خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

کاهش تجارت چمدانی در نیمه نخست سال جاری

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۱۶۵

تجارت چمدانی در نیمه نخست سال ۱۳۹۲ رقمی به ارزش ۳۲.۲۱۸ هزار یورو بوده و در نیمه نخست امسال به۲۸.۲۳۴ هزار یورو رسیده که با کاهش ۱۵.۱۲ درصدی همراه بوده است.

تجارت چمدانی بلای اقتصاد یک کشور است. پول هایی که هیچ نظارت رسمی و دولتی بر روی آن نباشد خیلی زود به سمت فساد کشیده می شود. بعد از اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران آن تعداد اندک از تاجران ایرانی که توانسته بودند با وجود رکود اقتصادی همچنان به فعالیت خود ادامه دهند مجبور شدند از این نوع تجارت استفاده کنند.

نیمه خالی لیوان این نوع تجارت بابک زنجانی بود. مردی که با تائید بلند ترین مقامات اجرایی آن روز قرار بود بازوی کمکی اقتصاد ایران باشد اما…

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و توافق ژنو، اقتصاد ایران اندکی بهتر شد و بعد از یک سال از اعلام کاسته شدن شدت تحریم ها در ایران تاثیر آن در حال نمایان شدن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نیمه نخست سال ۱۳۹۳ رقمی به ارزش ۲۸.۲۳۴ هزار یورو(معادل ۳۸.۲۰۲ هزار دلار) و در هر روز به طور متوسط ۲۰۵ هزار دلار کالا از طریق تجارت چمدانی از گمرکات مرزی کشور به کشورهای حوزه CIS صادر شده است که این رقم تنها در حدود ۰.۲۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که در نیمه نخست سال ۱۳۹۲ این رقم معادل ۳۴.۲۱۸ هزار یورو و(معادل ۴۵.۰۰۸ دلار) بوده که معادل ۰.۲۹ درصد از ارزش کل صادرات کشور را تشکیل داده است.

بر اساس این گزارش، طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ گمرک آستارا با ۱۰.۹۲۷ هزار دلار یا ۲۸.۶ درصد از ارزش تجارت چمدانی در رتبه نخست، گمرک جلفا با اختصاص ۴.۹۳ هزار دلار یا ۱۲.۹۳ درصد از ارزش چمدانی رتبه دوم و گمرک بیله سوار با اختصاص ۴.۸۷۷ هزار دلار یا ۱۲.۷۷ درصد از ارزش تجارت چمدانی در رتبه سوم قرار دارند.

همچنین طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۳ صادرات تجارت چمدانی از لحاظ ارزش با کاهش همراه شد در این مدت گمرک منطقه آزاد انزلی با ۸۷.۷۲ درصد کاهش، گمرک پلدشت با کاهش ۸۵.۶۷ درصدی، گمرک باجگیران با کاهش ۸۰.۱۸ درصدی و گمرک سرخس با کاهش ۱۹.۱۷ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد.

به گزارش ایلنا، تجارت چمدانی در نیمه نخست سال ۱۳۹۲ رقمی به ارزش ۳۲.۲۱۸ هزار یورو بوده و در نیمه نخست امسال به ۲۸.۲۳۴ هزار یورو رسیده که با کاهش ۱۵.۱۲ درصدی همراه بوده است.

خبرنگار: ندا جعفری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز