خبرگزاری کار ایران

مستند بلندی درباره شاملو در سینما سپیده روی پرده می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۵۱۹

فیلم مستند بلند «پرواز در دایره حضور» که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مختار شکری‌پور درباره شخصیت و زندگی احمد شاملو ساخته شده، ساعت ۱۴ چهارشنبه ۲۰ آذر در سالن شماره یک سینما سپیده به نمایش درمی‌آید.

ایلنا: فیلم مستند بلند «پرواز در دایره حضور»، که به تهیه کنندگی و کارگردانی «مختار شکری‌پور» درباره شخصیت و زندگی «احمد شاملو» ساخته شده است، ساعت ۱۴ چهارشنبه ۲۰ آذر درسالن شماره یک سینما سپیده و در قالب بخش مسابقه ملی هفتمین جشنواره بین المللی سینمای مستند ایران(سینما حقیقت) روی پرده خواهد رفت.

به گزارش ایلنا، در این فیلم علاوه بر «آیدا» که از همسرش «احمد شاملو» سخن گفته است، چهره‌های فرهنگی و هنری شامل: محمود دولت آبادی، سیمین بهبهانی، مسعود کیمیایی، جواد مجابی، علی اشرف درویشیان، ایران درودی، محمدرضا اصلانی، علی رفیعی، محمد شمس لنگرودی، حافظ موسوی و محمد یعقوبی هم از شاملو سخن گفته‌اند.

مستندپرتره پرواز در دایره حضور دربردارنده ۵ فصل شامل: من بامدادم سرانجام…، شاملو و مردم، شاملو کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی، شاملو و آیدا و شاملو و جاودانگی ساخته شده است. البته فیلم با ورود به محیط زندگی شاملو و روایت ویژه آیدا از زندگی‌اش با شاملو آغاز می‌شود.

یکی از بخش‌های قابل توجه این فیلم، حضور ویژه و افتخاری شهرام ناظری در فیلم است که شعر «طرح» شاملو را با ساز و آواز در متن فیلم اجرایی اختصاصی برای این فیلم کرده است.

از دیگر بخش‌های قابل توجه مستند «پرواز در دایره حضور»، حضور افتخاری بازیگران سینما و تئاتر ایران شامل: مهدی پاکدل، بهنوش طباطبایی، آیدا کیخایی و علی سرابی است که برمبنای یک ایده نمایشی شعر «عشق عمومی» احمد شاملو را اجرا کرده‌اند.

ابوالفضل کریمی اصل و حمید قوامی به عنوان تصویربرداران و محمد ناصری به عنوان تدوینگر از عوامل این فیلم هستند.

نمایش دیگر این فیلم در این جشنواره ساعت ۱۸یکشنبه ۲۴ آذر در سالن شماره ۲ سینما فلسطین هم روی پرده می‌رود.

مختار شکری‌پور، علاوه براین فیلم، فیلم مستند بلند دیگری با عنوان در آستانه بامداد درباره شاملو ساخته که درآن به عملکرد احمد شاملو در حوزه‌های مختلف فرهنگی شامل: شعر، سبک وبیان زبانی خاص، ترجمه آثارادبی، پژوهش‌های ستُرگ و وسیع او در زمینه فرهنگ عامه ازجمله کتاب کوچه، کارهای گوناگون وی درزمینه ادبیات و شاعران کلاسیک و دیدگاه‌های وی درباره شاعران بزرگ شعر فارسی پرداخته است.

شکری‌پور دراین فیلم نیز، علاوه بر شخصیت‌های یاد شده گفتارهایی از دیگر چهره‌های فرهنگی شامل: شهرام ناظری، محمد بهارلو، احمد پوری، علی دهباشی وموسی بیدج آورده و چندتن از دیگر بازیگران سینما و تئاتر ازجمله: ستاره اسکندری، لاله اسکندری و باران کوثری(برای ساخت جلوه‌هایی بصری و نمایشی از آثار شاملو) هم حضور افتخاری داشته‌اند. وی این فبلم را به بخش مستند جشنواره فیلم فجر امسال ارائه کرده است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز