خبرگزاری کار ایران

اختتامیه جشنواره موسیقی فجر و معرفی برگزیدگان؛

زبان گیرا و شیوا و متنفذ موسیقی ایران‌زمین مایه مباهات است/ تجلیل از سه استاد معاصر/ هنرمندان در پیشانی فرهنگ جامعه قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۸۱۶

آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر عصر روز جمعه 29 بهمن ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد و وزیر ارشاد و دیگر مسئولان و جمعی از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر عصر روز جمعه بیست و نهم بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد)، محمد الهیاری (سرپرست دفتر موسیقی و رییس جشنواره)، حسن ریاحی (دبیر جشنواره) و محمود سالاری (معاون هنری ارشاد)  در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با پخش نماهنگی به آهنگسازی بهزاد عبدی و صدای محمدمعتمدی از شهید قاسم سلیمانی یاد شد. 

اجرای چند سرود خاطره انگیز

در ادامه مراسم گروه سرود دختران به اجرای چند سرود خاطره انگیز از دوران انقلاب  به رهبری مهرداد سعیدا پرداختند. «ای ایران  ایران» اثر محمد نوری اولین سرودی بود که اجرا شد. یکی از آثار  «بهمن خونین جاویدان» بود و دیگری «به لاله در خون خفته» بود که توسط گروه کر اجرا شد.

پیام ویدئویی سه مسئول

در ادامه برنامه محمود سالاری پیام ویدئوی محمود سالاری، محمد اللهیاری و حسن ریاحی پخش شد. طی این پیام حسن ریاحی به جایزه باربد اشاره کرد و گفت هنرمندان به وجود آن تمایل دارند و انشالله در دوره های بعد این بخش ادامه داشته باشد. در ادامه محمد اللهیاری نیز بر وجود جایزه باربد تاکید کرد.

در ادامه برنامه مجری برنامه از زحمات کادر درمان کشور یاد کرد و حضار نیز آنها را تشویق کردند.

سپس نماهنگی از همکاری ستاد ملی مبارزه با کرونا و دبیرخانه جشنواره در جهت رعایت دستور العمل‌ها پخش شد.

تقدیر از سه استاد معاصر با اهدای جوایز و تاج گل

سپس بنا به قرار قبلی از سه استاد موسیقی معاصر تمجید شد و در این باره نماهنگی به سمع و نظر مخاطبان رسید. مرتضی اعیان (نوازنده تنبک)، آذرنوش صدر سالک (موسیقی دان و نوازنده هارپ) و فرج علیپور (نوازنده کمانچه)  سه بزرگی بودند که در نماهنگ مذکور صحبت هایی را درباره فعالیت ها و اهداف.شان مطرح کردند. در این اثر بخشهایی از اجرا و نوازندگان این سه استاد در خلال نماهنگ پخش شد. فرج علی پور در این نماهنگ بر اخلاق خوب هنرمندان تاکید کرد و گفت رفتار و مرام از اهم مشخصه های یک هنرمند است.

در ادامه برنامه محمد الهیاری، محمود سالاری، مجید انتظامی، حسن ریاحی (دبیر جشنواره) روی صحنه آمدند تا جایزه مرتضی عیان را به او اعطا کنند. سپس آذرنوش صدر سالک که علاوه بر فعالیت های هنری سالها مدیر هنرستان موسیقی دختران بوده روی صحنه آمد و مسئولان با اعطای تاج گل و لوح و تندیس از او تقدیر کردند. سپس فرج علیپور روی صحنه آمد و مورد تجلیل  قرار گرفت.

صحبت‌ها و تاکیدات وزیر ارشاد

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد) روی صحنه آمد و با حضار دقایقی صحبت کرد. او برپایی جشنواره موسیقی فجر را در ایام پیروزی انقلاب اسلامی تبریک گفت و از دست اندرکاران جشنواره تشکر کرد. 

وزیر ارشاد در ادامه گفت: آمادگی آن را داشتیم تا جشنواره های فجر را با حضور حداکثری برگزار کنیم، اما کرونا این اجازه را نداد و در نهایت با رعایت دستورالعملها جشنواره برگزار شد و امروز در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر هستیم.

او افزود: بیش  1700 هنرمند در بر پایی جشنواره حضور داشتند و 9 استان حضور داشته اند و از کشورهای خارجی چندین هنرمند و گروه آمدند و همه اینها ظرفیت بالای موسیقی ایران زمین را نشان می دهند .  این مایه مباهات است که موسیقی ما زبان گیرا و شیوا و متنفذی دارد و در اغلب کشورها مورد پذیرش است.

وی در ادامه توضیح داد: ما در راهبرد دیپلماسی هنر حتما به زبان موسیقی و حضور پیشکوستان و اهالی این هنر نیاز داریم. لازم است از پیشکسوتان گنجینه های بزرگ فرهنگی و هنری تشکر کنم اما زبان تقدیر از آنها را ندارم. پیشکسوتان مانند مادری مهربان و غم خوار  درکنار جشنواره بودند و در همه بخش‌ها حضور داشتند و خودم شاهد بوده ام. می دیدم آنها در جلسات داوری هستند و من خدمتشان رسیدم. حضور اساتید برای ما مایه مباهات است و این را با تمام وجود می گویم.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: آقای دکتر ریاحی دبیری را پذیرفتند و این اتفاق خوبی است. ما در صف اول پیشکسوتان را داریم که از سه نفر از آنها تجلیل کردیم. من از همه این سه بزرگ و هر کدام که نیستند تقدیر میک نم. ما در حرکت رو به جلو نیازمند تجارب بزرگان هستیم.

وزیر بیان کرد: گونه های مختلف در جشنواره امسال داشتیم  و با وجود آنکه محدودیت هایی وجود داشت اما جشنواره روال خود را تا به آخر طی کرد. ما با نام شهید و سرباز وطن  شهید قاسم سلیمانی جشنواره را برگزار کردیم و همه جشنواره به شهید سلیمانی مزین شده بود و این موهبتی بود که نصیب ما شد.

 اسماعیلی در ادامه گفت: ما برای گسترده کردن موسیقی همکاری های نهاده ر ا هم افزار می خواهیم و این در تقویم برنامه هایمان است و توجه ویژه به موسیقی و اقوام ایران این گنج بزرگ خواهیم داشت. من به شهرها  سفر می کنم و در باره موسیقی فاخر با هنرمندان گفتگو می کنم.  مثلا در یکی از شهرهای محروم اجرا در سالنی محروم را به من نشان دادند که مملو از گرمی و هنر بود و خاصیت هنر و موسیقی هم همین است.

او گفت: نوجه داشته باشید که در برنامه امروز گروه سرود چه زیبا اجرا کرد و همه ما این سرودها و اجراها خاطرات زیادی داریم. این استعدادها در موسیقی اقوام و نواحی هم به وفور یافت می شود.

 وزیر ادامه داد: من چند سیاست راهبردی و قطعی و نگاه وزارت رارشاد را در جمع شما مطرح می کنم. اول اینکه جمع بزرگ هنرمندان ایرانی اغلبشان از اصیل ترین بخشهای جامعه هستند که جان و روحشان احترام به ایران و فرهنگ و آیین های دینی گره خورده و اکثر همینطور هستند .هیچکس حق ندارد به جریان هنری ما با غیر این منظر توجه کند و اگر خطایی توسط یک نفر انجام می شود، نباید انرا به دیگران تسریع داد. همه هنرها همین هستند  و قابل احترامند و سرمایه ما محسوب می شوند. کسی حق ندارد به سرمایه های ما جسارت کند و هنرمندان در پیشانی فرهنگ جامعه قرار دارند.

او اضافه کرد: من و همه همکاران خادم جریان فرهنگی و هنری می دانیم. دوم تلاش هایی است که عوامل برگزاری جشنواره ها دارند. من از نزدیک دیده ام که با وجود کرونا شبانه روز تلاش و مجاهدت کردند و عین تقویم و برنامه پیش رفتند. اگر نقطه ضعفی هست نباید آنها را به برگزار کنندگان منتسب کنیم و این درست نیست. ما اجازه نداریم به خاطر یک خطا همه دستارودها را نادیده بگیریم. باید با اخلاق و رعایت آن و انصاف برخورد کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی در ادامه گفت: سوم اینکه دغدغه های جامعه ایمانی کشور برای ما اهمیت دارد و دین و آیین با تار  وپود همه جامعه گره خورده است. اگر فردی کاری کند به این باورها توهین شود این هم محکوم است و از این هم اعلام انزجار میکنیم . از اینکه دل جامعه ایمانی به درد بیاد ما ناراحت می شویم. ما برگزار کننده ایم و خیلی چیزها به ما ربطی ندارد و اگر کسی گوشه ای خطا کند و آن خطا به توهین به سلوک جامعه ایمانی باشد، محکوم است.

او گفت: چهارم اینکه رنج گذاری جدید حوزه فرهنگ و هنر با ظرفیت های بزرگ امروز اتفاق می افتد و هنرمندان ما پس از سالها تلاش در جایگاه فعلی قرار گرفته اند. هنرمند در انقلاب و جنگ تحمیلی و همه صحنه ها پیشتاز بوده اند . اشغال افغانستان اوائل دهه هشتاد رخ داد و آقای عزت الله انتظامی در بازار راه افتاد و برای برادران و خواهران افغان ما کمک جمع می کرد  و این اتفاق ها ماندنی است و امروز از همسر فرزند آن بزرگ تجلیل شد.

برگزیدگان بخش موسیقی و رسانه

در ادامه برنامه برگزیدگان بخش موسیقی و رسانه جوایز خود را دریافت کردند، که اسامی و جزییات انتخاب ها به قرار ذیل است؛

سارا حیدرنژاد از روزنامه شرق برای گفتگو با عنوان (دردا که جز به مرگ نسنجند قدر مرد) در بخش  مطبوعات برگزیده شناخته شد.

علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر برای گفتگو با عنوان (نوستالژی گروه سرود احیا می شود؟) در بخش خبرگزاری ها برگزیده شناخته شد.

نیره خادمی از روزنامه پیام ما برای گزارش با عنوان (دغدغه‌های سبز خجوی نی نواز) در بخش گزارش برگزیده شناخته شد.

علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر برای گزارش با عنوان ( خاموشی چراغ کنسرت ها دو ساله می شود؟) در بخش خبرگزاری ها برگزیده شناخته شد.

پیمان طالبی از روزنامه جام جم برای یادداشت با عنوان (بگذار تا مقابل روی تو بگذریم) برگزیده شناخته شد.

کامیار صلواتی از سایت نویز برای یادداشت با عنوان (مسلک معاصریت) برگزیده شناخته شد.

سحر طاعتی از سایت عصر ایران  برای پادکست با عنوان ( نوای ماندگار) در بخش گزارش برگزیده شناخته شد.

برگزیدگان بخش «جایزه ترانه»؛

امیرعلی سلیمانی

حامد عسگری

نفیسه سادات موسوی

محمد مهدی سیار

برگزیدگان بخش رقابتی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر «جایزه باربد»

گفتنی است، جایزه «باربد» در رشته‌های «اجرای موسیقی نواحی»، «آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی بی کلام»، «آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی – ارکسترال با کلام»، «خوانندگی موسیقی معاصر ایرانی ارکسترال»، «آهنگسازی کلاسیک غربی»، «آهنگسازی موسیقی تلفیقی بی کلام»، «اجرای موسیقی دستگاهی بی کلام»، «آهنگسازی موسیقی پاپ و تلفیقی با کلام»، «خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی»، «آهنگسازی موسیقی دستگاهی با کلام»، «خوانندگی موسیقی دستگاهی»، «اجرای موسیقی پاپ بی کلام»، «بهترین ناشر» و «راپسودی برای ساز سولو و ارکستر سمفونیک» برگزار شد.

در بخش رقابتی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر آلبوم‌های که از مهر ماه ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دبیرخانه جشنواره رسید، توسط هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار جشنواره ارزیابی شد و کاندیداهای جایزه باربد معرفی شدند. محمدرضا ابراهیمی، محمدرضا تفضلی، بهرام دهقانیار، احسان ذبیحی فر، امیرعباس ستایشگر، محمد مهدی سیار، علی صمدپور، محمدعلی مرآتی اعضای هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هستند که کاندیداها و برگزیدگان جایزه باربد را انتخاب کرده‌اند و برگزیدگان جایزه در اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند.

اجرای موسیقی نواحی

نامزدهای دریافت جایزه: مهرداد اکبری با اثر «هفت خوان و تنبور»، شاهرخ پناهی فرد با پروژه «سبا»، مجید کلابی با اثر «تالش»

برگزیدگان: دیپلم افتخار به مهرداد اکبری با اثر «هفت خوان و تنبور» رسید و جایزه باربد را مجید کلابی با اثر «تالش» از آن خود کرد.

 آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی بی کلام

نامزدهای دریافت جایزه: آسو کهزاد با پروژه «پروتیوا»، آرش هژیر آزاد با اثر «بازار وکیل»، پاشا هنجنی با اثر «غبار بی سوار»

برگزیدگان: دیپلم افتخار آرش هژیر آزاد برای آلبوم «بازار وکیل» ادا شد و جایزه باربد به آسو کهزادی برای آلبوم «پ روتیوا» تعلق گرفت.

 آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی ارکسترال - با کلام

نامزدهای دریافت جایزه: بهنام ابوالقاسم با اثر «همیشه لحظه باران»، امین همایی با اثر «کجا رفته ای»

برگزیدگان: بهنام ابوالقاسم و امین همایی دیپلم افتخار گرفتند و جایزه باربد به هنرمندی تعلق نگرفت.

 خوانندگی موسیقی معاصر ایرانی - ارکسترال

نامزدهای دریافت جایزه: پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه باران»، حسین علیشاپور برای خوانندگی در آلبوم «چله نشین»

برگزیدگان: دیپلم افتخار برای آلبوم «چله نشین» به حسین علیشاپور اهدا شد و جایزه باربد به پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه بارانی» تعلق گرفت.

آهنگسازی کلاسیک غربی

نامزدهای دریافت جایزه: امیرحسین الله دادی برای پروژه «آنهای من»، پویان جدید فرد برای اثر «گُمار»، علی رادمان برای اثر «سیلک»، رضا والی برای پروژه «اشتیاق»

برگزیدگان: دیپلم افتخار به علی رادمان برای آلبوم «سیلک» اهدا شد و جایزه باربد به رضا والی برای آلبوم «اشتیاق» رسید

 آهنگسازی موسیقی تلفیقی - بی کلام

نامزدهای دریافت جایزه: حسام اینانلو برای پروژه «میان»، سروش پورگودرزی برای پروژه «مسخ»، سروش پور گودرزی برای پروژه «دایره»، رضا طریقت و یاشار یاری برای پروژه «مسیر»

برگزیدگان:  دیپلم افتخار به حسام اینانلو برای آلبوم «میان» اهدا شد اما هیچ اثری حائز شرایط دریافت جایزه باربد شناخته نشد.

 اجرای موسیقی دستگاهی بی کلام

نامزدهای دریافت جایزه: پدرام جواد زاده برای پروژه «ما، صدا، سنتور»، سامان صادقیان برای پروژه «تاروار»، محمد عشقی و المیرا مردانه برای پروژه «سرو و تزرو»، آرما مهدیه برای اثر «به موازات بی نهایت»

برگزیدگان: دیپلم افتخار به محمد عشقی و المیرا مردانه برای پروژه «سرو و تزرو» رسید؟ جایزه باربد را آرمان مهدیه برای آلبوم «به موازات بی نهایت» از آن خود کرد.

 آهنگسازی موسیقی پاپ و تلفیقی - با کلام

نامزدهای دریافت جایزه: ارشاد رازانی برای آلبوم «باغ ارم»، گروه پالت برای پروژه «نصف النهار مبدا»، مهدی صومعه برای پروژه «در خیال او»، امین همایی برای پروژه «قبل پاییز، بعدپاییز»

برگزیدگان: دیپلم افتخار به امیر همایی برای آلبوم «قبل پاییز، بعد پاییز» و جایزه باربد را گروه «پالت» برای آلبوم «نصف النهار مبدا» دریافت کرد.

خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی

نامزدهای دریافت جایزه: مهدی صومعه برای خوانندگی «در خیال او»، «مهدیا علیزاده برای خوانندگی «باغ ارم»، بهزاد عمرانی برای خوانندگی «احتمالا قهرمانی در کار نیست»، امید نعمتی برای خوانندگی «نصف النهار مبدا»

برگزیدگان: دیپلم افتخار به بهزاد عمرانی برای آلبوم «احتمالاً قهرمانی در کار نیست» رسید و جایزه باربد به امید نعمتی برای آلبوم «نصف النهارمبدا» اهدا شد.

 آهنگسازی موسیقی دستگاهی - با کلام

نامزدهای دریافت جایزه: مهدی حاجی قاسمی برای پروژه «کوچه دلگیرتو شد»، امیر شریفی برای پروژه «شرح این هجران»، محمد علی نجف پور برای پروژه «شب چراغ»، توحید وحید برای پروژه «آستان عشق»

برگزیدگان: دیپلم افتخار به امیر همایی برای آلبوم «قبل پاییز، بعد پاییز» و جایزه باربد را گروه «پالت» برای آلبوم «نصف النهار مبدا» دریافت کرد.

خوانندگی موسیقی دستگاهی

نامزدهای دریافت جایزه: مهدی امامی برای خوانندگی اثر «شرح این هجران»، سید محسن حسینی برای اثر «در دور دست»، مجتبی عسگری برای پروژه «بوستان سعدی»، علی مومنیان برای پروژه «کوچه دلگیر شد»

برگزیدگان: دیپلم افتخار به مهدی امامی برای آلبوم «شرح این هجران» رسید و جایزه باربد را مجتبی عسگری برای آلبوم «بوستان سعدی» از آن خود کرد.

اجرای موسیقی پاپ - بی کلام

نامزدهای دریافت جایزه: مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یکشنبه من»، الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای پروژه «رنج»

برگزیدگان: در این بخش دیپلم افتخار به مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یکشنبه من» رسید و جایزه باربد را الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای پروژه «رنج» از آن خود کردند.

بهترین ناشر

نامزدهای دریافت جایزه: نشر «جوان» با مدیریت نیما جوان، نشر «ماهور» با مدیریت سید محمد موسوی، نشر «نسیم مهر آوا» با مدیریت محمد غلامی، نشر «نوفه» با مدیریت معین فرزاد

برگزیدگان:

راپسودی ایرانی برای سازسولو و ارکستر سمفونیک

نامزدهای دریافت جایزه: فرید اسماعیلی ابهری، محسن جوزی، عارف شاهد نواز، پوریا لاچینی

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با دبیری حسن ریاحی از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه در بخش‌های رقابتی «جایزه باربد»، «جایزه ترانه»، «جایزه موسیقی و رسانه» و غیررقابتی برگزارشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز