خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان:

تئاتر برای مدرن شدن باید به ریشه‌هایش اتکا کند/ هنر بزرگترین سیاست و دیپلماسی گفتگوی کشورهاست/ دولت در جمهوری آذربایجان کمک به شکوفایی فرهنگ و هنر را زمینه‌ساز رشد انسان می‌داند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۶۸۶

رئیس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان می‌گوید «ریشه‌های قدیمی، اساس نمایش‌های ماست چون معتقدیم بدون ریشه‌ها،‌ رشد و ترقی ممکن نیست.»

«علی قسمت لالایف» رئیس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به گستردگی سطح ارتباط هنری ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و یادآور شد: تعداد پرشماری از آثار تئاتری شهرهای مختلف ایران در آذربایجان به صحنه رفته‌اند و طی سال‌های اخیر تئاترهای موزیکالی در کشور ما به صحنه رفته که آقای بردیا کیارس رهبری ارکستر آن‌ها را به عهده داشته است. همچنین تاکنون چه در جشنواره‌های تئاتر فجر و چه در هفته‌های فرهنگی اجراهایی در ایران به صحنه برده‌ایم.

لالایف با اشاره به اینکه هنر تئاتر بیش از یک قرن در آذربایجان سابقه دارد، تصریح کرد: تئاتر آذربایجان بر پایه ریشه‌های ملی خلق شده و با بازی‌های محلی و تاریخی این منطقه پیوند نزدیکی دارد. با اینکه تئاتر کشور ما مدرن شده اما کماکان ریشه‌های قدیمی، اساس نمایش‌های ماست چون معتقدیم بدون ریشه‌ها،‌ رشد و ترقی ممکن نیست.

او با بیان اینکه «از ۲۸ تئاتر دولتی که در کشور ما هستند ۴ گروه به صورت آکادمیک و کنسرواتور فعالیت می‌کنند که ما جزو یکی از آن‌ها هستیم» خاطرنشان کرد: همه این گروه‌ها از طرف دولت تامین مالی می‌شوند؛ چون در بودجه عمومی جمهوری آذربایجان، بخشی جداگانه برای فرهنگ دیده شده است تا بودجه معینی به تئاتر اختصاص پیدا کند. البته که تئاترهای غیردولتی هم مشمول دریافت کمک‌های مالی دولتی هستند.

رئیس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان یادآور شد: دولت به تئاتر و هنرهای زیبا و موسیقی اهمیت زیادی می‌دهد و دائما به دنبال اتخاذ تدابیری برای بهتر کردن شرایط فعالان هنری است؛ رویکردی که باعث رشد و مدرن شدن تئاتر و فرهنگ و هنر در این کشور شده است.

لالایف با تاکید بر اینکه «دولت می‌داند که کمک به رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر، در واقع فراهم کردن شرایطی برای رشد انسان است» گفت: همین نگاه باعث شده که تئاتر جمهوری آذربایجان امروز به عنوان یک تئاتر مدرن در جهان پذیرفته شود و نمایش‌های این کشور به جشنواره‌های بین‌المللی مختلفی راه پیدا می‌کنند؛ به طوری که با اطمینان می‌توانم بگویم تئاتر آذربایجان هم سطح با تئاترهای مدرن دنیا و کشورهای صاحب سبک قرار گرفته است.

این هنرمند تئاتر جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه بخشی از تولیدات تئاتر این کشور به سفارش دولت است و حمایت مالی قابل توجهی هم از آن‌ها می‌شود، گفت: علاوه بر اینها، آنهایی که در هنر حرفی برای گفتن دارند و هنرمندان بزرگ، از طرف دولت همیشه به بهترین حالت تحت حمایت قرار گرفته و می‌گیرند.

لالایف با اشاره به تئاتر آکادمیک در جمهوری آذربایجان هم توضیح داد: علاوه بر دانشگاه‌ها و رشته‌های تخصصی برای هنرهای نمایشی، مدارسی هم وجود دارد که تئاتر را به صورت عملی و در رشته‌های بازیگری، نویسندگی، موسیقی و... آموزش می‌دهند و اساتید شناخته شده تئاتر آذربایجان تدریس در این کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی را به عهده دارند.

او در ادامه با اشاره به اینکه ادبیات و فولکلور و موسیقی ما با ایران نقاط مشترک فراوانی دارد و تبادل‌های هنری دو کشور، اشتراک نظرها و یکجا جمع شدن به توسعه و رشد فرهنگ کمک می‌کند، گفت: ما از طریق حضور در فستیوال‌های دنیا از جمله جشنواره تئاتر فجر با کارگردان‌ها و بازیگران و هنرمندان شناخته شده‌ای آشنا شده‌ایم که برخی از آن‌ها به همکاری مشترک هم منجر شده است. معتقدم هنر، اینطور آدم‌ها را باهم آشنا و دوست می‌کند.

رئیس مرکز تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان تصریح کرد: خادمان فرهنگ و تئاتر در دنیا تلاش می‌کنند هنر را گسترش دهند چراکه این علاقه‌مندی‌ها هرچقدر بیشتر بین کشورها تقسیم شود شاهد اتفاقات درخشان‌تری در فرهنگ و هنر خواهیم بود.

او ادامه داد: معتقدم فرهنگ، بزرگترین سیاست برای هر کشوری است. چون کاری را که هنر می‌کند، دیپلمات و سیاست‌مدار نمی‌تواند انجام دهد؛ در واقع بزرگترین سیاست و دیپلماسی در گفتگو، هنر است.

لالایف در پایان با بیان اینکه «هر موقع فستیوال و جشنی در کشور ایران باشد ما در کنار شما خواهیم بود»، گفت: همه ما به اندازه یک نفس به همدیگر نزدیک هستیم و این مهم‌ترین دستاورد یک ارتباط هنری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز