خبرگزاری کار ایران

در دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران مطرح شد:

مدیرنماها سبب به وجود آمدن بحران و آشفتگی تصمیم‌گیری در حوزه باستان‌شناسی شده‌اند/ در دنیا باستان‌شناسی از عتیقه جویی به یک رشته علمی تبدیل شده/ باستان‌شناسی به حلال مشکلات کلان انسان بی‌هویت امروزی تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۲۰۳۳

در دومین همایش دوسالانه بین المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران مطرح شد: استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس و انجام کاوشهای گسترده باستان‌شناسی در سواحل جنوبی خلیج فارس از یک سو و ساخت ساز شرکت‌های پتروشیمی کشور خودمان بر روی محوطه‌های باستانی خلیج فارس از جمله بندر سیراف از دیگر سو و نامحرم دانستن باستان‌شناسان سبب شده فاجعه بزرگی در این حوزه رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین همایش دوسالانه بین المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران با محوریت «باستان‌شناسی، مردم و مدیریت میراث فرهنگی در ایران و انیران» صبح امروز به صورت مجازی آغاز شد. 

مرتضی خانی‌پور (دبیر اجرایی همایش) با اشاره به روند برگزاری این همایش درخصوص باستان‌شناسی گفت: در دنیا باستان‌شناسی از عتیقه جویی به یک رشته علمی تبدیل شده اما نگاه مردم به این حوزه چندان تغییر نکرده. شاید یکی از دلایل این امر عدم ارتباط مناسب باستان‌شناسان با جامعه است. شاید نیاز باشد که باستان‌شناسان دست آوردهای خود را ساده‌تر به مردم معرفی کنند و با آگاهی بخشی به آن‌ها مانع تخریب بیشتر میراث شوند. این مهم در ایران مقفول مانده است. 

او با ارایه گزارشی از عملکرد انجمن علمی باستان‌شناسی درخصوص چگونگی برگزاری دومین همایش این انجمن گفت: بعد از اعلام فراخوان ۸۱ چکیده مقاله فارسی و ۱۳ چکیده مقاله غیر فارسی از کشورهایی از جمله عراق، آلمان، لهستان و… دریافت کردیم. در این میان ۱۸ مقاله فارسی و ۷ غیرفارسی برای سخنرانی انتخاب شدند که در قالب ۷ نشست ارائه خواهد شد. 

مصیب امیری (رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) نیز با اشاره به آنکه حرکت باستان‌شناسی از مرحله گردآوری اشیا باستانی و تحلیل آن‌ها و نمایان کردن تاریخ و فرهنگ و تمدن متحول تر شده است، گفت: امروزه باستان‌شناسی به حلال مشکلات کلان انسان بی‌هویت امروزی تبدیل شده است. حتی باستان‌شناسی از سوی دیگر رشته‌های دانشگاهی مورد توجه علوم دیگر قرار گرفته. با استفاده از سایر رشته‌های دانشگاهی نظیر عمومی ژنتیک گیاهی و زیست‌شناسی بخشی از پاسخ پرسش‌های خود را به شیوه‌های باستان‌شناسی قانونی و ژنتیک باستانی ارائه می‌دهد. 

مرتضی حصاری (رئیس پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) دیگر سخنران این همایش بود که انتخاب موضوع باستان‌شناسی، مردم و مدیریت میراث فرهنگی در ایران را انتخابی مناسب برای این دوره از همایش انجمن علمی باستان‌شناسان ایران دانست. 

او عنوان کرد: تجربه کاوش‌های میدانی نشان از دقت مردم از انجام کاوش‌ها دارد. فعالیتهای باستان‌شناسان در حوزه کاوش‌های میدانی می‌تواند در کنار آگاهی بخشی به جامعه بخشی از کمبودهای جامعه در این حوزه را جبران کند و به نوعی پلی میان دانش تخصصی و دانش عامه مردم باشند. 

حصاری با اشاره به آنکه شاید آموزش جامعه وظیفه باستان‌شناسان نباشد اما می‌توانیم با تهیه کتاب‌های مختلف برای رده‌های سنی مختلف به میان مردم برویم یادآور شد: هیچ جامعه‌ای بهتر از جامعه باستان‌شناسان نمی‌توانند قدمت باستانی جامعه را نشان دهند ما می‌توانیم با ایجاد گروه‌های میراث فرهنگی در شهرها و روستاها حراست از میراث را به مردم بسپاریم ایجاد حلقه‌های پژوهشی در میان عموم مردم آن می‌تواند برای دستیابی به این امر کمک رسان باشد. 

اسماعیل اسماعیلی جلودار (رئیس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران) دیگر سخنران دومین همایش بین المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران بود که عنوان کرد: در این همایش تلاش بر آن است تا رویکردهای مختلف را در حوزه باستان‌شناسی با استفاده از سخنران‌های متفاوت ارائه نماییم. 

او در خصوص محورهای کنفرانس گفت: آگاهی بخشی به جامعه و کودکان که بدون داشتن دانش باستان‌شناسی از این حوزه به عنوان راهی برای کشف گنج یاد می‌کنند و گنج‌یابی در اذهان جا گرفته، می‌تواند راهگشایی برای حفاظت از میراث فرهنگی و توجه باستان‌شناسی باشد. 

او ادامه داد مشکلات امروزه ما از استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس و انجام کاوشهای گسترده باستان‌شناسی در سواحل جنوبی خلیج فارس از یک سو و ساخت ساز شرکت‌های پتروشیمی کشور خودمان بر روی محوطه‌های باستانی خلیج فارس از جمله بندر سیراف از دیگر سو و نامحرم دانستن باستان‌شناسان سبب شده فاجعه بزرگی در این حوزه رقم بخورد. 

رئیس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران معتقد است: مسئولان فرهنگی کشور بدون استفاده از راهکار فرهنگی به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند و حفاظت از محوطه‌های باستانی در ایران مغفول مانده. با وجود گسترش رشته باستان‌شناسی در دانشگاه‌ها این حوزه جایگاهی در سطح مطلوب در جامعه ندارد و مدیر نماها سبب به وجود آمدن بحران و آشفتگی تصمیم‌گیری در این حوزه شده اند. 

وی با تاکید بر اینکه اگر توجه به بدنه کارشناسی وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نشود وضعیت همان خواهد بود که تاکنون بوده تصریح کرد نامحرم دانستن باستان‌شناسان که در واقع کاشفان باستانی به شمار می‌آیند ما را به فکر فرو میبرد این در حالی است که ما وارثان این فرهنگ معتقد هستیم که این آثار متعلق به مردم است است امیدوارم امانت داران این امانت گرانسنگ به گونه‌ای عمل کنند آیندگان ما را قضاوت نکنند. 

در این همایش از سیامک سرلک به فارسی سی سال خدمت در حوزه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی و البته

فرارسیدن زمان بازنشستگی او تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز