خبرگزاری کار ایران

در نشست کارگروه بین‌الملل سینمای ایران چه گذشت؛

معلم: رابطه دیپلماسی سیاسی با سینما قطع است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۶۴

در گذشته دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران آنگونه که باید وجود نداشته و یکی از دلایل اصلی آن این است که دستگاه دیپلماسی سیاسی با حوزه فرهنگ زیاد در ارتباط نبوده و زمینه همکاری باهم فراهم نبوده است.

ایلنا: نشست کارگروه بررسی وضعیت سینمای ایران در بخش بین‌الملل با حضور گروهی از سینماگران و حجت الله ایوبی در محل سازمان سینمایی برگزار شد و در آن؛ راهکارهایی برای رسیدن به وضعیت بهتر سینمای بین‌الملل طراحی شد.

علی معلم(تهیه کننده سینما) که در این جلسه حضور یافته بود؛ با اشاره به مباحثی که در این جلسه مطرح شد، گفت: در این جلسه ابتدا پیرامون عملکرد گذشته و معضلاتی که پیش از این درباره سینمای ایران در بخش بین الملل وجود داشت؛ بحثشد و مشکلات گذشته بررسی شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته دیپلماسی فرهنگی در سینمای ایران آن گونه که باید وجود نداشته و یکی از دلایل اصلی آن این است که دستگاه دیپلماسی سیاسی با حوزه فرهنگ زیاد در ارتباط نبوده و زمینه همکاری باهم فراهم نبوده است. از طرف دیگر دستگاه‌های موازی بسیاری در کشور وجود دارند که خودشان به صورت مستقل فعالیت بین‌المللی انجام می‌دهند.

معلم با اشاره به فعالیت دستگاه‌هایی همچون صدا و سیما، انجمن سینمای جوان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری، شهرداری تهران، گفت: باید فعالیت تمامی سازمان‌ها در بخش بین الملل سینمایی به صورت متمرکز و در یک نهاد انجام شود و برای این کار می‌توانیم یک مرکز بین‌المللی سینمای ایران تاسیس کنیم.

معلم افزود: معضل دیگری که امروز موازی کاری نهاد‌ها در بخش بین‌الملل به وجود آورده این است که دولت پیش از آنکه بخواهد کاری خارج از مجموعه خود انجام دهد باید بخشهای خود را با هم هماهنگ کند. به طور مثال امروز برای کار سینمایی باید بیش از ۱۶ بخش از شاخه‌های مختلف دولت با هم هماهنگ شوند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بین‌المللی در سینما مانند سایر بخشهای سینما نیاز به آموزش دارد، گفت: آموزش در این بخش به اندازه‌ای مهم است که باید یک دانشکده بین‌الملل تاسیس شود و در آن بحث‌های کار‌شناسی شود. علاوه بر آن شوراهای مشورتی قوی‌ای برای این کار باید در نظر گرفت.

عضو شورای کارگروه سینمای بین‌الملل ادامه داد: بیشتر افرادی که در سینما فعالیت می‌کنند از بخش بین‌الملل و نحوه فعالیت در این بخش اطلاعی ندارند. و دلیل اصلی آن این است که نه تنها نهادی برای این کار تاسیس نشده بلکه هیچ سرمایه‌گذاری نیز در بخش بین الملل صورت نگرفته است.

وی احتساب کسب موفقیت‌های فردی در سینما به جای موفقیت‌های کل سینمای ایران را یک اشتباه استراتژیک دانست و افزود: اینکه فردی مانند اصغر فرهادی با کمپانی‌های خارجی همچون ممنتو فعالیت می‌کند و به موفقیتی دست پیدا می‌کند هر چند برای سینمای ایران خوب است اما این موفقیت، یک موفقیت فردی است و نمی‌توان گفت که سینمای ایران رشد کرده است و باید بین موفقیت فردی و موفقیت گروهی تفاوت قائل شویم.

معلم ادامه داد: موفقیت فردی یعنی اینکه سینمای ایران به طور مشخص در یک پروژه همکاری کند و این همکاری‌ها باعثشود تا جلوی بعضی ازکار‌ها گرفته شود به طور مثال امروز بسیاری از فیلمسازان خارجی و غربی علاقه دارند تا در ایران فیلمبرداری کنند و یا آثار خود را به صورت مشترک بسازند اما هیچ اراده‌ای برای همکاری با ان‌ها در داخل کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: به جای آنکه فیلم‌هایی ساخته شود که فقط هزینه‌های زیادی را برای سینمای ایران دارد؛ می‌توانستیم کلاس‌های آموزشی را برگزار کنیم که اهالی سینما با آخرین دستاوردهای روز دنیا به فعالیت‌های بین‌المللی آشنا شوند. از طرف دیگر بخش بین‌الملل در سینمای فارابی باید به صورت کلان به سینمای ایران نگاه کند.

معلم افزود: بخش بین‌الملل در بنیاد فارابی زیرنظر مدیری کار می‌کرد که خود فیلمساز بود و فیلم تولید می‌کرد در حالی که فارابی باید یک نهاد حمایتی باشد و به سیاست‌های کل سینمای ایران کمک کند.

وی ادامه داد: امروز دیگر باید از گذشته نگاری و گلایه از گذشته‌ها خودداری کرد و باید به آینده توجه کرد و سینمای ایران و بخش بین‌الملل آن را با یک برنامه آینده نگرانه در مسیر درستی قرار داد زیرا اگر امروز برای ۶ ماه دیگر برنامه مناسبی انجام شود؛ می‌توان در آینده از مدیری که به این برنامه‌ها عمل نکرده؛ بازخواست کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز