خبرگزاری کار ایران

مالک سراج:

تندروی‌ها به فضای فرهنگی و هنری آسیب زد/ مومن بودن به هنر؛ شاخصه اصلی هنرمند متعهد است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۳۱۲

مالک سراج بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون معتقد است مومن بودن به هر امری در فضای فرهنگی و هنری می‌تواند تعریف هنرمند متعهد باشد و ایمان گام نخست نتیجه بخشی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مالک سراج بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در آستانه برگزاری هفتمین هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال هنر انقلاب با آسیب شناسی جریان هنر انقلاب از ابتدا تاکنون بیان کرد: خدا را شاکریم در شرایطی بودیم که اتفاق بزرگ انقلاب اسلامی رخ داد. سال‌های اولیه انقلاب و حتی بعد از جنگ تحمیلی به قدری پر از التهاب و شرایط به قدری سخت بود که شاید نمی‌شد به جریان سازی هنری فکر کرد.

این بازیگر ادامه داد: وقتی درباره تفکر انقلاب صحبت می‌کنیم، تفکری است که ریشه در باورهای مردم داشته و دارد اما تندروی‌هایی نیز متاسفانه در همه جوانب شد که بیشتر شاید به فضای فرهنگی و هنری آسیب زد. این آسیب‌ها شاید تنها منحصر به ابعاد هنری نبود و به ابعاد اجتماعی و اقتصادی هم توسعه یافت و این ناشی از بحران‌های مدیریتی بوده است.

سراج یادآور شد: اگر سال‌های اولیه انقلاب و بعد از جنگ را کنار بگذاریم، می‌بینیم که نتوانسته‌ایم موقعیتی بیابیم که از نظر مدیریت سیاسی اوضاع بهبود یابد، این میان هنرمندان کار خود را به درستی انجام می‌دادند اما سطح مدیریت کلان عقب‌تر بود و این است که سال‌هاست از وضعیتی نامطلوب رنج می‌بریم. گاهی سلایقی بر جریان حاکم فرهنگی و هنری تاثیر مثبتی داشت اما این تاثیرات نهادینه نشد و این مشکل در ابعاد مختلف خود را نشان داد.

این هنرمند خاطر نشان کرد: وقتی صحبت از مدیریت جهادی می‌شود نه به این معناست که تحول عجیبی ایجاد کنیم بلکه این است که بین وظیفه و تکلیف تمایز قائل شویم. وظیفه چیزی است که شاید اگر انجام نشود، بابتش تنها توبیخ شویم اما تکلیف باید انجام شود و ضرورت دارد. کشوری که می خواهد رشد کند با هشت یا ده ساعت کاری پیش نمی‌برد. در دوران جنگ بازسازی درستی صورت نگرفت این که مقام معظم رهبری هر سال نامی را بر آن سال می گذارند و سال بعد همان تکرار می شود، یعنی فقدان مدیریت درست و جهادی وجود دارد. 

این هنرمند افزود: البته در سینما و به طور کلی فضای فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی را پشت سر گذاشته‌ایم اما در اقتصاد نه. البته تحریم‌ها را در نظر می‌گیرم اما راه چاره‌ای قطعا هست و اگر تحولی صورت نمی‌گیرد ناشی از عدم صداقت مدیران است و اینکه سفره‌هایشان از مردم جداست.

وی با ارائه تعریفی از هنر متعهد بیان کرد: تعهد از باور می آید و لزوما دینی نیست بلکه مومن بودن به کاری است که داریم انجام می‌دهیم. بنابراین شعائر دینی نیز به تنهایی ناشی از ایمان نیست و برعکس. اما هرکس به هر کاری در حوزه هنر و فرهنگ باورمند است یعنی هنرمند متعهد است. عمل درست و صبر و ایمان مهم‌ترین شاخصه‌های یک کار متعهدانه هستند و ایمان گام اول آن است. اینکه من در جایگاه یک بازیگر برای کارم کم نگذارم و سعی کنم بهترین خود باشم، کافی است و قطعا بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز