خبرگزاری کار ایران

چرا طراحی لباس تئاتر از جشنواره «مد و لباس» حذف شد؟

وجود بعضی چارچوب‌ها طراحان را دلسرد می‌کند/ پوشش تکراری در سریال‌های ایرانی

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۴۳۵

یک طراح جوان از حذف بخش طراحی لباس تئاتر و سینمای چهارمین جشنواره مد و لباس فجر انتقاد کرد.

یک طراح از حذف بخش طراحی لباس تئاتر و سینمای چهارمین جشنواره مد و لباس فجر انتقاد کرد و استفاده از طراح‌های تکراری در پوشش بازیگران سریال‌های تلویزیونی را موجب گرایش بیشتر مخاطبان به نوع پوشش سریال‌های خارجی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهام ذوالفقاریان درباره حذف بخش طراحی لباس تئاتر و سینما از چهارمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: کیفیت برگزاری جشنواره در این رابطه اهمیت بسیار زیادی دارد و من تصور می‌کنم مسئولان با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانند طراحان حرفه‌ای را به رقابت در این رویداد جذب کنند که درنهایت موجب ارتقای سطح کیفی آثار خواهد شد.

این طراح لباس ادامه داد: ما باید بستر را برای پوشش صحیح فراهم کنیم اما مسائلی موجب ایجاد دافعه در اجتماع و در میان طراحان لباس می‌شود. به عنوان نمونه رعایت نشدن حق کپی رایت در کشور موجب می‌شود تولیدکننده اهمیتی برای چنین حرفه‌ای قائل نباشد. چون به راحتی و جستجو در اینترنت الگوها و طرح‌های موردنظر خود را بدست آورده و بی‌توجه به حقوق طراحان اقدام به تولید انبوه لباس‌ می‌کند.

او با بیان اینکه پوشش ما باید در شان جامعه و فرهنگ کشور باشد، خاطرنشان کرد: وجود شبکه‌های گوناگون ماهواره‌ای و اینترنتی و سریال‌هایی خارجی که امروز بیش از گذشته جای خود را در میان مردم بازکرده‌اند؛ موجب شده تغییراتی در ذائقه فرهنگ پوشش مردم بوجود بیاید، اما این هنرمندان و مدیران هستند که باید با برنامه‌ریزی صحیح و بدون برخورد مستقیم با مردم تغییرات فرهنگی را هدایت کنند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: باید ببینیم در سریال‌ها و فیلم‌های خارجی چه اتفاقی می‌افتد که چنین کششی در بیننده ایرانی بوجود می‌آورد. به عنوان نمونه من با دیدن بعضی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به طراحی‌هایی برمی‌خورم که قبلا بارها دیده شده و تکراری هستند. گویا مجموعه لباس‌های تکراری از آرشیو بیرون می‌آیند و بعد از فیلمبرداری به تن بازیگران سریال دیگر می‌روند.

ذوالفقاریان همچنین به ایرادهایی موجود در بعضی سریال‌های خارجی اشاره کرد و افزود: اگر سریال ترکیه‌ای «حریم سلطان» را درنظر بگیریم که زمانی فراگیر شد، با نوع پوششی مواجه هستیم که طبق اسناد تاریخی به هیچ وجه در قصر پادشاهان حکومت عثمانی آن زمان رواج نداشته و زنان حتی از پوشیه استفاده می‌کردند.درحالیکه با چنین تغییر غیرکارشناسی مواجه هستیم و می‌بینیم فروشنده ایرانی همین لباس را در مغازه خود عرضه می‌کند و با استقبال مردم روبرو می‌شود.

او تصریح کرد: بدتر اینکه گاهی می‌بینیم طراحی لباس‌ بعضی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی ما کپی همین کالاهای خارجی است. بنابراین باید با دقت‌نظر بیشتر در طراحی لباس برای آثار نمایشی، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی شرایط گرایش بیشتر مخاطب به نوع پوشش متناسب با فرهنگ ملی را فراهم کنیم.

ذوالفقاریان همچنین درباره حذف بخش طراحی لباس تئاتر و سینما از چهارمین جشنواره مد و لباس گفت: من همکاران زیادی را می‌شناسم که منتظر چنین اتفاقی بودند و فکر می‌کنم باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم. اما اینکه چرا تعداد متقاضیان برای رقابت در این رویداد به حد نصاب نرسید شاید به اطلاع‌رسانی ستاد برگزاری جشنواره مرتبط باشد.

این هنرمند درانتها خاطرنشان کرد: معتقدم اگر اطلاع‌رسانی دقیق‌تری صورت می‌گرفت قطعا با استقبال طراحان لباس تئاتر و سینما مواجه می‌شد اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم چارچوب‌های از پیش تعیین شده برای شرکت در چنین رویدادی است. احتمال دارد وجود بعضی اجبارهای از پیش تعیین شده شرایطی را فراهم کرده باشد که دلسردی طراحان را در پی داشته است.

مِقِدی شامیریان یکی دیگر از اعضای جوان انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر چندی قبل در گفتگو با خبرگزاری کار ایران از بی‌توجهی طراحان لباس به فراخوان که حذف بخش مسابقه طراحی لباس تئاتر و سینما را در پی داشت؛ گلایه کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز