خبرگزاری کار ایران

ایران و روسیه دو کشور مستقل و رقابت پذیر

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۲۲۲

مسکو و تهران در زمینه خودکفایی تولید دارو، انرژی و غذا و هم چنین تامین امنیت راهبردهای مشابهی را اتخاذ می کنند.

هیئت بلندپایه روسی به ریاست دستیار رییس جمهور روسیه با مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که سفیر روسیه در تهران نیز حضور داشت " آندره آلکساندرویچ فورسنکو " گفت: مسکو و تهران در زمینه خودکفایی تولید دارو، انرژی و غذا و هم چنین تامین امنیت راهبردهای مشابهی را اتخاذ می کنند.
فورسنکو تاکید کرد: روسیه و ایران برای کسب و بومی سازی فناوری های کلیدی متناسب با نیازهایشان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد و برای تحقق این مهم همکاری راهبردی با یکدیگر را در دستور کار خود قرار داده اند.
دستیار رییس جمهور روسیه بر ضرورت تدوین راهبردهای همکاری علمی میان دو کشور تاکید کرد و افزود: اکنون عصر دوستی و تفاهم فرا رسیده و بر این اساس مسکو و تهران در همه بخش ها مناسبات خود را ارتقا خواهند بخشید.
فورسنکو ادامه داد: آنچه دورنمای همکاری ها میان روسیه و ایران را امید بخش می سازد این واقعیت است که هر دو کشور در عین استقلال، رقابت پذیر نیز هستند و از این نظر با کشورهای غیر مستقل و رقابت پذیر یا مستقل اما غیر رقابت پذیر متفاوتند.
اکبر ترکان نیز در این دیدار با اشاره به موضوع امنیت انرژی اظهار داشت: همکاری تهران و مسکو در زمینه صادرات گاز، امنیت بخش مهمی از بازار انرژی در اروپا را تضمین می کند و منافع اقتصادی دو کشور را نیز در پی خواهد داشت.
مشاور رییس جمهور نیز تاکید کرد: همکاری گازی ایران و روسیه در قالب GECF به عنوان صادرکنندگان گاز طبیعی جهان به نفع امنیت انرژی در منطقه و جهان است.
ترکان ادامه داد: منافع ایران و روسیه در بخش گاز در یک راستا است و افزایش قیمت جهانی گاز توسط روسیه در اقتصاد هر دو کشور تاثیر مهمی خواهد گذاشت.
ترکان در مورد پیشنهادات هیئت روسی به ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه از دیر باز مبادلات تجاری بسیاری با یکدیگر داشته اند و در زمینه تکنولوژی از جمله ساخت تجهیزات پیشرفته نظامی با یکدیگر همکاری کرده اند.
ترکان در ادامه بر همکاری های فنی با روسیه در ساخت هواپیماهای جت مسافری ۱۵۰ نفره درکشور تاکید کرد و گفت: با توجه به نیاز ایران به بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما برای جابجایی مسافران، تلاش می کنیم با همکاری روسیه ساخت هواپیماهای مسافربری افزایش یابد.
ترکان ادامه داد: روسیه نیز هم چون ایران با تکیه برامکانات داخلی به توانمندی های کم نظیر فنی و متکی بر اراده خود دست یافته است و با توجه به ملاقات دو رییس جمهور، تهران آمادگی دارد تا روابط خود را با مسکو بیش از پیش کند.
دستیار رییس جمهور در ادامۀ گفتگو با مهندس ترکان اظهار داشت: ماموریت من از طرف آقای پوتین مطالعه در جهت پیش بینی مسیر آینده علم و فناوری است.
فورسنکو افزود: در بازدیدی که از نمایشگاه علم و فنآوری در ایران انجام دادم پیشرفت های تحسین برانگیزی را مشاهده کردم و امیدواریم ایران در بخش هایی هم چون سلامت، دارو، تغذیه، انرژی و امنیت همکاری های بیشتری با روسیه داشته باشد.
آندره فورسنکو پیشرفت های ایران در حوزه های گوناگون فنآوری را ستود و اظهار داشت: تحریم های اقتصادی ظالمانه، ایران را در مسیر خود اتکایی و اعتماد به نفس علمی قرار داد و میراثگرانبهایی برای ایرانیان فراهم آورده است.
«امنیت آبی» موضوع مهم دیگری بود که هیئت ایرانی و روسی به آن پرداختند. طرفین توافق کردند تا در زمینه تامین منابع آبی خود به همکاری علمی و پژوهشی بپردازند.
ترکان در این خصوص گفت: در طرح های دوران اتحاد جماهیر شوروی، انتقال آب از رودخانه OB به میزان ۶۰ میلیارد متر مکعب در سال از طریق احداثکانال به رودخانه های جیحون و سیحون دریاچه آرال مطالعه شده بود که در صورت تحقق هم باعثاحیای دریاچه آرال خواهد شد و هم از طریق تغذیه این دو رودخانه آب مورد نیاز برای مناطق شمال شرقی ایران را فراهم می کند و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران به نتایج این پروژه علاقه مند است.
لازم به ذکر است آندره الکساندرویچ فورسنکو به مدت ۸ سال تا سال ۲۰۱۳ به عنوان " وزیر علوم و آموزش روسیه " در کابینه های پوتین و مدودف مشغول به کار بود و اکنون نیز دستیار علم و فناوری رییس جمهور روسیه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز