خبرگزاری کار ایران

در گردهمایی روسای صنوف سینمایی در مازندران مطرح شد؛

سیروس الوند: سینمای ملی با فیلمساز ملی شکل می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۴۸۱

سینما امن‌ترین مکان برای حضور جوانان است و زمانی کخ سینما تعطیل می‌شود؛ جوانان جذب جاهای مناسب و تفریحات سالم دیگر نمی‌شوند.

سیروس الوند معتقد است: قبل از آنکه به دنبال ساخت اثری بومی و ملی باشیم باید ابتدا مشخص کنیم که تعریفمان از سینمای ملی چیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارگردان سینما که روز گذشته سه شنبه ۶ خردادماه در گردهمایی روسای صنوف سینمایی در مازندران حضور داشت؛ گفت: باید تعریف درستی از سینمای ملی صورت گیرد اما به نظر من سینمای ملی شکل نمی‌گیرد مگر آنکه فیلمساز ملی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: زمانی فیلمی در مازندارن، مشهد، اهواز و یا خرم آباد ساخته می‌شود که ما ابتدا فیلمسازی اهل مازندران، خرم آباد و یا شهرهای دیگر داشته باشیم.

کارگردان دست‌های آلوده با اشاره به لزوم استعدادیابی در شهرهای مختلف برای سینما گفت: وظیفه سینماگران با سابقه این است که استعدادها را شناسایی و معرفی کنند از طرفی دیگر ویفه دولت این است که از این استعدادها حمایت کند.

وی کمبود سالن‌های سینمایی را مشکل بزرگ سینما دانست و افزود: چرا باید مثلا در ساری و قائمشهر تنها یک سالن سینما وجود داشته باشد و حتی آن یک سالن را نیز با فشار تعطیل کنند.

الوند ادامه داد: سینما امن‌ترین مکان برای حضور جوانان است و زمانی سینما تعطیل می‌شود جوانان جذب جاهای مناسب و تفریحات سالم دیگر نمی‌شوند.

وی در ادامه گفت: امروز اصلی‌ترین وظیفه ما باید حفظ سالن‌های سینما و همچنین گسترش و نوسازی سالن‌های سینمایی باشد.

گذشته تبدیل به خاطره شده است

محمدعلی سجادی نیز طی سخنانی در این نشست گفت: ما کشوری با فرهنگ و قدمت تاریخی هستیم اما امروز از این گذشته درحال دور شدن هستیم و متاسفانه گذشته تبدیل به خاطره شده است.

وی با اشاره به اینکه غفلتی که از فرهنگ بومی و تاریخی می‌شود نگران کننده است؛ افزود: باید به حوزه‌های بنیادی همچون اساطیر و اسطوره‌ها توجه دوباره کنیم و در این بخش بازنگری جدیدی انجام دهیم.

سجادی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: باید بررسی کنیم که چرا فیلمسازان در استان‌های بومی خود و زادگاه خود فیلم نمی‌سازند و یا نمی‌خواهند فیلم بسازند. بطور مثال، خسرو سینایی که فیلمسازی مازندرانی است سالها است که می‌خواهد در ساری فیلم بسازد و خاطراتش را به تصویر بکشد اما تا امروز شرایط مهیا نشده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی سینماگران به فرهنگ ایرانی و به خصوص فرهنگ زادگاه خود علاقمند هستند؛ گفت: سینما هرچند هنر تصویر است اما مانند نقاشی نیست که اگر کسی جلوی ساخت آنراگرفت و یا کمک نکرد فیلمساز بتواند به تنهایی اثر خود را بسازد.

سجادی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که با یک همدلی و همراهی در تمامی سطوح امکان استفاده سینماگران از مکان‌های تاریخی و فرهنگی به عنوان لوکیشن بوجود آید.

گردهمایی روسای جامعه اصناف سینمای ایران که با همکاری خانه سینما و سازمان میراثفرهنگی استان مازندران برگزار می‌شود از پنجم خردادماه آغاز و تا هفتم خردادماه ادامه دارد.

در این مراسم روسای ۲۹ صنف خانه سینما و سینماگرانی همچون محمدمهدی عسگرپور، سیروس الوند، همایون اسعدیان، سیامک شایقی، لاله اسکندری، رویا تیموریان، نادر مقدس، محمدعلی سجادی، جمشید گرگین، مسعود رایگان، محمدرضاسکوت و نازنین مفخم حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز