خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی هویت در شهرسازی شیراز مطرح شد؛

هیچ فرهنگ و محیطی را نمی توان بدون هویت تصور کرد/ لزوم حفظ هویت شهری شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۳۹۶

نشست گفت و گوی تخصصی پیرامون هویت در شهرسازی و معماری با محوریت همایش رواق سومین حرم معماری و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رئیس علمی کمیته همایش معماری و شهرسازی و عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: همایش رواق سومین حرم به عنوان همایش معماری و شهرسازی در راستای اهداف قوانین و اسناد توسعه پایدار کشور می تواند شناخته شود.

طاهره نصر بیان کرد: در این اسناد و هم براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به شهرسازی ایرانی و اسلامی تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه این همایش و سلسله پنل ها راهکار و راهبرد علمی به مخاطبان می دهد ابراز امیدواری کرد که شورا و شهرداری بتواند از پس آن برآیند و این دستاورد این همایش را در زمینه های مختلف اجرایی پیاده کنند.

نصر بیان کرد: هویت شهری اولین پنلی است که بررسی می شود و هدف آن شنیدن نظرات و راهکارهای مختلف است.

در واقع هویت شناسنامه ای است که برای هر فرد اگهر شهر و اجتماع سلسله مراتبی قائل است و بدون آن فرد تهی است.

رئیس علمی کمیته همایش معماری و شهرسازی  با اشاره به اینکه مقوله هویت بسیار مهم است و ذهن بسیاری از اندیشمندان جهان را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم هویتی که از آن نام برده می شود ایا توانسته است آنطور که باید خود را نشان دهد و آیا می توان این هویت را برای شیراز متصور شد یا نه ؟

به گفته نصر هدف این است که واژه هویت را در شهر ببینیم و به این بیندیشیم که آیا در شیراز توانسته ایم این هویت را قائل شویم یا نه و نقش این هویت را پررنگ ببینیم.

 همایش ها باید برای دستگاه های اجرایی نتایج و محل برنامه ریزی باشد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز  با اشاره به اینکه همایش هایی که برگزار می شود هم­فکری و ارتقا ذهن و فکر افراد است که از توان یکدیگر بهره بگیرند ، عنوان کرد: خروجی همایش ها باید برای دستگاه های اجرایی مثل شهرداری نتایجی داشته باشد که برنامه ریزی های شورا و شهرداری تحت تاثیر قرار دهد و از خروجی این همایش بهره اجرایی ببریم و در عملکرد و خروجی برنامه ها بکار ببریم.

محمود صفایی تصریح کرد: هویت شهری قطعا یک مبحث گسترده و وسیع دارد و هویت شهری  به معنای کالبد شهری است.

وی افزود: هویت هیچ وقت به یک شکل ماندگار نمی شود و به مرور زمان با فرهنگ مردمی تقویت و یا رو به اضمحلال می رود.

صفایی با اشاره به اینکه هویت مانند فرهنگ است و ما هیچ فرهنگ و محیطی را نمی توانیم بدون هویت تصور کنیم، یادآور شد: اما درجاهایی این هویت شاخص می شود و آن را با مشاهیر و شخصیت های مذهبی می شناسند و این باعث می شود که شهر شکل بگیرد و اگر از این پتاسنیل شهر استفاده نشود رو به اضمحلال می رود.

معاون شهردار شیراز گفت: در راستای ارتقا هویت شهری در زمینه های مختلف وظیفه داریم و توسعه شهر، ایجاد محلات و ساختارهای جدید را باید ببینیم که چقدر بر فرهنگ، هویت و کالبد شهر تاثیر خوبی داشته است.

صفایی با اشاره به اینکه امروز باید ببینیم چه هویت جدیدی برای شهر شیراز به لحاظ کالبدی ایجاد کردیم، ابراز کرد: همه ذیل مدخل هستیم و باید دید چه روش ها و کارهایی باید انجام می شد و ندادیم و چه کارهایی باید انجام داد که هویت شهری ارتقا یابد و سطح شیراز را حداقل حفظ کنیم و کاهش ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط بین دستگاه فرهنگی و علمی کشور از طریق این همایش ها باید ایجاد شود و ۲ گروه  علمی و اجرایی را به هم گره بزند.

 ارتباط جامعه علمی و اجرایی ضرورت توسعه شهر است

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا گفت: اهداف شورا در رابطه با تصویب و برگزاری همایش رواق سومین حرم ضمن برگزاری رویداد علمی در حوزه معماری و شهرسازی تلاش داریم که به نوعی بین جامعه علمی و اجرایی و مدیریت شهری ارتباط برقرار شود و نگاه کاربردی ایجاد شود.

غلامعلی ترابی خاطرنشان کرد: از طریق ارتباط جامعه  علمی و اجرایی مباحث علمی که نیاز و ضرورت توسعه شهر است در مدیریت شهری تحقق پیدا می کند

وی با اشاره به اینکه با همکاری و هم افزایی این مهم تحقق یابد و رویداد علمی خوب در شان شیراز برگزار شود، یادآور شد:

اتفاق دیگر این است که در ذیل این همایش مسابقه برگزار شود و اتفاقاتی که در حوزه شهری رخ می دهد به دانشگاه ها ارجاع داده شود و اتفاقاتی که در دانشگاه ها از نظر پژوهش روی نمی دهد در سطح شهر و در پروژه عمرانی و فرهنگی متبلور شود

به گفته ترابی برگزاری همایش در یک روز است و برگزاری پنل های علمی و تخصصی،کارگاه ها و موضوعات مشخص و مسابقه ای نیز برگزار می شود.

وی افزود: پروژه های شهری که براساس افق شیراز ۱۴۰۴ است ارائه شود و براساس آن در دانشگاه ها طرح موضوع  و در ادامه در مرکز پژوهش های شورای شهر موضوع بررسی شود و حرکت خوب و رو به جلویی در شهر شیراز شاهد باشیم

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا گفت: شهر شیراز باید در خور فرهنگ مردم این شهر و نگینی در ایران و دنیا باشد.

هویت شهر بازگو کننده کارکرد و ساختار آن است

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز گفت: مقوله هویت و پرداختن به آن و اینکه چیکار کنیم که هویتی برای شهر داشته باشیم از مباحثی است که در پنل تخصصی همایش رواق سومین حرم بررسی می شود.

علی شمس الدینی بیان کرد: هویت در شهرشیراز که سلسله تاریخ تمدنی و اجتماعی آن به درازای تمدن ایران و فراتر از آن است نیز از این منظر قابل بررسی است.

 وی افزود: منظر و هویت رابطه متقابل دارند و انچه منظر شهر است هویت آن و بالعکس بررسی می شود و اینکه آیا منظر شهرهای ما توانسته است بازتابی از هویت باشد یا خیر قابل بررسی است.

شمس الدینی با اشاره به اینکه هویت در درون جامعه و بطن آن شکل می­گیرد، خاطرنشان کرد:هویت یک شهر بازگو کننده کارکرد و ساختار آن شهر باید باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز