خبرگزاری کار ایران

درنشست نقد و بررسی فصل بارانهای موسمی مطرح شد:

هیچ فردی پاسخگوی اکران نشدن آثار فیلمسازان جوان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۶۳۹

با نگاهی به وضعیت اکران متوجه می‌شویم که در سالهای اخیر دستهایی وجود داردکه علاقه‌ای به نمایش فیلمهای متفاون نسل جوان سینمای ایران ندارد.

نشست جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «فصل باران‌های موسمی» به کارگردانی مجید برزگر با حضور کارگردان، محسن آزرم و کامران ملکی و اهالی رسانه در سینما تک خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید برزگر کارگردان فیلم «فصل باران‌های موسمی» با اعلام اینکه این فیلم بعد از ۵ سال به نمایش درآمده است‎؛ گفت: تهیه کننده فیلم و خود من سال‌ها است که به دنبال این هستیم تا بدانیم چرا این فیلم به نمایش درنیامده است.

وی ادامه داد: در ۶ سال گذشته فیلم‌های بسیاری توسط نسل جدید سینما ساخته شده است اما هرگز به نمایش درنیامده و هیچ فردی هم از مدیران پاسخگوی این اتفاق نیست.

برزگر ادامه داد: زمانیکه یک فیلم ساخته می‌شود باید در‌‌ همان دوره خود به نمایش درآید و نباید مردم را از دیدن ین نوع فیلم‌ها محروم کرد زیرا این کار بی‌عدالتی است.

وی ادامه داد: متاسفانه با گذشت زمان با ساخت یک فیلم دیگر زمان نمایش آن نیز سپری می‌شود و نمی‌توان آن را نمایش داد و شاید بتوانیم آن را به شبکه نمایش خانگی بیاوریم.

برزگر که برای کارگردانی فیلم «پرویز» دهها جایزه از جشنواره‌های خارجی و داخلی دریافت کرده است گفت: متاسفانه علا رغم استقبالی که از فیلم‌های سینمایی ایرانی به خصوص فیلم‌های نسل جدید در جشنواره‌های خارجی می‌شود اما همچنان به این بهانه که این فیلم‌ها برای مخاطب خاص است جلوی اکران فیلم‌ها گرفته می‌شود.

وی با انتقاد از رفتار بعضی اعضاء شورای صدور پروانه نمایش گفت: گروهی که در شوراهای وزارت ارشاد حضور دارند به من اعلام کردند که فیلم پرویز فاقد استانداردهای سینمایی و ارزش‌های هنری است درحالیکه این گروه حق ندارند فیلم‌ها را داوری کنند بلکه باید بررسی کنند که یک فیلم بر اساس موازین امکان اکران دارد یا خیر.

کارگردان فیلم پرویز در پاسخ به سوالی پیرامون عدم استفاده از موسیقی در فیلم‌هایش گفت: به نظرم سبک روایی و ساختار فیلم‌هایی همچون پرویز و فصل باران‌های موسمی نیازی به موسیقی ندارد و موسیقی واقعی این فیلم‌ها سکوت است. البته در فیلم فصل باران‌های موسمی تلاش کردم که از افکت به جای موسیقی استفاده کنم.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر فضای فیلم در تهران می‌گذرد و تهران شلختگی دارد که نه در آن صدای موسیقی شنیده می‌شود و نه قاب‌های زیبا می‌بینیم.

برزگر درباره نوع روایت فیلم گفت: من در فیلم فصل باران‌های موسمی دنبال روایت اولین شخص بودم به همین دلیل سعی کردم دوربین را هم قد آدم‌ها در فیلم‌هایم کنم.

وی با اشاره به اینکه تلاش بسیاری کرد تا به این فیلم به عنوان فیلم اول خود برسد گفت: سال‌ها طول کشید تا بتوانم به ساخت این فیلم برسم اما متوجه شدم که متاسفانه روز به روز عرصه در سینمایی که بافت جدیدی دارد و حرف جدیدی را می‌خواهد بزند تنگ‌تر می‌شود.

برزگر در ادامه گفت: می‌خواستم فیلمی درباره بلوغ بسازم و برای آنکه نمی‌توانستم پول بازیگر بدهم و یا اینکه به سینمای بدنه باج بدهم به سمت نوجوانان رفتم.

وی با اشاره به اینکه مسئولان سینمایی باید از نسل جدید فیلمسازان حمایت کنند گفت: ساخته شدن چنین فیلم‌هایی و همچنین فیلم‌هایی دیگر توسط نسل جوان سینما نشان می‌دهد که امکان حذف این نسل وجود ندارد.

برزگر همچنین گفت: شاید تولید فیلم و ساخت آن بر عهده فیلمساز باشد اما اکران بر عهده فیلمساز نیست و با نگاهی به وضعیت اکران متوجه می‌شویم که در سال‌های اخیر دست‌هایی وجود دارد که علاقه‌ای به نمایش این فیلم‌ها ندارد.

کارگردان فیلم پرویز با اشاره به اینکه گروهی از مسئولان سلایق خود را به عنوان سلیقه مردم اعلام می‌کنند گفت: من به همراه شهرام مکری خواستیم یک سالن را اجاره کنیم و فیلم‌هایمان را در آن سالن به نمایش درآوریم اما اجازه چنین کاری به ما داده نشد.

وی ادامه داد: زمانیکه علت اکران نشدن فیلم‌هایمان را می‌پرسیم مسئولان به ما می‌گویند که مردم این فیلم‌ها را دوست ندارند درحالیکه به نظر من اینگونه نیست و تجربه اکران هرچند محدود این روند را ثابت کرده است.

برزگر افزود: بهترین فیلم پر فروش در حال حاضر ۳ میلیارد تومان فروش می‌کند که با محاسبه قیمت بلیط یعنی ۷۰۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند درحالیکه جمعیت کشور ۷۶ میلیون نفر است.

وی تاکید کرد: به سینماگران نسل جدید درحالی توجه نمی‌شود که فیلم‌های آن‌ها به خوبی توانسته در برابر رقبای خارجی خود در جشنواره‌های خارجی نه تنها ایستادگی کند بلکه جوایز بسیاری نیز کسب کرده است اما سینمای صنعتی و بدنه ما هرگز نتوانسته به موفقیت‌های سینمای نسل جدید دست پیدا کند.

محسن آزرم منتقد سینما که در این جلسه حضور داشت نیز گفت: زمانیکه سال ۸۸ فیلم مجید برزگر در کنار جند فیلمساز نسل جوان اکران شد‌‌ همان زمان ما در ویژه نامه خود اعلام کردیم که سینما دیگر جایی برای پیرمرد‌ها نیست اما متاسفانه رفتار بعضی مدیران سینمایی که سینما را نمی‌شناسند و تنها مدیر هستند باعثشده تا فیلم‌های نسل جدید به نمایش درنیاید و نتیجه آن اکران فیلم‌های ضعیف طنز و بد‌تر شدن هر روز وضعیت سینما است.

وی ادامه داد: زمانیکه مسئولان سازمان سینمایی دستورالعمل می‌دهند که فیلمی که پایان باز دارد حق ندارد ساخته شود عملا یک گروه از فیلم‌ها از چرخه اکران و ساخت خارج می‌شوند و به طور مثال ما در آینده افرادی مانند اصغر فرهادی را دیگر نخواهیم داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز