خبرگزاری کار ایران

صبح امروز،

اولین نشست خبری " سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران " برگزار شد

کد خبر : ۱۰۸۸۲۴

سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی از ۲۲ تا ۲۸ مهرماه در تهران پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

ایلنا: اولین نشست خبری «سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران» برگزار شد
به گزارش ایلنا هاشم میرزاخانی دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ضمن خوش آمدگویی به اصحاب رسانه گفت: از ابتدای ورودم به سینمای جوان به عنوان مجموعه‌ای که با جوانان سراسر کشور در ارتباط است فیلم کوتاه را سینمای فرهیختگان اطلاق کردیم و سینمای جوان را محل همدلی و همراهی نسل جوان با سینمای حرفه‌ای خواندیم.

از شما همکاران محترم در رسانه خواستم تا کمک کنید فیلم کوتاه از انزوا خارج شود و این پیمان روز اول و عهدی که بستیم عملی شد.

امروز به واقع، همه سینمای جوان را به خوشنامی می‌شناسند و افتخار فیلمسازان حوزه سینمای حرفه‌ای است که از سینمای کوتاه وارد سینمای حرفه‌ای شده‌اند و یا حتی در سینمای کوتاه مانده‌اند و به آن وفا دارند.

میرزاخانی با بیان این نکته این دوره از جشنواره نقطه عطفی در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است افزود: از اختتامیه جشنواره ۲۹ ستاد اجرایی این دوره از جشنواره تشکیل شد و برنامه‌های متنوع و مدونی را برای این دوره طراحی کرد که امیدواریم جشن سی سالگی جشنواره را باشکوه و به یادماندنی نماید.

احسانی معاون فعالیت‌ها و آثار سازمان سینمایی در نشست خبری فیلم تهران شرکت کرد
احسانی که در هنگام رونمایی از پوس‌تر جشنواره «دبیر سی امین جشنواره» را همراهی می‌کرد گفت: من برای خسته نباشید به برگزارکنندگان جشنواره در این نشست حاضر شدم تا از فضای جوان و با نشاط انجمن که با حضور خبرنگاران جوان بیشتر شده نشاط کسب کنم.


سینمای جوان سینمای آینده ما است و کسانی که اینجا کار می‌کنند و آموزش می‌بینند در آینده نه چندان دور، زمام این سینما را به دست می‌گیرند. فیلم محصول نگاه و برداشت و در‌‌نهایت جمع بندی هنرمندان از پیرامون اوست و با نگاه هوشمندانه و توأم با هنر آن‌ها خروجی اثری با آن ویژگی‌ها خواهد بود.


احسانی با ذکر این نکته که تیم جدید اهتمام دارد بر این نیروهای جوان سرمایه گذاری کند و به این غنچه‌های جدید بال و پر بیشتر بدهد و مدیران فرهنگی تلاشی جز این ندارد گفت: باید تلاش کنیم تا زمینه‌های بهتر برای فعالیت جوانان فراهم شود.


احسانی در ادامه به اهمیت نقش رسانه‌ها پرداخت و گفت: اصحاب رسانه باید با نگاه تیزبین خود ما را رصد کنند، مسائل را منتقل کنند و براساس عقل با استفاده از عقول دیگران و فضای دوستانه به منفعت مشترک که ارتقای سینمای ایران است دست یابیم.

در ادامه جهت رونمایی از پوس‌تر زرگر مدیر روابط عمومی جشنواره گفت: با اهمیتی که سی امین دوره جشنواره داشت، این دوره استاد نامی کشور جناب آقای مسعود نجابتی پوس‌تر جشنواره را طراحی نمودند و سپس رونمایی از پوس‌تر سی‌ام توسط هاشم میرزاخانی و محمد احسانی انجام شد.

بخش بعدی برنامه رونمایی از تیزر جشنواره سی‌ام بود. در این بخش نیز زرگر با ذکر این نکته که براساس تصمیم دبیر جشنواره و شورای اجرایی سه سال متمادی است که تیزر جشنواره به عنوان یک المان ثابت تثبت شده است گفت: تیزر جشنواره که توسط هنرمند فیلمساز فیلم کوتاه آقای آرش رصافی ساخته شده با تغییرنریشن و با صدای استاد متقالچی در این دوره صداگذاری شده به دوبله تیزر به زبان انگلیسی اشاره کرد و افزود: به مناسبت سی امین دوره جشنواره، تیزر به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.

دبیر سی امین جشنواره گفت: شروع فعالیت رسمی جشنواره سی‌ام همزمان با چاپ فراخوان از اسفند ماه سال ۹۱ بود لذا علاقه مندان می‌توانستند برای چهارمین سال متمادی بصورت الکترونیکی ثبت نام کرده و پس از دریافت کد ثبت نام، از طریق این کد پی گیر آثار خود باشند.

میرزاخانی ضمن معرفی بخش‌های مختلف جشنوار گفت: بر اساس آیین نامه؛ جشنواه همانند سال گذشته در دو بخش ملی و بین الملل برگزار می‌شود که در بخش ملی آثار راه یافته به بخش مسابقه علاوه بر داوری در بخش ملی بر اساس موضوع؛ قابل داوری در سه زیرمجموعه چراغ راه، چشم انداز سرزمین زیبای ما و پرتوی ایمان هستند.

در بخش چراغ راه این جشنواره؛ فیلم سازانی شرکت نموده‌اند که آثارشان با رویکرد نام گذاری سال۱۳۹۲ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و سال ۱۳۹۱ با عنوان تولید ملی حمایت از کار وسرمایه ایرانی است که در نیمه دوم سال ۹۱ تولید شده‌اند. تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال به همراه حمایت از تولید اثر بعدی به بهترین فیلم با موضوع فوق از سوی داوران جشنواره اهدا خواهد شد.

در بخش «پرتوی ایمان» این جشنواره فیلم سازانی شرکت نموده‌اند که آثارشان با تعریف این بخش یعنی آثاری که در آن ثمرات ایمان و فرجام پر امید دین داران و رهروان راه فضیلت ترسیم شده و ضمن ایجاد فضای معنوی به مفاهیم دینی بپردازند،

به گفته وی تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال جایزه نقدی به همراه حمایت از تولید اثر بعدی به بهترین فیلم در بخش «پرتوی ایمان» اهدا خواهد شد.

در بخش «چشم انداز سرزمین زیبای ما» جشنواره متقاضیانی شرکت کرده‌اند که آثارشان با تعریف این بخش یعنی: فیلم‌هایی که ضمن ارائه تصویری زیبا‌شناسانه از ایران، ظرفیت‌های موجود در رنگین کمان فرهنگی، تمدنی، تاریخی و جغرافیایی اقصی نقاط کشور را ترسیم نماید «منطبق باشند که تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال به همراه حمایت از تولید اثر بعدی توسط داوران جشنواره به بهترین فیلم با این موضوع اهدا خواهد شد.

جوایز بخش ملی جشنواره اعلام شد:

مژگان زرگر معاون جشنواره‌های انجمن به اهدای ۱۹ تندیس و پرداخت نقدی ۶۵۰ میلیون ریال جایزه به همراه با ۸ حمایت از تولید اثر بعد اشاره کرد و گفت:

در این دوره از جشنواره ۱۹ تندیس در بخش‌های بهترین فیلمهای مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی، بهترین فیلمنامه، تحقیق و پژوهش، تصویر، صدا، تدوین، بهترین مجری طرح، بهترین فیلم جشنواره، بهترین استعداد جوان به متولیدن ۱۳۷۰ به بالا در سه زیر مجموعه مستند، داستانی و پویانمایی تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در تشریح بخش بین الملل جشنواره افزود: دربخش بین الملل داوران دو گروه خواهند بود که یک گروه به داوری آثار بین الملل در چهارزیر مجموعه مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی و گروه دوم داوران به داوری آثار بخش آسیا و جهان اسلام می‌پردازند.

هاشم میرزاخانی گفت: بخش مسابقه آسیا به منظور تقویت روابط فرهنگی میان کشورهای قاره آسیا در حوزه فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است که کشورهای هند، کره جنوبی، چین، هنگ کونگ، تایلند، ژاپن، سنگاپور، لبنان، مالزی، اندونزی، امارات متحده عربی، عراق، اردن، سوریه و ارمنستان ۱۵ کشور آسیایی هستند که با ۲۱۸ فیلم، آثارشان را برای شرکت درجشنواره ارسال کرده‌اند

دبیر جشنواره افزود: به بهترین فیلم با این موضوع تندیس جشنواره و جایزه نقدی از سوی هیئت داوران اهدا خواهد شد.

رییس هیئت مدیره ومدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران ودبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با تشریح بخش مسابقه» جهان اسلام «با تعریف آثاری که با رویکرد هنری نسبت به اصول راستین اسلام و براساس مفاهیم همانند عدالت، راستی و کمال، نقش آیین‌ها در زندگی امروزی و اعتقادات معنوی در ایجاد ارتباطات انسانی و همچنین با آروزی ساختن جهانی بهتر اختصاص دارد، گفت: ترکیه، مصر، قرقیزستان، تونس، لبنان، مالزی، مراکش، امارات متحده عربی، اندونزی، فلسطین، عراق، اردن، بنگلادش، قطر، بوسنی و هرزگوین پانزده کشورمسلمان هستند که با ۱۲۱ فیلم، آثارشان را برای شرکت درجشنواره و این بخش ارسال نموده‌اند که به گفته میرزاخانی، به بهترین فیلم با این موضوع تندیس جشنواره و جایزه نقدی از سوی هیئت داوران اهدا خواهد شد.

سه جایزه به مجموع جوایز بخش بین الملل اضافه شد / ۹ تندیس و جایزه نقدی در بخش بین الملل جشنواره اهدا می‌شود

میرزاخانی در بخش جوایز مسابقه بین الملل گفت: به منظور تغییر در رویکرد ارزیابی آثار در بخش بین الملل از صرف انتخاب بهترین اثر مستند، داستانی، تجربی و انیمیشن در سی امین دوره جشنواره سه جایزه با عنوان بهترین تدوین؛ بهترین تصویر و بهترین فیلمنامه نیز در نظر گرفته شد که موجب استقبال خوب هنرمندان عرصه فیلم کوتاه از سراسر جهان شد.

دبیر جشنواره گفت در این بخش نیز تندیس جشنواره و جایزه نقدی به بر‌ترین‌ها اهدا می‌شود.

رکورد استقبال فیلمسازان از» جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران «

از دیگر موارد اشاره شده در این نشست توسط رئیس هیئت مدیره انجمن استقبال عظیم فیلمسازان از داخل و خارج از کشور از این جشنواره بود.

وی با بیان اینکه ارسال۴۴۹۴ فیلم از ایران و ۱۰۹ کشورجهان رکوردی جدید درتعداد کشورهای شرکت کننده به یک جشنواره بین المللی در داخل ایران است افزود:» استقبال فیلمسازان داخلی و خارجی از این جشنواره آن را به عنوان جشن بزرگ خلاقیت‌ها و همدلی‌های فیلم سازان و سینماگران جهان ارتقاع داده است «.

معرفی هیئت انتخاب:

از دیگرموارد تشریح شده شده توسط میرزاخانی در این نشست خبری، تقدیر از همراهی هیئت انتخاب بخش ملی و بین الملل بود وی ابراز نمود: ۱۸ کار‌شناس، فیلمساز، کارگردان، سینماگر، پژوهشگر، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و استاد دانشگاه فیلم‌های رسیده به بخش ملی و بین الملل را بازبینی و انتخاب کرده‌اند و در اینجا از خانم‌ها و آقایان در بخش‌های مربوطه تشکر و تقدیر می‌نمایم:

مسابقه بین الملل - دکتر مهناز مظاهری، دکتر علی اصغر فهیمی فر، سیاوش سرمدی

مسابقه ملی – تجربی: دکتر فرشاد فرشته حکمت، سعید عقیقی و جواد مزدآبادی

مسابقه ملی – پویانمایی: دکتر محمدعلی صفورا، کیانوش دالوند، حسین صافی

مسابقه ملی – مستند: محمدعلی فارسی، احسان رجبی و مهدی جعفری

مسابقه ملی – داستانی: سامان سالور، پناه برخدارضایی، داریوش غریب‌زاده، حبیب ا.. بهمنی، رضا ایرانمنش و مسعود اطیابی

مژگان زرگر در ادامه گفت: در این بخش هیئت محترم انتخاب در بخش ملی با بازبینی ۲۰۰۲ اثر و هیئت انتخاب بین الملل با بازبینی ۲۴۹۲ اثر طی بیش از دوماه تعداد ۱۱۵ فیلم در بخش داستانی ۵۶فیلم در بخش مستند ۲۲ فیلم در بخش تجربی و ۴۱ فیلم در بخش پویانمایی را برای شرکت در مسابقه ملی و ۱۳۷ فیلم از ۴۱ کشور برای شرکت در بخش مسابقه بین الملل و ۴۹فیلم از ایران برای رقابت در بخش بین الملل را انتخاب و معرفی کرده‌اند.
در این بخش ۱۱ درصد از آثار رسیده به بخش داستانی، ۲۷ درصدر در بخش پویانمایی، ۱۲ درصد در بخش تجربی و ۱۰ درصد در بخش مستند به بخش مسابقه راه افته است.

اعلام مکان‌های برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در ادامه، به تشریح مکان‌های برگزاری جشنواره پرداخت.

میرزاخانی گفت: برای اولین بار، در سال ۹۰ مجموعه سینما آزادی در اختیار انجمن بود که تحول بزرگی در برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه بود و در سال ۹۱به منظور بهتر شدن امکان نمایش و در اختیار داشتن سالن با ظرفیت‌های بیشتر پردیس سینمایی ملت در اختیار جشنواره بود و با توجه به تجربه خوبی که در آن دوره به دست آمده در این دوره نیز پردیس سینمایی ملت به منظور نمایش آثار در نظر گرفته شد.

وی در ادامه گفت: به منظور بهره‌مندی تمام عزیزان علاقه‌مند به فیلم کوتاه با توافق انجام شده با مدیران محترم کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۰ استان کشور و دفا‌تر انجمن، جشنواره همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود که دفا‌تر انجمن در این استان‌ها به عنوان ستاد اجرایی جشنواره مدیران کل را همراهی می‌کنند.

وی به تصمیم شورای اجرایی در برگزاری جشنواره از ۳۰ مهر تا ۳ آبان ماه در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اتمام جشنواره در روز ۲۸ مهر ماه و برگشت فیلمسازان استانهای دیگر به شهر‌هایشان و همچنین آمادگی سرپرستان دفا‌تر مقرر شد این دوره جشنواره دو روز بعد از تهران در شهرستان‌ها کار خود را آغاز کند.

وی افزود: مراسم افتتاحیه جشنواره عصر ۲۲ مهر ماه در سالن شماره ۳ پردیس سینمایی ملت و مراسم پایانی و اهدای جوایز نیز عصر روز ۲۸ مهرماه یکشنبه، در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

نمایش ۳۵ سانس مسابقه ملی در کنار ۲۲ سانس بین الملل

میرزاخانی در ادامه این نشست اعلام کرد: در سال جاری از هیئت محترم انتخاب خواستیم تا با نگاه دقیق و در نظر گرفتن سطح جشنواره بهترین آثار تولید شده در سال جاری را برای نمایش انتخاب کنند و با توجه به کیفیت، کمیت را فراموش کرده لذا یکی از سالن‌های سینما به نمایش فیلمهای مسابقه ملی و سالن دیگر به نمایش فیلمهای بخش بین الملل اختصاص داده شد تا فیلمسازان فرصت استفاده از کل برنامه‌های جشنواره را داشته باشند.

حضور پررنگ فیلمسازان ایرانی در بخش بین الملل جشنواره

به گفته میرزاخانی در این دوره از جشنواره ۴۹ فیلمساز از ایران به رقابت با ۱۳۷ فیلمساز خارجی خواهند پرداخت که در بخش پویانمایی ۱۱اثر، در بخش تجربی ۹ اثر، در بخش مستند ۱۰ اثر و در بخش داستانی ۱۹ اثر حضوردارند که امیدواریم افتخاراتی را نصیب کشور نماید.

در جهت اهداف فرهنگی و حمایتی از فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوانان ایران

مدیر عامل اجمن سینمای جوانان ایران در ادامه نشست خبری افزود: فیلم‌های برگزیده بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران» در ایام جشنواره ۲۸به صورت DVD توزیع شد که مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت و همچنین فیلمهای منتخب جشنواره ۲۸ در جشنواره ۲۹ و اکنون به مدد موسسه رسانه‌های تصویری، در این دوره نیز مجموعه فیلمهای برگزیده جشنواره ۲۹ در قالب دو DVD تکثیر و به همراه خلاصه‌ای از گزارش افتتاحیه، اختتامیه و گزارش تصویری جشنواره به شکل یک بسته فرهنگی در تیراژ هزار نسخه همزمان با برگزاری جشنواره در مهر ماه به شکل هدیه به کلیه شرکت کنندگان اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: این حرکت در جهت اهداف آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران و به منظور امکان دیده شدن آثار برگزیده فیلم کوتاه صورت گرفته است.

نمایش کلیه آثار با کیفیت FULL HD

کلیه آثار جشنواره در تمامی سالن‌ها در این دوره از جشنواره نیز همچون سه دوره قبل با کیفیت FULL HD به نمایش در خواهد آمدو پخش آثار از طریق دستگاه اچ دی مدیا پلیر صورت می‌گیرد که توانایی نمایش آثار به شکل فول اچ دی و همین طور سه بعدی را دارد.

کتاب سی سال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران منتشر می‌شود

در این دوره از جشنواره کتاب سی سال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به همت انجمن سینمای جوانان ایران و به اهتمام آقای مسعود نجفی منتشر می‌شود.

این کتاب مجموعه‌ای دیدنی و با ارزش است که قطعا تمامی فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه تمایل به تهیه و نگهداری آن به عنوان یک ماخذ با ارزش از فیلم کوتاه و جشنواره فیلم کوتاه را دارند و تلاش شده تا جایی که اطلاعات در دسترس بوده شامل اسامی آثار، اسامی شوراهای برگزاری، اسامی برگزیدگان، حاشیه‌ها و اطلاعات مختلف آن و همچنین عکس دبیران، پوسترهای جشنواره و گزارش تصویری جشنواره بخشهای متنوعی برای این کتاب مهیا نماید.

پوس‌تر جشنواره فیلم تهران تمبر شد:

یکی دیگر از موارد اجرا شده در این دوره تمبر شدن پوس‌تر جشنواره سی‌ام است که به عنوان یادبود به میهمانان هدیه می‌شود.

معرفی بخشهای مختلف جشنواره / بخش‌های ویژه بین الملل

مروری بر آثار انیمیشن جهان: همزمان با سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران علاقه مندان به فیلمهای کوتاه و انیمیشن می‌توانند طی دو سانس ۹۰ دقیقه‌ای به تماشای آثار برگزیده پویانمایی جهان می‌پردازند که روابط عمومی جشنواره اسامی این آثار را به مرور اعلام خواهد کرد.

شایان ذکر است این آثار روز پنجشنبه ۲۵ مهر از ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ و جمعه ۲۶ مهر از ساعت ۱۳ الی ۱۵ در سالن شماره دو پردیس ملت برای علاقه مندان به نمایش در می‌آید.

دنیای پیرامون، پنج قاره: در این بخش هفت کشور جهان با هفت اثر آثار خود را عرضه می‌کنند.

فرانسه، آلمام، بلژیک، کانادا، هند، آفریقای جنوبی و نیوزیلند در این بخش با هفت فیلم می‌ه‌مان جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند.

این آثار روز پتجشنبه ۲۵ مهرماه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ در سالن شماره دو پردیس ملت به نمایش در می‌آید.

کشورهای مسلمان بوسنی هرزگوین، ترکیه، لبنان، امارات، ایران و تونس در این دوره در بخش کشورهای مسلمان مسابقه می‌دهند: ۶کشور بوسنی هرزگوین، ترکیه، لبنان و امارات، ترکیه، ایران و تونس با۱۳ فیلم در سال جاری در بخش ویژه کشورهای مسلمان آثارشان به نمایش در می‌آید و با هم رقابت می‌کنند.

این آثار روز سه شنبه ۲۳ مهرماه از ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه تا ساعت ۱۴ در سالن شماره دو پردیس به روی پرده می‌روند.

زاویه پنهان: آن درونی‌ها و آن پستو‌هایی را به نمایش می‌گذارد که معمولا در هیاهوی تبلیغات مبشران فرهنگی زندگی مدرن نادیده‌تر باقی مانده‌اند و البته به‌‌ همان میزان از نگاه تیزبین فیلمسازان فیلم کوتاه مغفول نمانده است.

سینمایی که نمایش فقدان عدالت، عواطف انسانی در عالم مدرن را وظیفه خود دانسته و در آرزوی عالمی انسانی‌تر به سر می‌برد.

در این بخش نیز با مرور آثار کشورهای آلمان، انگلستان، لهستان، لوگزامبورگ و فرانسه بخش جنبی زاویه پنهان همچون سه دوره گذشته با هفت فیلم یک سانس ۹۰ دقیقه‌ای را به خود اختصاص داده است.

این آثار روز پنجشنبه ۲۵ مهرماه از ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه تا ساعت ۱۴ در سالن شماره دو پردیس به روی پرده می‌روند.

سینمای کودک در جشنواره فیلم تهران

همچنین ۸ فیلم از ۸ کشور جهان با موضوع و محوریت کودک در جشنواره به نمایش در می‌آید. کشورهای کره جنوبی، آلمان، بلغارستان، قرقیزستان، کانادا، ونزوئلا، فرانسه و بلژیک فیلمهای بخش کودک می‌باشد.

نمایش این آثار روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه از ساعت۱۲:۱۵ دقیقه تا ساعت ۱۴ در سالن شماره دو پردیس برنامه ریزی شده است.

نمایش آثار برگزیده بخش بین الملل جشنواره بیست و نهم فیلم کوتاه تهران

در این بخش نیز طی دو سانس برگزیدگان بخش بین الملل جشنواره بیست و نهم مرور می‌شوند.

روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه از ساعت ۹ تا۱۰:۱۵ دقیقه صبح نیز علاقه مندان به تماشای این آثار در سالن شماره دو می‌نشینند.

مرور آثار اسپانیا در فیلم تهران:

در این بخش نیز سینمای اسپانیا با توجه به ارسال ۱۶۸ فیلم به جشنواره که در رتبه سوم در استقبال بین المللی قرار گفته با هشت فیلم کوتاه مرور می‌شود.

فیلمهای کشور اسپانیا چهارشنبه ۲۴ مهرماه از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه تا ۱۲ در سالن شماره پردیس به نمایش در می‌آید.

بخشهای جنبی ملی:

در این دوره از جشنواره با توجه به سی امین دوره برگزاری جشنواره بخشهای ویژه و متنوعی برای سینمای کوتاه ایران لحاظ شده است.

نمایش سی اثر برگزیده جشنواره از ابتدا تا کنون با عنوان سی برگزیده – سی سال در ۵ سانس ۹۰ دقیقه‌ای از روز اول تا پایان جشنواره در سالن شماره دو از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه تا ۲۰ و همچنین نمایش ۳۰ فیلم کوتاه از ۳۰ فیلمساز فیلم کوتاه با عنوان ۳۰ نمای کوتاه از سی نما در ۵ سانس به طور روزانه از ساعت ۲۲ تا ۲۳:۳۰ دقیقه در سالن شماره ۴ پردیس از بخشهای ویژه این دوره است.

قابل ذکر است اسامی فیلمسازان و فیلمهای این بخش نیز به زودی توسط روابط عمومی انجمن اعلام می‌شود.

افق نو:

بخش جدیدی که در این دور از جشنواره اضافه شد و امیدواریم در سالهای آتی نیز ادامه داشته باشد، بخش افق نو نامیده شد.

در این دوره به مناسبت موفقیت‌هایی که فیلمسازان و هنرمندان عرصه فیلم کوتاه که روزی فیلمسازی را از انجمن آغاز کرده‌اند و امروز در عرصه‌های ملی و بین المللی موجب افتخار سینمای کوتاه هستند تدارک دیده شد که ۵ فیلم برگزیده در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر انتخاب شد.

سالن شماره سه پردیس ملت از ساعت۱۸:۳۰ تا ۲۰ میزبان فیلمهای تنهای تنهای تنها ساخته آقای احسان عبدی‌پور، سر به مهر ساخته آقای هادی مقدم دوست، دهلیز به مدیریت فیلمبرداری اقای مهدی جعفری، گهواره‌ای برای مادر ساخته آقای پناه برخدا رضایی و دربند به تصویربرداری آقای هومن بهمنش خواهد بود.

سمینار آموزشی و تخصصی با حضور دکتر احمد الستی، خسروسینایی، علیرضا خمسه، مهرداد اسکویی و محمود کلاری

از دیگر بخشهای طراحی شده در این دوره از جشنواره که ویژه «جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران» است برپایی سمینارهای آموزشی و تخصصی است که به منظور ارتقای سطح دانش و آگاهی بصری فیلمسازان در طی برگزاری جشنواره پیش بینی می‌شود.

در سال جاری نیز پنج کارگاه تخصصی از روز اول جشنواره با حضور اساتید ارجمند برگزار می‌شود که شامل:

نقد و تحلیل فیلم با حضور جناب آقای دکتر احمد الستی، مستند سازی با حضور جناب آقای مهرداد اسکویی، تصویربرداری با حضور جناب آقای محمود کلاری، کارگردانی با حضور جناب آقای خسرو سینایی و بازیگردانی در فیلم کوتاه با حضور جناب آقای علیرضا خمسه است.

این کارگاه‌ها به همین ترتیب اعلام شده از روز سه شنبه ۲۳ مهرماه تا پایان جشنواره و درساعت ۳۰:۱۵ الی ۱۸ برای علاقه مندان در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه

در ایام برگزاری جشنواره هر شب از ساعت ۳۰:۲۰ الی ۲۳فیلمهای به نمایش در آمده در بخش مسابقه ملی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

علی علایی منتقد و مجری کار‌شناس ثابت جلسات و از روز اول سه شنبه ۲۲ مهرماه به ترتیب آقایان منوچهر اکبرلو، طهماسب صلح جو، نقی نعمتی، هادی مقدم دوست و رامتین شهبازی آثار را در سالن شماره دو بررسی می‌کنند.

برگزاری همزمان جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در سی استان کشور:

همزمان با برگزاری سی امین دوره از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سی استان کشور میزبان جشنوارهستند.

به منظور شرکت و حضور فیلمسازان در این جشنواره در کنار نمایش آثارشان در شهرهای خود و تمرکز در برگزاری شورای برگزاری جشنواره تاریخ ۳۰ مهر تا ۳ آبان ماه را برای برگزاری همزمان در سراسر کشور اعلام نمود.

در این ایام بخشی از فیلمهای مسابقه و همچنین بخشهای جنبی بین الملل برای علاقه مندان در استانهای مختلف به نمایش در می‌آید.

پوشش تصویری و خبری جشنواره:

همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران همانند سال گذشته شبکه سه سیما برای هشت شب هشت ویژه برنامه را به جشنواره اختصاص داد و همچنین شبکه ۴ سیما با حضور در پردیس سینمایی ملت برنامه زنده از جشنواره را روی آنتن می‌برد.

شبکه‌های نمایش Ifilm وشبکه خبر، شبکه تهران و شبکه‌های رادیویی جوان، نمایش و گفت‌و‌گو و… جشنواره را پوشش خواهند داد. همچنین حضور در برنامه‌های صبحگاهی و شامگاهی نیز در رسانه ملی به منظور معرفی بیشتر جشنواره و فیلم کوتاه پیش بینی شده است.

روز دوشنبه ۲۲ مهرماه از ساعت ۱۹ مراسم افتتاحیه و آیین گشایش جشنواره فیلم کوتاه تهران سالن شماره سه پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

** در این مراسم همانطور که وعده داده شده بود، ۱۰ برگزیده دومین جشنواره فیلم اولی‌ها معرفی و تقدیر می‌شوند و همچنین هنرمندان محترم بخش افق نو که معرفی شدند مورد تقدیر جشنواره سی‌ام قرار می‌گیرند.

** و اما ویژه‌ترین بخش از مراسم افتتاحیه رونمایی از تمبر سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است و سپس بازدید از نمایشگاه سی سال جشنواره که شامل سی تابلو از سی دوره برگزاری جشنواره است.

** هنرمندان بخش افق نو تقدیر می‌شوند

در این دوره از جشنواره همزمان با مراسم افتتاحیه از ۵ هنرمند فیلم کوتاه کشور در بخش افق نو تقدیر به عمل می‌آید.

قابل ذکر است با توجه به حجم گسترده برنامه‌های پیش روی جشنواره سی‌ام، در نشستی دیگر که به زودی اعلام می‌شود هیئت‌های محترم داوری در سه بخش ملی، بین الملل و جهان اسلام و آسیا و همچنین میهمانان بخش بین الملل و ملی نیز معرفی می‌شوند و همچنین برنامه‌های ویژه سی امین دوره جشنواره اعلام خواهند شد.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی از ۲۲ تا ۲۸ مهرماه در تهران پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز