خبرگزاری کار ایران

در برنامه «سلام تهران» مطرح شد؛

سختی‌های ساخت سریال «آتش در گلستان» از زبان بازیگر شخصیت طاهره دباغ

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۸۵۳

بازیگر سریال آتش در گلستان در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از شرایط تولید این مجموعه و اهمیت پرداختن به شخصیت‌های الگو در فرهنگ جامعه گفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، مرجان قمری در «سلام تهران» با اشاره به سابقه فعالیت حرفه‌ای و کاری خود، گفت: از سال ۱۳۷۷ تئاتر را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کردم. برهه کوتاهی از تئاتر فاصله گرفتم. در برنامه سلام تهران ۲۰ سال پیش گزارش‌گر بودم. یک برنامه زنده در شبکه جام جم به اسم الف داشتم که برای نوجوانان بود و در آنجا مجری بودم. کار دوبله انجام می‌دادم. در شبکه خبر، شبکه ۳ و شبکه یک فعالیت داشتم. مجدداً به تئاتر بازگشتم و بازیگری را به‌صورت حرفه‌ای ادامه دادم. در سال ۱۳۹۰ با تله‌تئاتر دروازه ساعات کار تصویری من آغاز شد و پس‌ازآن نقش‌های کوتاهی داشتم در فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها داشتم. سال گذشته از شبکه ۳ سریال حورا به کارگردانی رضا کمالی پخش شد که در آن ایفای نقش کرده بودم و در سال جاری که در سریال آتش در گلستان حضور پیدا کردم. 

وی با توجه به انتخاب خود برای نقش مرضیه دباغ در این مجموعه تلویزیونی، عنوان کرد: این سریال تقریباً از خردادماه کلید زده شده بود که بازیگر دیگری به نام بابایی کار در آن ایفای نقش می‌کرد. در اواسط کار مسائلی برای این بازیگر پیش‌آمده که نتوانسته بود کار را ادامه دهد. پس‌ازآن با دیدن چند عکس کارگردان این سریال به این نتیجه رسیده بود که چهره من نزدیک به چهره مرضیه دباغ است؛ برخی سکانس‌های من را دیده و بازی من را پسندیده بود. به زنجان رفتم که گروه در آنجا در حال فعالیت بود، تست مختصری دادم و چند سکانس را باهم کارکردیم و پس‌ازآن تائید شدم. 

قمری با اشاره به کار کردن با کارگردان این فیلم، ابراز داشت: به نظر من کار کردن با پرویز شیخ طادی بسیار لذت‌بخش و بسیار سخت است به این دلیل که از هیچ‌یک از پلان‌ها نمی‌گذرد و وقتی تصمیم می‌گیرد پلان را با شرایط خاص و صحنه و امکاناتی فیلم‌برداری کند، از آن کوتاه نمی‌آید؛ این، کار را مقداری سخت می‌کند و به نظر من یکی از ویژگی‌های کار او همین بوده و دلیل قوی بودن کارهایش نیز همین است. وسواسی که در انتخاب صحنه، انتخاب بازیگر و انتخاب بازی‌ها دارد باعث می‌شود که کارها قوی شود. 

وی با بیان اینکه همیشه نگران این بودم که مورد تائید باشم، گفت: خوشبختانه شیخ طادی خیلی صمیمی همیشه درباره کار با من صحبت می‌کرد. شخصیت را به‌خوبی برای من تشریح و هدف خود را مشخص می‌کرد. من را به چالش می‌کشید و اجازه نمی‌داد آن چیزی را که درگذشته دارم ارائه دهم. بازیگرها گاهی اوقات اندکی تنبل می‌شوند و به‌اصطلاح می‌گویند از جیبمان کار را درمی‌آوریم و آن چیزی را که قبلاً داشتیم ارائه می‌دهیم؛ به همین دلیل گاهی اوقات در ورطه تکرار می‌افتیم اما شیخ طادی اجازه نمی‌دهد که کارهای قبلی تکرار شود. 

بازیگر سریال آتش در گلستان با اشاره به چگونگی آشنایی خود با شخصیت مرضیه دباغ برای این نقش، مطرح کرد: ۴ کتاب از این شخصیت چاپ شده است که خاطرات و زندگی حتی از کودکی این شخص می‌باشد. یکی از این کتاب‌ها را به نام خواهر طاهره مطالعه کردم. شیخ طادی با خانواده دباغ برای نگارش فیلم‌نامه صحبت کرده بود و نقل‌قول‌های شیخ طادی از خانواده دباغ برای من نمایانگر شخصیت اصلی مرضیه دباغ بود. 

قمری با اشاره به الگوگیری از مرضیه دباغ، اظهار داشت: از بچگی دخترها یک سری الگو از مادر و اطرافیان دارند و پسرها نیز از پدر و اطرافیان الگوهایی دارند. به نظر من مرضیه دباغ از آن دسته افرادی بوده است که برخی از الگوها را شکسته و خودش تبدیل به الگوی جدیدی شده است یعنی از کودکی وقتی دخترها اجازه نداشتند تحصیل کنند، کتاب می‌خوانده و تحصیل کرده است. وقتی ازدواج می‌کند همسرش مردی بسیار معتدل بوده است و اجازه می‌داده که فعالیت‌های اجتماعی را انجام دهد. برخی الگوها درست است اما برخی دیگر از الگوها موجب محدودیت افراد می‌شود. به نظر من مرضیه دباغ این جسارت را داشته است که نشان دهد یک زن باقدرت و باهوش می‌تواند چقدر تأثیرگذار باشد. نسل جوان باید این را بدانند که قرار نیست ما همیشه تکرار نسل گذشته خود باشیم بلکه قرار است تأثیری در این جهان بگذاریم. 

وی با بیان اینکه باید الگوها را پیدا کرده و درباره آن‌ها فیلم و سریال ساخته شود، گفت: وقتی قرار باشد خوراکی را به مخاطب بدهیم باید فکر کنیم که نسل جدید به چه چیزی احتیاج دارد؛ نسل جدید احتیاج به شجاعت و خودباوری دارد. جوانان حال حاضر از طرف دیگران آن‌قدر خوراک داده می‌شوند که رسالت سنگینی روی دوش ما می‌گذارد. اگر می‌خواهیم جوانان کارآمدی داشته باشیم مجبور هستیم تحقیق و پژوهش کنیم و به آن‌ها انتقال دهیم که در طول تاریخ چه شخصیت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ وقتی این کهن‌الگوها را داریم باید از آن‌ها بهره ببریم. 

قمری با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از شخصیت‌های تاریخی و الگوها، بیان کرد: به نظر من یک سریال بسیار زیبا می‌توان از شاهنامه ساخت اما هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاده است و نهایتاً رستم و سهراب را فرزندان ما می‌شناسند و بقیه قصه‌ها را نمی‌دانند درحالی‌که این الگوها می‌توانند واقعاً راه گشا باشند. 

وی درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نقش، عنوان داشت: ایست من در این سریال یک ایست کاملاً متفاوت است یعنی در هیچ‌یک از نقش‌هایی که تابه‌حال داشتم به این صورت نایستاده بودم؛ برای اینکه نشان دهیم این زن خیلی قدرتمند است در برابر مردان وقتی فرمان می‌دهد باید این قدرت در فیزیک بدنی نیز نمایان شود تا آن‌ها فرمان‌برداری کنند. در کلام نیز به همین صورت است خیلی مقطع و دستوری صحبت می‌کنم البته سکانس‌های خیلی مادرانه نیز وجود دارد. شیخ طادی تأکید داشت که آن مقطع بودن در آن سکانس‌ها احتیاج نیست و باید نرم و مادرانه صحبت کرد. این وجه تمایز برای من بسیار جذاب بود. 

قمری درباره مدت‌زمان تولید کار، مطرح کرد: به‌طورکلی پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید ۲ سال زمان برد. در تولید فکر می‌کنم حدود ۸ یا ۹ ماه فیلم‌برداری طول کشید. در دوران کرونا نیز مشغول کار بودیم و بسیار سخت بود مخصوصاً در فصل سرما چراکه همگی باید تلاش می‌کردند بیمار نشوند و سرمای بسیار سختی وجود داشت؛ فضاها و لوکیشن‌ها بسیار سخت بود. اگر واقعاً همدلی و کارکردن عاشقانه نبود شرایط بسیار سخت‌تر می‌شد. 

بازیگر سریال آتش در گلستان با اشاره به دلیل بهره‌گیری از بازیگران کمتر دیده‌شده در این مجموعه، اظهار داشت: ازآنجایی‌که شیخ طادی در این سریال می‌خواسته است باورپذیری را برای مخاطب بیشتر کند از افراد کمتر شناخته‌شده استفاده کرده است تا مخاطب پیش‌زمینه ذهنی نداشته باشد. 

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی علی شعبانی و مازیار مهاجر سلطانی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی، فربد شکرایی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز