خبرگزاری کار ایران

علیرضا داودنژاد:

سینما از بتدا در دست کمپانی‌ها و احزاب بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۶۶

همیشه دو گروه سیاستمداران برای تبلیغ خود و استفاده پروپاگاندایی و همچنین تاجران و بنگاه‌های اقتصادی برای سودآوری بیشتر به سمت سینما روی آوردند.

ایلنا: علیرضا داوودنژاد کارگردان کلاس هنرپیشگی معتقد است که برنده امروز وضعیت نمایش فیلم‌ها قاچاقچیان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا داوودنژاد کارگردان فیلم کلاس هنرپیشگی که در برنامه هفت سینمایی شب گذشته حضور پیدا کرده بود، با اشاره به وضعیت امروز سینمای ایران گفت: سینما فیلم‌های مختلفی دارد و از این رو بازار مختلفی دارد که در این بازار این فیلم‌ها عرضه می‌شود. امروز این بازار سینما برای سینمای ایران وجود ندارد به همین دلیل فیلم‌های مختلف نمی‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: اگر بازار مشخصی وجود داشته باشد و فیلم در این بازار به صورت کاملاً مشخص و کانالیزه ارائه شود طبیعتاً مخاطب خود را نیز پیدا می‌کند اما وضعیت بازار سینمای ایران به گونه‌ای است که انگار دوغ و دوشاب با هم قاطی شده است.

داوودنژاد وضعیت امروز را به دلیل نگاه صرفاً اقتصادی و سیاسی به سینما می‌داند و می‌گوید: سینمای ایران و حتی سینمای جهان از آغاز گرفتار نگاه اقتصادی و نگاه سیاسی بوده است. یعنی همیشه دو گروه سیاستمداران برای تبلیغ خود و استفاده پروپاگاندایی و همچنین تاجران و بنگاه‌های اقتصادی برای سودآوری بیشتر به سمت سینما روی آوردند.

وی ادامه داد: به همین دلیل سینما از ابتدا و تا امروز یا نگاه حزبی به آن شده است و یا اینکه به درون کمپانی‌ها و شرکت‌های اقتصادی رفته و به دنبال آن دستور زبان سینما نیز براساس این دو نگاه و تفکر نوشته شده است.

وی با اشاره به تاریخ وضعیت سینمای ایران بعد از انقلاب گفت: بعد از انقلاب نسل اول مدیران فرهنگی با تمام مشکلاتی که با وجود فضای فرهنگی و فکری حاکم وجود داشت سینما را نگه داشتند و آن را شکوفا کردند. همین امر نشان می‌دهد که هر سیاستمداری که در عرصه فرهنگ فعالیت می‌کند. الزاماً فرد بدی نیست. زیرا مدیران نسل اول انقلاب نشان دادند که به سینما علاقمندند.

وی با اشاره به وضعیت سینمای امروز افزود: امروز برنده واقعی در سینما به خصوص در بخش سینمای خانگی و ویدئو قاچاقچیان هستند هر چند در طی این مدت مبارزه‌هایی با آن‌ها شده اما به نظر می‌رسد که این وضعیت آشفته‌بازار برای گروهی بد نیست و از این طریق سود خود را می‌برند.

وی ادامه داد: گفته می‌شود که قرار است برنامه‌های جدید و مدیریت جدیدی بر سینما حاکم شود. اما من همین جا از مدیران جدید می‌خواهم که شرایط را به سمتی ببرند که اینگونه نباشد که فقط یک اقلیت ده الی پانزده نفره از تهیه‌کنندگان فیلم بسازند و مابقی همچنان امکان فیلم‌سازی برایشان وجود نداشته باشد.

کارگردان فیلم کلاس هنرپیشگی افزود: خیلی تلاش کردم تا خانه سینما باز شود و حتی جزو اولین نفرهایی بودم که نامه را امضا کردیم و همچنین سایر اعضای مجمع فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان سینمای ایران جزو اولین افرادی بودند که بیانیه‌های حمایت‌کننده از خانه سینما را امضا کردند. اما امروز وقتی که قرار است نماینده‌ای در مجمع عمومی شرکت کند شورای عالی تهیه‌کنندگان اعلام می‌کند که ما شما را به عنوان تهیه‌کننده قبول نداریم و این روند نگران‌کننده است.

علیرضا داوودنژاد در این برنامه از رضایت منتقدان و فیلمسازان و مخاطبان خاص این فیلم سخن گفت و اذعان داشت: این نوع سینما در قالب فیلم کلاس هنر پیشگی مخاطب علاقمند خود را دارد و قطعا کسانی را جذب خواهد کرد که دغدغه فکری، ذوقی وهنری را در این عرصه دارند.

وی با بیان متفاوت بودن این فیلم نسبت به فیلم‌های درحال اکران و فیلم‌های قبلی خود گفت: مخاطب این فیلم خاص است و اگر پیش از اکران آن آگهی و آمادگی لازم برای معرفی و تماشای این نوع فیلم داده شده باشد؛ مخاطب خود را جذب خواهد کرد.

کارگردان کلاس هنر پیشگی در ادامه با گفتن این موضوع که سینما واقعیت را ضبط و ثبت می‌کند و عینی است، اظهار داشت: این فیلم با سبک متفاوت خود نسبت به سایر آثار به این سوال نزدیک می‌شود که چقدر می‌توان سینما را به زندگی نزدیک کرد. اما در هر صورت با وجود نزدیک بودن رویداد‌ها و واقعیت‌های ارائه شده در سینما به زندگی، فیلم، فیلم است.

علیرضا داوود‌نژاد از تفکر اولیه خود درباره فیلم گفت و افزود: دراین اثر خیلی درباره جایگاه مخاطب فکر نشده است و بیشتر به این موضوع پرداخته شد که فنونی را پیدا کنیم تا سینما وزندگی شبیه به یکدیگر شوند تا جایی که خود زندگی درمقابل دوربین اتفاق بیفتد و این موضوع تنها دغدغه اصلی بود.

وی ادامه داد: در این فیلم مردم به گونه‌ای پرداخت می‌شوند که انواع فیلم برای انواع مخاطب با توجه به بازارسینما ساخته می‌شود. در طی سال‌ها در صورت ساخت انواع فیلم برای انواع مخاطب سلایقی به وجود می‌آید که باعثمی‌شود فیلم ومخاطب موردنظر همدیگررا پیدا کنند و یک ارتباط منطقی شکل گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز