خبرگزاری کار ایران

رییس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

رتبه اول تولیدات باغی سیستان و بلوچستان به محصول خرما اختصاص دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از تدوین سندی برای توسعه و ساماندهی باغات خرمای این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی با اشاره به اینکه رتبه اول تولیدات باغی استان به محصول خرما اختصاص دارد گفت: 52 هزار هکتار از اراضی استان به کشت این محصول مهم و استراتژیک اختصاص دارد.

وی از جمله برنامه‌های این سند را افزایش تولید خرما در استان عنوان کرد و افزود: در تلاشیم با اجرای این سند تولید خرما را در مدت 5 سال به 500 هزار تن برسانیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این سند تبدیل وضعیت باغات درجه 3 استان که مصرف آب بالا و تولید پایینی دارند به درجه یک و همچنین تقویت باغات درجه 2 و توسعه باغات درجه یک است.

نجفی همچنین از کاهش تولید محصول خرما در سال جاری به دلیل مشکلات خشکیدگی در برخی مناطق و رطوبت در برخی مناطق دیگر خبر داد و گفت: پیش بینی بر این بود که امسال بیش از 200 هزار تن برداشت داشته باشیم اما احتمال می‌رود این میزان به بیش از 160 هزار تن کاهش یابد.

وی درخصوص خرید خرمای نخلکاران سیستان و بلوچستان نیز افزود: در نشستی که با تعاون روستایی در ماه رمضان صورت گرفت قرار شد بهره‌برداران محصول خود را به صورت توافقی به این سازمان بفروشند اما متاسفانه برخی از نخلکاران بدلیل اطلاع نداشتن از موضوع، خرمای خود را به واسطه‌ها فروختند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان قیمت خرید خرما را در مناطقی مانند لاشار نیک‌شهر کیلویی بین 4 تا 5 هزار تومان اعلام کرد و گفت: در سال 91 قابلیت بسته بندی و نگهداری 17 هزار و 200 تن خرما را داشتیم درصورتی که در حال حاضر این ظرفیت را به بیش از 100 هزار تن رسانده‌ایم.

ورکاتی مدیر جهاد کشاورزی بخش لاشار نیک‌شهر هم گفت: برداشت محصول خرمای مضافتی از روستاهای کهنوک و گسک این منطقه آغاز شده است و هم اکنون یکی از بومیان منطقه در حال خرید آن است.

نجفی در خصوص بیمه و غرامت محصول خرمای نخلکاران استان گفت: در نشستی که با مدیرعامل صندوق بیمه کشور داشتیم قرار شد درصورت تامین اعتبار 90 میلیارد تومانی این صندوق از طرف دولت، اولین استانی که این غرمت را دریافت می‌کند سیستان و بلوچستان باشد.

وی میزان غرامت برآورد شده برای نخل‌کاران استان را 204 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 24 هزار هکتار و امسال 19 هزار هکتار از نخیلات این استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

کد خبر : ۳۹۸۷۰۶