خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس

نگاهمان را از چاه‌های نفت برداریم

استاندار فارس گفت: اینکه تنها از وضعیت گذشته سخن بگوییم و افسوس بخوریم نتیجه‌ای ندارد، همین وضع موجود اگر به خوبی مدیریت شود با استفاده از آب و زمین در اختیار می‌توان میزان تولیدات را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، سید محمدعلی افشانی که شامگاه دوشنبه در جلسه شورای کشاورزی استان سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: با مدیریت منابعی که امروز در اختیار داریم می‌شود اشتغال در بخش کشاورزی را افزایش داد.

استاندار فارس افزود: اگر صنعت و کشاورزی نباشند خدمات معنی‌داری غیر از حوزه درمان، بهداشت وجود ندارد زیرا تولیدات هستند که زنجیره خدمات، به دنبال آنها تولید شغل می‌کنند.

افشانی  افزایش راندمان آب را موضوع مهمی دانست و افزود: در حال حاضر کاری که در این زمینه  انجام آن آسان است، کشت‌های گلخانه‌ای است که هم مصرف آب کمی دارد و هم راندمان بالاتری در تولید ایجاد می‌کند.

وی  بیان کرد: با روش  گلخانه‌ای تقریبا برخی از محصولات تولیدشان  9 برابر خواهد شد زیرا میزان مصرف آب یک سوم و میزان تولیدات سه برابر می‌شود.

وی تاکید کرد: تصمیمی که امروز گرفته می‌شود ده سال آینده خودش را نشان می‌دهد بنابراین همکاران در مرکز تحقیقات و دانشگاه باید در فعالیت‌های خود یک دهه جلوتر باشند.

نماینده دولت تدبیر و امید در فارس اضافه کرد: پیش بینی و ارائه طرح این شرکت‌ها باعث می‌شود که روش‌های اشتباه ادامه پیدا نکنند.

وی گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده در صندوق توسعه ملی،  بانک کشاورزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر زمینه ارائه طرح‌هایی که توجیه فنی مالی و اقتصادی در زمینه کشاورزی داشته باشند  مهیا است و محدودیتی وجود ندارند.

افشانی با بیان اینکه در دوهفته گذشته 450 میلیارد تومان طرح توسط بخش کشاورزی ارائه شده است افزود: قسمتی از آنها مورد پذیرش قرار گرفته و بخشی دیگر در حال بررسی هستند. بنابراین ضرورت که شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی باید در استان بیشتر از حال تاسیس شوند.

وی ادامه داد: اگر تحقیقات بدون جواب و بماند، کار بی‌فایده محسوب نمی‌شود چرا که  این کار مانع از آن می‌شود که هزینه‌های زیادی برای انجام طرحی صورت گیرد بنابراین حوزه تحقیقات بایستی عمل کنند و بر روش‌های مناسب تاکید داشته باشند.

استاندار فارس افزود: باید نگاهمان را از چاهه‌ای نفت برداریم زیرا با آنها هیچ مشکلی در کشور حل نخواهد شد.

وی با تاکید مجدد بر لزوم تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی مراکز تحقیقاتی و سهام‌دار شدن آنها گفت: اینکه فکر کنیم مشکلات با بودجه دولتی حل می‌شود غیر ممکن است و باید از درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط با شرکت‌های بزرگی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد، تصریح کرد: باید تلاش شود تا به جای واردات محصول، دانش و تکنولوژی وارد شود.

افشانی یادآور شد: اکنون و در شرایط پس از برجام شرایط فوق العاده‌ای پیش آمده است و در به روی کشور ما باز شده است اما کسی از این موقعیت می‌تواند استفاده کند که طرح و برنامه  داشته باشد، گرفتن سهم بازار  بدون طرح و برنامه غیر ممکن است.

وی به کمبود سردخانه در سطح استان اشاره کرد و گفت: وقتی که محصولات کشاورز و باغدار بعد از تلاش طولانی مدت بدون هیچ سود اقتصادی به فروش می‌رسد و یا اینکه محصول روی دست کشاورز می‌ماند بسیار دردآور است که وجود سردخانه‌ها می‌تواند در این شرایط بسیار مفید باشد.

کد خبر : ۳۴۱۴۱۹