خاص خیلی ضربه خوردیم. نمی‌شود همه چیز را در طبقه متوسط، تهران و داستان‌های آپارتمانی محدود ببینیم. هیچ پروژه‌ای و هیچ فیلمنامه‌ای متوقف نخواهد شد، یک بخش از توقف به مسائل مالی مربوط می‌شود که تلویزیون توان مالی‌اش را ندارد. فیلمنامه‌های خوبی نوشته شده که تلویزیون نمیتواند به لحاظ مالی تولید کند و دومین دلیلی که دست تلویزیون خالی شده به مشکل واقعی تلویزیون برمیگردد و همه تلویزیون‌ها در دنیا رو به رکود قرار دارند و همه در حال مرحله گذار به فضای مجازی هستند. واقعیت را بخواهید تلویزیونی که تحویل گرفته‌ایم اینگونه نبوده که با برنامه‌ها و سریال‌هایش شهر را خلوت کند و چون پروژه‌ها ارزان شده باعث شده مخاطب تلویزیون توقعش را در تلویزیون نبیند و این کار ممکن نیست مگر با متن و فیلم و سریال خوب.

وی افزود: یک عامل دیگر هم وجود دارد که آن هم حجم بالایی از خشونت و نشانه‌هایی خلاف ادب اجتماعی در فیلم‌ها و سریال‌ها است که این حجم هیچ‌گاه سابقه تاریخی نداشته است. کشورهای منطقه کارهایی میکنند که هیچوقت قرار انسانی‌مان نبوده و حتی قرار نبوده نازل‌ترین روابط انسانی اینگونه بی‌پروا روایت شوند. همه فرمول شناخته شدن و دیده شدن را میدانیم اما قرارمان این بوده که یک چیزهایی را در نظر داشته باشیم. با آمدن رسانه‌ها به موبایل‌ها کنترل برای ما سخت شده و این تکلیف ما را سخت‌تر میکند.

وی در ادامه درباره موضوع طرح‌هایی که به دفتر فیلمنامه ارسال شده، گفت: ده‌ها طرح که برای ما ارسال شده فقط درباره ارثیه خانوادگی بوده و هنوز فکر میکنیم باید اعضای خانواده با هم درگیر شوند تا درام شکل بگیرد، عجیب است که هنوز تعداد طرح‌ها درباره اغتشاشات به ده‌ طرح هم نرسیده است. زمانی همه سریال‌های ما شبیه هم شده‌ بودند، امروز هم انبوه سریالهای ما ملودرام هستند و یک سریال پلیسی صرفاً به دلیل پلیسی بودن دیده میشد.

اسدی‌زاده خاطرنشان کرد: سازمان صداوسیما مشغول راه‌اندازی نرم‌افزاری برای دریافت طرح است، اما هر کسی در ایران با نرم‌افزار بله و ارسال طرح به شماره ۰۹۳۶۴۵۱۲۵۹۰ می‌تواند طرحش را ثبت کند. مطمئن باشید هیچ واحدی در تلویزیون به من نگفته که با فلانی کار نکن. از همه فیلمنامه‌نویسان می‌خواهم که فیلمنامه بنویسند.

در ادامه این نشست اکرم صادقی مدیر تولید، تامین و بررسی فیلمنامه گفت: ما از شهریور سال قبل تا امروز جهادی کار‌ کردیم. در زمینه تولید، اولین مسئله این است که شأن نویسنده را در نظر داریم. ما از همه فیلمنامه‌نویسان استقبال میکنیم و رسانه ملی مال همه مردم است.

وی افزود: متاسفانه تا امروز طرح‌هایی که برای ما ارسال شد یک اشکال خیلی بزرگ داشتند، متن‌ها به قدری ضعیف است که فقط کپی‌برداری از سریالها هستند و پژوهش در آنها بسیار ضعیف است. اگر افراد یا نهادها فکر می‌کنند فیلمنامه‌های خوبی دارند هم فیلمنامه‌شان را ارسال کنند، ما همه فیلمنامه‌ها را میخوانیم و جواب میدهیم؛ ممکن است از نظر زمانی کمی جابجایی داشته باشیم ولی قطعا همه را می‌خوانیم و نتیجه را مکتوب و دقیق اعلام میکنیم.

جبرییل نجفی مدیر بخش ایده پژوهش و اقتباس نیز اظهار داشت: این واحد بحث‌های زیربنایی را انجام میدهد. ما ایده‌های مغفول‌مانده و موقعیت‌های مغفول مانده انقلاب اسلامی را بررسی میکنیم. پژوهش فیلمنامه هم از وظایف این بخش است. بعضی موضوعات مختلف هستند که پژوهش انجام میدهیم پروژه‌ای با عنوان نویسندگی گروه در نظر داریم که روی آن کار می‌کنیم.

وی افزود: از متون کهن در فیلمنامه‌ها و درام‌ها استفاده میکنیم، آنالیز فیلمها و سریالهای پر مخاطب در ایران و جهان را در نظر داریم و در بحث ترجمه دراماتیک گفتمان انقلاب اسلامی کار می‌کنیم. در حال آماده‌سازی یک نشریه هستیم و در حال راه‌اندازی کارهای مختلفی با مراکز و موسسات مختلف هستیم. پژوهش کمدی در درام انقلاب اسلامی هم در حال انجام است، بخش اقتباس هم خیلی مهم است و این فضا فراهم است که دوستان نویسنده کتابهایی را برای اقتباس معرفی کنند.

در پایان این نشست سید ابوالقاسم صالحی‌زاده مدیر بخش رشد نیز اظهار داشت: در این بخش چند رسالت مهم داریم. شناسایی، در سه سطح حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و آماتور از وظایف ما است. سعی ما این است که افراد آماتور به سطح حرفه‌ای برسند تا بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

وی افزود: کارگاه‌های ایده، طرح و فیلمنامه داریم. بخشی از کارگروه‌هایمان به نوجوان، بخشی جوان و... مربوط است. تقسیم‌بندی موضوعی را هم در کارگاه‌ها مدنظر داریم که در این مورد کارگاه‌ها به موضوعات دوازده‌گانه مربوط هستند. تشکیل اطلس فیلمنامه‌نویسان را در نظر داریم که پالایش شده‌اند و از میان هشتصد نویسنده کارگاه‌هایی را راه‌اندازی کردیم. کارگاه‌ها در سه مرحله بررسی شده‌اند که در مرحله نهایی ۴۰۰ ایده و ۲۳۰ طرح آماده شده است. تا امروز تکلیف ۶۰ طرح مشخص شده، ۶۰ تا طرح دیگر در دست بنده هست که باید بررسی شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز