خبرگزاری کار ایران

در جشن پایانی فیلم شهر موشها مطرح شد:

بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در سینما نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۷۷۵

با وضعیت پیش آمده برای سینمای ایران و رفتارهایی که در روزهای گذشته با فیلم‌هایی همچون خانه پدری و عصبانی نیستم صورت گرفت؛ تهیه‌کنندگان بخش خصوصی خیلی باید اعتماد به نفس داشته باشند تا فیلم بسازند.

مراسم جشن پایانی و تقدیر از سرمایه‌گذاران و سازندگان فیلم سینمایی «شهر موش‌ها»؛ شب گذشته(۱۹ دی) برگزار شد و در آن بر لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت بنگاه‌های اقتصادی از صنعت سینما و رسانه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،فرهاد توحیدی(رئیس هیات مدیره خانه سینما) با اشاره به اینکه متاسفانه جامعه ایران؛ جامعه کوتاه مدت است؛ گفت: ما در طول تاریخ شاهد بودیم که یک چرخه باطل استبداد، هرج و مرج، آشوب و دوباره استبداد در ایران وجود داشته است یعنی جامعه استبداد زده‌ای که قانون در آن ملاک عمل نیست؛ برای مبارزه با استبداد به هرج و مرج روی آورده و هرج و مرج تبدیل به آشوب شده است و نتیجه آشوب نیز دوباره بوجود آمدن استبداد بوده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران این چرخه را از بین برد؛ گفت: بعداز انقلاب با عمیق شدن آگاهی سیاسی مردم چرخه گذشته را درهم شکستند و کار با عقلانیت پیش رفت.

نویسنده فیلمنامه «شهر موش‌ها» با اشاره به لزوم حمایت سایر بخش‌ها از فرهنگ گفت: ثروت در همه جای دنیا حامی فرهنگ است و این امر از دوره حافظ نیز وجود داشته است لذا بنگاه‌های اقتصادی باید حامی هنر باشند.

توحیدی؛ رابطه بنگاه‌های اقتصادی با هنرمندان را رابطه‌ای دوطرفه دانست و افزود: مشکلی که صنعت سینمای ایران برای جذب سرمایه دارد این است که متاسفانه سرمایه در گردش آن از یک ساختمان کوچک در الهیه پایین‌تر است.

وی ادامه داد: در ۳۵ سال گذشته و به خصوص اوایل سال‌های پیروزی انقلاب مدیران برای تثبیت سینما ناچار بودند تا کارگردان سالاری و تاسیس تعاونی‌هایی را برای رشد سینما در دستور کار قرار دهند. اما این امر باعثشد تا منابع در دست دولت باشد و افراد و کانون‌های جویای ثروت نیز برای کسب این منابع به دولت بچسبند و فرهنگ نتواند از این منابع به خوبی استفاده کند. امری که تا به امروز نیز ادامه پیدا کرد.

توحیدی ادامه داد: راهکار درست این است که بنگاه‌هایی که به فرهنگ علاقمند هستند به دور از نگاه‌های سیاسی به دنبال ایجاد روابط سالم باشن تا باعثتقویت بنیه سینمای ایران شود.

او؛ گردش مالی اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر را در جهان بسیار بالا دانست و افزود: متاسفانه رقم گردش مالی در حوزه فرهنگ بسیار پایین‌تر از میزان جهانی است.

او گفت: در همه جای دنیا از وسایل و لوکیشن‌های فیلم‌های سینمایی با هدف سوددهی اقتصادی به خوبی نگهداری می‌شود اما در ایرن اینگونه نیست و به طور مثال به سازندگان فیلم شهر موش‌ها اعلام شده که باید سوله‌ای که در آن دکور فیلم با هزینه ۳ میلیاردی ساخته شده است را تخلیه کنند.

غلامرضا موسوی(رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما) نیز طی سخنانی گفت: با وضعیت پیش آمده برای سینمای ایران و به خصوص رفتارهایی که در روزهای گذشته با فیلم‌هایی همچون خانه پدری و عصبانی نیستم صورت گرفت؛ تهیه‌کنندگان بخش خصوصی خیلی باید اعتماد به نفس داشته باشند تا به سراغ ساخت فیلم‌هایی همچون شهر موش‌ها بروند.

وی ادامه داد: سینمای ایران می‌تواند بستری برای سرمایه گذاری‌های وسیع‌تر باشد اما به شرطی که مثلا برای ساخت فیلم شهر موش‌های ۳ و ۴ فرصتی به سازندگان آن داده شود.

مرضیه برومند(کارگردان شهر موش‌ها) نیز طی سخنانی گفت: هرچند از نمایش این فیلم استقبال خوبی شد و بسیاری رکورد‌ها را در فروش شکست اما در واقع در بهترین حالت میزان فروش و هزینه فیلم برای سازندگان برابر شده است.

وی با تشکر از سرمایه‌گذاران فیلم شهر موش‌ها و بانک گردشگری گفت: امیدوارم اینگونه حمایت‌ها ادامه پیدا کند و فیلم‌های دیگری ساخته شود. هرچند در ساخت هر فیلمی قطعا سوءتفاهم‌هایی بوجود می‌آید اما ما آدم‌های فرهنگی هستیم و این اختلافات حل می‌شود.

برومند؛ حلاوت و شیرینی شهر موش‌ها را متعلق به همه دانست و افزود: گروهی می‌خواستند چه در زمان ساخت و چه در زمان اکران و حتی بعداز آن این حلاوت و شیرینی را از بین ببرند و با دامن زدن به سوءتفاهم‌ها وضع را بهم بریزند اما نتوانستند.

مجید جوزانینیز گفت: امروز بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در سینما نیست زیرا به بازگشت سرمایه خود خوش‌بین نیست به همین دلیل شاهد هستیم که بسیاری از فیلم‌ها کوچک می‌شوند تا با هزینه کمتری آن‌ها ساخته شوند. این امر خطر بزرگی برای سینمای ایران است.

وی در ادامه افزود: زمانی می‌توانیم فیلم‌های بزرگ بسازیم که صنعت و اقتصاد با سینمای ایران پیوند بخورد و بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی سودشان را در سرمایه‌گذاری در فرهنگ ببینند.

جوزانی یکی از شاخصه‌های یونسکو برای زندگی خوب را نشاط دانست و افزود: سینما و فیلم‌های خوب می‌توانند باعثافزایش نشاط در جامعه شوند همانگونه که شهر موش‌ها این نشاط را بوجود آورد.

وی؛ خبرنگاران و اهل فرهنگ را دو گروه مظلوم در جامعه دانست و افزود: اگر شهر موش‌ها به پرفروش‌ترین فیلم تبدیل شد یکی از دلایل آن تشکیل یک تیم رسانه‌ای خوب و همچنین حمایت اهالی رسانه از این فیلم بود.

جوزانی بر لزوم همکاری بنگاه‌های اقتصادی از هنر سینما تاکید کرد و افزود: امیدواریم بخش صنعت به کمک سینمای رنج کشیده بیاید زیرا تا این اتفاق نیافتد صنعت سینما رشد نمی‌کند. امروز بانک‌ها می‌توانند با سرمایه گذاری در هنرهایی همچون سینما و هنرهای تجسمی هم به سودآوری خود کمک کنند و هم باعثرشد هنر و فرهنگ شوند.

علی سرتیپی(تهیه‌کننده سینما) نیز گفت: فیلم شهر موش‌ها در قبل و بعداز انقلاب به یک اتفاق خوب در سینما تبدیل شد و باعثشد سینمای ایران در پاییز شاهد پرفروش‌ترین فصل خود باشد.

منیژه حکمت با تشکر از سرمایه‌گذاران و حامیان فیلم شهر موش‌ها گفت: قرار بود جشن بزرگی در یک فضای باز با مردم و با هدف تشکر از سرمایه‌گذارا ن فیلم، اهالی رسانه و مخاطبان فیلم برگزار کنیم اما متاسفانه اینکار میسر نشد.

در پایان مراسم با اهداء لوح تقدیر از سرمایه‌گذاران فیلم، مدیران بانک گردشگری و گروه گردشگری هملتا تقدیر شد. همچنین امیر سلطان یکی از صداپیشه‌های فیلم شهر موشها قطعه‌ای را اجرا کرد.

در این مراسم افرادی؛ همایون اسعدیان، ابوالحسن داوودی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، سروش صحت، پگاه آهنگرانی، رسول صدرعاملی، فرهاد توحیدی، غلامرضا موسوی، مرضیه برومند، علی سرتیپی، منیژه حکمت و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز