خبرگزاری کار ایران

خسرو سینایی:

ایده‌گرایی جایگزین ساختارگرایی در سینما شده است

کد خبر : ۱۱۳۶۸۰

یک داستان خوب روی کاغذ حتما به یک فیلم خوب تبدیل نمی‌شود بلکه زمانی این اتفاق می‌افتد که فیلمساز بتواند این داستان را به زبان سینما بیان کند.

ایلنا: چهارمین سمینار آموزشی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور خسرو سینایی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، خسرو سینایی، برگزارکننده چهارمین سمینار آموزشی جشنواره بود که درباره تجربیاتش در سینمای ایران صحبت کرد.

سینایی معتقد است کسانی که می‌گویند سینما فقط‌‌ همان فرمی است که آن‌ها به آن اعتقاد دارند و جز این نیست، گفت اشتباه می‌کنند: به نظر من آدم اگر خلاق باشد همه کار می‌تواند بکند. فقط باید زبان سینما را بدانید.

چرا بعضی از فیلم‌های ما داستان خوبی دارند، اما خوب از آب درنمی‌آیند؟ این سوالی است که سینایی مطرح کرد و درباره‌اش توضیح داد: باید بدانید یک داستان خوب روی کاغذ حتما به یک فیلم خوب تبدیل نمی‌شود. بلکه زمانی این اتفاق می‌افتد که فیلمساز بتواند این داستان را به زبان سینما بیان کند.

سینایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه چرا فیلم اول فیلمسازان، معمولا خوب از آب درمی‌آید اما آن‌ها در فیلمهای دوم، سوم، چندان موفق نیستند هم گفت: این اتفاق به این علت می‌افتد که فیلمسازان بعد از مدتی خودشان را فقط دربند داستان قرار می‌دهند و ساختار فیلم را فراموش می‌کنند. برای همین است که ساختارگرایی انگار دارد به ایده‌گرایی تبدیل می‌شود. اگر شما یک داستان را با زبان سینمایی بیان نکنید، آن داستان را همانند یک لطیفه فقط یک بار می‌شود تعریف کرد.

او نهایتا روی این نکته تاکید کرد که فیلمسازان باید بین مدیوم سینما و کتاب تفاوت قائل شوند و درک کنند که فیلم و کتاب، دو زبان متفاوت برای روایت دارند.

استقبال از چهارمین سمینار آموزشی جشنواره سی‌ام با حضور سینایی به شکلی بود که علاقمندان ایستاده برنامه را پیگیری می‌کردند.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی از ۲۲ مهر تا ۲۸ مهر در پردیس سینما ملت در حال برگزاری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز