خبرگزاری کار ایران

بازدید حاشیه‌ساز وزیر میراث از مخزن موزه ملی

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۰۵۷۹

بازدید سرزده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مخزن موزه ملی با حاشیه همراه شد. از در دست گرفتن اشیاء چند هزار ساله تا تاکید بر نمایش این آثار در موزه‌ای مستقل.

به  گزارش خبرنگار ایلنا، فیلمی که عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) از بازدید از مخزن موزه ملی ایران منتشر کرده و در آن در آن بدون نگرانی از بروز آسیب به اشیاء که برخی قدمتی 4 هزار ساله دارند، آنها را در دست گرفته و این سو و آن سو می‌کند و درباره آن‌ها صحبت می‌کند و بارها تاکید می‌کند که این اشیاء از چه ارزشی برخوردارند، انتقادهای برخی دوستداران و کارشناسان میراث‌فرهنگی را به دنبال داشت. براساس محتوای این فیلم و دست به دست کردن اشیاء درآن، اینگونه به نظر می‌رسد که وزیر میراث فرهنگی ترسی از بروز آسیب به آنها ندارد. اما این موضوع برای برخی دوستداران میراث فرهنگی که همواره بابت آسیب دین اشیای تارخی نگرانی دارند، گران تمام شده است.

ضرغامی با انتشار این فیلم در فضای مجازی و پستی که همراه آن آورده، نوشته است:

مخزن!

در موزه ملی ایران ۳۲۰۰ قطعه تاریخی ارزشمند در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. این درحالی است که ۳۵۰هزار قطعه ثبت‌شدۀ دیگر به دلیل کمبود جا در "مخزن" نگهداری می‌شود! که البته مجموع اشیاء فرهنگی تاریخی به بیش از سه میلیون قطعه می‌رسد!

بخشی از گنجینه‌ی ارزشمندی که در مخازن است، ظرفیت یک موزه مستقل تخصصی را داراست.

آقای نوکنده، مدیریت موزه معتقد است با رعایت پروتکل‌ها و قواعد حرفه‌ای، می‌توان امکان نمایش عمومی رادر سراسر کشور مهیا کرد.

مردم حق دارند از داشته‌های نفیس خود مطلع باشند.

هرچند ضرغامی با ماسک و دستکش و به گفته برخی از کارشناسان موزه‌ای با رعایت پروتکل‌ها، درصدد بازدید از مخزن برآمده اما دقیقا در پایان توییت ضرغامی، او یکی از کامنت‌ها را به این محتوا منتشر کرده است: "آقای ضرغامی این جور چیزها رو لطف کن دستت نگیر همراهش حرف بزن. استرس افتادن رو ت وی چهره بنده خدا مسئول میشه دید. تشکر از زحماتتون..."

البته ضرغامی هم در پاسخ به این پیام، ایموجی خنده گذاشته است.

 ضرغامی در این بازدید تاکید دارد که «بخشی از گنجینه‌ی ارزشمندی که در مخازن است، ظرفیت یک موزه مستقل تخصصی را داراست.» این درحالی عنوان می‌شود که طی چند دهه گذشته به دلیل فضای محدود موزه ملی هیات وزیران طرح توسعه موزه ملی ایران، جابه‌جایی و واگذاری ابنیه و املاک دولتی در محدوده میدان مشق با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط را تصویب کرده است. درواقع این طرح منجر به آزادسازی میدان مشق و مجموعه باغ ملی و در اختیار عموم قرار گرفتن آن می‌شود. بر این اساس، ساختمان سابق کتابخانه ملی و نیز ساختمان کاخ شهربانی سابق که اکنون بخشی از ساختمان شماره (۹) وزارت امور خارجه است، به مجموعه موزه ملی ایران واگذار می‌شود. البته این طرح مجدد اوایل سال گذشته در مجلس مطرح شد که تاکنون نتیجه آن مشخص نشده است.

شاید دلیل عدم به نتیجه رسیدن طرح توسعه موزه ملی ایران در میدان مشق آن باشد که شنیده‌ها از آن حکایت دارند که مجددا موضوع انتقال اشیاء مخزن این موزه به زیرزمین مرقد امام خمینی (ره) مطرح شده است. طرحی که طی چند سال گذشته مطرح و مورد انتقاد فراوان قرار گرفت و در نهایت رد شد.

با این وجود درحال حاضر مسؤولان موزه ملی توانسته‌اند مخزن را ساماندهی کنند و همان‌طور که در فیلم منتشر شده عنوان شده، به دلیل شرایط استانداردی که قفسه‌های مخزن موزه ملی دارند، بسیاری از این اشیاء به خوبی حفظ شده‌اند. حتا جبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران) تاکید دارد: مخزن موزه ملی ایران یکی از امن‌ترین مخزن‌های موزه‌ای جهان است که دارای استانداردهای موزه‌ای است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز