خبرگزاری کار ایران

«جزیزه رنگین» پائیز اکران می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۳۰۹

خسرو سینایی امیدوار است که آخرین اثرش با نام " جزیره رنگین " پائیز اکران شود. تمام سکانس‌های این فیلم در جزیره هرمز از جمله کوچه پس کوچه‌های شهر هرمز، قلعه پرتغالی‌ها و ساحل، فیلمبرداری شده است.

خسرو سینایی که سوم اردیبهشت ماه سالجاری از طرف شورای صدور پروانه‌ فیلمسازی ۳۵ میلیمتری معاونت آثار سینمایی و سمعی و بصری فرهنگ و ارشاد موفق به دریافت پروانه ساخت فیلمی با نام «جزیره رنگین» شده، گویا در سکوتی که معمولا از وی انتظار می‌رود، فیلم‌برداری این فیلم را در جنوب کشور به پایان رسانده است.

او با بیان اینکه همواره به استفاده از " نابازیگران " در فیلم‌های خود معتقد است و به توانایی‌های جوانان و مردم هر منطقه برای بازی در فیلم‌هایی که مد نظرش است علاقه دارد، به خبرنگار ایلنا گفت: در «جزیره رنگین» نیز به غیر از «مهدی احمدی» برای سایر نقش‌ها از مردم منطقه محل فیلمبرداری، استفاده شده است.

این کارگردان اضافه کرد: اینکه من و یا هر کارگردان دیگر بخواهیم برای فیلم‌هایی که در مناطق مختلف کشور و از قومیت‌های ایرانی می‌سازیم، بازیگرانی را در تهران برای شخصیت‌های فیلم گریم و مورد استفاده قرار دهیم، در بعد حرفه‌ای جایگاهی ندارد و از نظر من اگر می‌خواهیم پیام را به درستی منتقل کنیم باید به سمت استفاده از مردم آن منطقه پیش برویم.

سینایی با بیان جزئیاتی دیگر از فیلمنامه «جزیره رنگین» و محور آن، گفت: جرقه‌های تهیه فیلمنامه «جزیره رنگین» در پی پیشنهاد همسرم " گیزلا وارگا " و دغدغه‌ای که همواره در خود من برای معرفی و شناساندن جغرافیا و فرهنگ اقصی‌ نقاط ایران وجود داشت، شکل گرفت.

وی گفت: برای تهیه این فیلمنامه طی سال گذشته به جزیره هرمز واقع در آب‌های جنوبی بندرعباس سفر کردم و در آنجا شخصیت‌ها و کاراکترهای مورد نظر در فیلمنامه را مشخص و اقتباس کردم و پس از بازگشت به تهران مشغول نوشتن فیلمنامه «جزیره رنگین» شدم.

این کارگردان اضافه کرد: محور و هدف فیلمنامه در واقع امکان زندگی صلح‌آمیز تمام مردم ایران‌زمین در کنار همدیگر با کار و تلاش است که به نوعی در این فیلم این صدا از جزیره هرمز که برای همه ایرانیان شناخته شده است؛ تصویر می‌شود.

سینایی با بیان اینکه احتمال موفقیت این فیلم بسته به نوع و نگاه مخاطب دارد، تصریح کرد: مطمئنم که این فیلم اثری چشم‌نواز و دارای سکانس‌هایی جذاب برای هر مخاطب در اقصی نقاط ایران است که به نوعی معرف شیوه و نوع زندگی جزیره‌نشینان نیز هست.

وی گفت: تمامی سکانس‌های فیلم در جزیره هرمز از جمله کوچه پس کوچه‌های شهر هرمز، قلعه پرتغالی‌ها و ساحل، فیلمبرداری شده و مراسمی همانند موسیقی، عروسی و برخی دیگر از آیین‌های مردم جزیره در آن تصویر شده است.

سینایی در باره آخرین وضعیت فیلم «قطار زمستانی» گفت: دو سه سالی می‌شود که منتظر روشن شدن تکلیف این فیلم مشترک که قرار است با لهستانی‌ها بسازم، ماندم و از همین رو مدت‌ها بود که کار نکرده بودم و دیگر در خانه نشستن برایم امکان‌پذیر نبود، از همین رو بالاخره این پروژه را در جنوب شروع کردم.

او گفت: مشکل اصلی این فیلم بودجه است. طبق قراردادی که با «بنیاد سینمایی فارابی» داشتیم این بنیاد تامین هزینه را به عهده گرفته و آماده است اما طرف لهستانی هنوز برای شروع پروژه به ما خبر جدیدی نداده و من منتظر هستم.

«سینایی» که پیش از این از «عزت الله انتظامی» به عنوان تنها بازیگر ایرانی این فیلم عنوان کرده بود، گفت: با توجه به شرایط جسمی فعلی و عمل جراحی «انتظامی» باید منتظر ماند گرچه من همچنان مشتاق همکاری با آقای «انتظامی» هستم و امیدوارم که هرچه زودتر سلامت شان را به دست آورند و بتوانیم با هم همکاری داشته باشیم.

این فیلم موضوع مهاجرت گروه کثیری از لهستانی‌ها از جمله زنان و کودکان را در دوران جنگ جهانی دوم از کشور شوروی به ایران و ماجراهای پس از آن را به تصویر می‌کشد.

سینایی در عین حال که می‌گوید " فیلم را برای مردم می‌سازد و نه گیشه و چشمی به جشنواره‌ها ندارد "، اضافه کرد: نمی‌دانم که منتظر «جشنواره فیلم فجر» بمانم یا نه اما به احتمال زیاد پس از مراحل تدوین و صداگذاری، پاییز سال جاری «جزیره رنگین» برای اکران آماده می‌شود. به مردم جزیره قول دادم که اولین اکران این فیلم در جزیره آنها باشد که حتی یک سالن سینما هم ندارند.

او افزود: در جریان فیلم‌برداری و همچنین نگارش فیلمنامه " احمد نادعلیان " هنرمند محیطی و هنرهای تجسمی شناخته شده کشور نیز به عنوان مشاور حضوری فعال داشته است.

نادعلیان نیز طی سال‌های اخیر با حضور در هرمز و کار بر روی سبک‌های خود در این جزیره توانسته است توجه بسیاری از هنرمندان حوزه فعالیتی خود و حتی فعالان سایر هنرها را نیز به ظرفیت‌های این جزیره جلب کند.

آثار خسرو سینایی؛ کارگردان و فیلمنامه‌نویس؛ معمولا بر پایه مستندهای اجتماعی استوار است.

سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده» که روایتگر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

سینایی؛ فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین است. او از سال ۱۳۴۶ در وزارت فرهنگ و هنر و از سال ۱۳۵۲ در تلویزیون شروع به کار کرد. او فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۵۸ با کارگردانی فیلم «زنده باد» آغاز کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز