خبرگزاری کار ایران

جواد طوسی:

باید حلقه مفقوده سینمای کودک را شناخت

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۳۹

جواد طوسی گفت: برای بررسی علت وارد نشدن سینمای کودک و نوجوان به موضوعات مختلف اجتماعی، باید حلقه مفقوده این سینما را شناسایی کرد.

ایلنا: جواد طوسی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار داشت: فیلمسازان سینمای کودک در این حوزه به سینمای متوسط تن داده‌اند. آنان باید با اتکای درست به فانتزی، خواستگاه‌ها و آرمان‌های نسل کودکان، به ساختار مضمونی و بصری درست دست پیدا کنند تا آثارشان نه تنها از نظر مخاطب داخلی بلکه برای مخاطب خارجی نیز جذابیت داشته باشد. اما در عمل دیده می‌شود که بیشتر تولیدات سینمای کودک فیلم‌ها برای مخاطبان داخلی ساخته شده‌ و در بازار فیلم بین‌المللی نیز عاری از استانداردهای مشخص‌اند.

وی اظهار داشت: این امر آرمانی مستلزم سیاستگذاری‌های درست مدیران و بازنگری در مقوله‌هایی است که چیزی فرا‌تر از نگاه نظارتی یا حمایتی می‌طلبد. یکی از این مقوله‌ها آن است که به بخش خصوصی امکانات بیشتری دهیم تا افراد حاضر به سرمایه‌گذاری در فیلم‌های کودکان شوند. در کنار آن جشنواره هم با فراغت بال بیشتری از موقعیت خود دفاع می‌کند و به اهداف خود می‌رسد.

جواد طوسی در ادامه گفت: آسیب دیگر در سینمای کودک، محافظه‌کاری بی‌جاست که بیش از همه‌چیز به آن لطمه می‌زند. قرار نیست در فیلم‌ کودک حرف‌های تند و تیز سیاسی زده شود اما در بخش فانتزی هم می‌بینیم که نوعی خودسانسوری از پیش تعیین شده وجود دارد. فیلم کودک فقط نباید با شادی و سرمستی و رقص و آواز همراه باشد بلکه بخشی ازآن متعلق است به سینمای اجتماعی که مصداق تیپ یا شخصیت‌های ارائه شده در آن، در جامعه قابل شناسایی باشد. فیلم کودک در واقع باید حدیثنفس جامعه و تفسیرگر زندگی معاصر ما باشد و به کمبودهای اجتماعی با زبان و ادبیات کودکانه بپردازد تا باورپذیر شوند، همانگونه که در سال‌های نه چندان دور در آثار سینماگرانی چون کیارستمی و پناهی دیده می‌شد. اینکه چرا دیگر سینمای کودک به چنین موضوعاتی وارد نمی‌شود برمی‌گردد به جریان ممیزی‌ها و حلقه مفقوده سینمای کودک و نوجوان ما نیز همین است که باید آن را شناخت.

این منتقد با اشاره به اینکه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جشنواره مهمی است که صرفا کارکرد نمایش فیلم ندارد، گفت: هنگامی برای یک جشنواره سینمایی می‌توان بستر فرهنگی قائل شد که مخاطب در آن نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد و جشنواره بتواند طی سال‌ها، او را به یک تشخص فرهنگی معین برساند. علاوه بر آن جشنواره باید کاری کند تا در چرخه تولید، فیلم‌ها از جهت کمی و کیفی به نقطه ایده‌آل برسند.

طوسی گفت: اولین گام برای رسیدن به این مطلوب آن است که جشنواره وضعیت متعادل و توجیه‌پذیر خود را به دست آورد.
بیست‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم(ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز