خبرگزاری کار ایران

تشییع حجت‌الاسلام دعایی به‌سوی خانه ابدی/ مردی که برای همه پدر بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۰۳۱

مراسم تشییع حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، صبح امروز سه‌شنبه هفدهم خردادماه در موسسه اطلاعات برگزار شد و جمعی از روحانیون و مسئولان در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع حجت‌الاسلام دعایی صبح امروز (سه‌شنبه هفدهم خردادماه) در محوطه باز موسسه اطلاعات با حضور برخی مسئولان و دوستداران او برگزار شد.

سیدحسن خمینی، حسین شریعتمداری، محمدجواد ظریف، علی ربیعی، سیدمحمد خاتمی، علی جنتی، سیدهادی خامنه‌ای، علی اکبر صالحی، حسین مرعشی، سعید خطیب‌زاده، اسحاق جهانگیری، ، محمدرضا باهنر، مصطفی کواکبیان، محمدباقر قالیباف، حسن طائب و محمدعلی رحمانی برخی از شخصیت‌های حاضر در مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و ذکر مصیبت، پیام مقام معظم رهبری قرائت شد. در متن پیام رهبری آمده است: 

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمود دعایی رحمةالله‌علیه را به خاندان گرامی به‌ویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعه‌ی بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ای بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاک‌دستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته‌ ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسئلت می‌کنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۶ خرداد ۱۴۰۱»

در ادامه، محمدجواد ظریف در سخنانی گفت: درگذشت حاج آقا دعایی مصیبت سهمگینی است. این شخص نماد انسانیت و اخلاق و تواضع بود.

ظریف افزود: من می‌گویم دعایی بی‌نظیر بود. مرحوم دعایی به ما نشان داد می‌توان انقلابی و یار دیرین امام بود و می‌توان در دوران ستم‌شاهی صدای روحانیان مبارز بود و همچنین می‌توان یار مقام معظم رهبری هم بود.

ظریف در ادامه گفت: می‌توان مانند حجت‌الاسلام دعایی برای همه پدر بود. اینگونه نیست که فقط فرزندان دعایی یتیم شده باشند و حال بسیاری از ما و دوستان و یاران او هم یتیم شده‌ایم و حتی رسانه‌ها و آنهایی که مورد غریب‌نوازی دعایی قرار می‌گرفتند هم یتیم شده‌اند.

وی در ادامه گفت: ما دیپلمات‌ها به اینکه زنده‌یاد دعایی دیپلمات اول پس از انقلاب بود، به او افتخار می‌کنیم و انشالله خداوند او را با امام حسین (ع) محشور نماید.

ظریف گفت: خدایا می‌دانی که ما جز خیر از دعایی ندیدیم. او  برای همه مهر و محبت به خرج می‌داد و بزرگوار و متواضع بود. خدایا تو این‌ها را می‌دانی و می‌دانی که او به خادمان انقلاب تعظیم می‌کرد و انشالله خداوند به خانواده‌اش صبر دهد و روحش با مقتدایش امام خمینی (ره) محشور شود.

در ادامه مراسم، پیکر مرحوم دعایی تشییع و به صحن باز موسسه اطلاعات انتقال داده شد. سپس امام جمعه یزد آیت‌الله طباطبایی دقایقی با حاضران صحبت کرد.

او صحبت‌هایش را با ذکر انا لله و انا الیه راجعون آغاز کرد و گفت: از طرف خودم و از طرف اهالی شهرستان زارچ، زادگاه حجت‌الاسلام دعایی، برای این مرد خدا عرض احترام دارم.

او افزود: ایشان سال‌های سال مورد احترام اهالی منطقه بودند و هستند. دوستانی که اجداد و نیاکان او را دیده‌اند از کرامات آنها با خبرند و آن کرامت‌ها را نقل می‌کنند. کراماتی که از اولیای خدا شنیده‌ایم. نام حاج آقا محمود دعایی با نام امام راحل  گره خورده و وجودش با مبارزه، نجابت، سختکوشی و با رسانه و فرهنگ عجین شده است.

سپس آیت‌الله طباطبایی با اشاره به اینکه پدر حجت‌الاسلام دعایی نماد انسانیت و اخلاق بود، گفت: ارادت او به مقام معظم رهبری زبانزد است و من از طرف یزدی‌ها و اهالی زارچ به همه عرض ارادت دارم و این مصیبت را تسلیت به همه دوستداران ایشان تسلیت می‌گویم و انشالله روحشان با اولیا و اجدادش محشور شود. و برای ایشان فاتحه‌ای بخوانیم. 

سپس متنی به قلم حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام دعایی خوانده شد. متن این پیام بدین شرح است: 

«بسمه تعالی

خبر ناباورانه درگذشت یار وفادار امام خمینی و روحانی مبارز و پارسا مرحوم حجه الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمود دعایی در روز پانزدهم خرداد دل‌های دوستان ایشان را به درد آورد و قلب‌های همه ما را ماتم زده ساخت. 

نام دعایی با تاریخ انقلاب اسلامی گره خورده و یاد آن مجاهد خستگی ناپذیر با تاریخ زندگی امام خمینی آمیخته است. برای من و شاید برای همه کسانی که با مرحوم دعایی آشنایی داشتند فراق او سخت و طاقت فرساست و مهربانی و صفای او و همچنین دل دریایی و وسعت نظرش همیشه در یادها پابرجاست. 

آن مرحوم از زمره پاک‌ترین همراهان امام در نجف اشرف و از زمره خالص‌ترین یاران ایشان و بیت ایشان در ایام مبارزه و انقلاب بود. صدای گرم او در رادیوی صدای روحانیت مبارز در دوران مبارزه و خلق و خوی نرم او در روزنامه وزین اطلاعات در دوران پیروزی از یادها نخواهد رفت. 

خدایش بیامرزد و او را با اجداد طاهرینش محشور دارد. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این روحانی پاکباخته به همسر و دختران و پسران بزرگوارش برای خود و همه داغدیدگان از خدای متعال صبر جمیل مسئلت دارم.»

 در ادامه و پس از ذکر مصیبت و قرائت فاتحه، نماز بر پیکر  حجت‌الاسلام دعایی توسط سیدحسن خمینی اقامه شد و سپس پیکر مرحوم دعایی از موسسه اطلاعات به سمت بهشت زهرا(س) تشییع شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز